«24 КАПРИСИ» П’ЄРА РОДЕ КРІЗЬ ПРИЗМУ ЙОГО СКРИПКОВИХ КОНЦЕРТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-4Ключові слова:
П’єр Роде, каприси, скрипковий концерт, французька скрипкова школа, інтерпретаціяАнотація
Мета роботи полягає у комплексному дослідженні «24 Каприсів» П’єра Роде в контексті його скрипкової концертної спадщини. У статті висвітлено взаємозв’язок між каприсами та концертами, окреслено спільні риси виконавського та композиторського стилю Роде, а також їхню роль у формуванні жанру концертного етюду в традиції французької скрипкової школи кінця XVIII – початку XIX століть. Особлива увага приділяється розкриттю індивідуальних особливостей стилю композитора, таких як тяжіння до театральності, декламаційності, виразної кантилени, а також різноманіття штрихової техніки та тембрових рішень.Методологія. У дослідженні використано комплексний підхід, що поєднує історико-стильовий, структурно-аналітичний та порівняльний методи. Здійснено детальний музично-текстовий аналіз каприсів та концертів Роде, розглянуто драматургію, штрихи, технічні прийоми, а також вплив вокальної традиції (зокрема оперної арії) на інструментальну мову скрипаля-композитора. Аналіз ґрунтується як на нотних прикладах, так і на дослідженнях сучасних музикознавців.Наукова новизна. У роботі вперше детально простежено, як «24 Каприси» Роде не просто продовжують традиції, а й виступають підсумком його концертної діяльності та одночасно своєрідним творчим підсумком.Виокремлено спільні риси між каприсами та концертами: тяжіння до кантиленного мелосу, яскраво виражена театральність, декламаційність, а також прагнення розширити темброві та виражальні можливості інструмента. Показано, як у каприсах поєднано педагогічну функцію та високий художній рівень, що підносить їх понад звичайний технічний репертуар.Висновки. Проведений аналіз дозволяє стверджувати, що «24 Каприси» Роде не лише систематизують основні прийоми французької скрипкової школи, а й втілюють особистий стиль автора, у якому поєднуються віртуозність, шляхетна стриманість, драматизм та мелодійність. Вони стали важливою ланкою між класичною традицією та романтичним трактуванням концертного етюду, суттєво вплинули на розвиток жанру та підготовку виконавців наступних поколінь. У роботі підкреслюється значення каприсів як художнього та методичного явища, що дозволяє глибше зрозуміти творчість Роде та специфіку французької виконавської школи перехідної доби.
Посилання
Baillot, P. L’art du violon : Nouvelle méthode. Didée à ses élèves. Paris : Imprimerie du Conservatoire de Musique, 1834. 277 p.
Dellaborra, M. Giovanni Battista Viotti. Palermo : L’Epos, 2006. 267 p.
Pougin, A. Notice sur Rode. Paris : Pottier de Lalaine, 1874. 64 p.
Robinson, A. K. “Plein de feu, plein d’audace, plein de change”: examining the role of the Méthode de violon in the establishement of the French violin school : diss. PhD. University of Lethbridge, 2014. 81 p.
Rode, P. Vingt-quatre Caprices en forme d’études, pour le violon, dans les vingt-quatre tons de la gamme, dédiés à M. le prince de Chimay. Paris, 1818.
Schwandt, E. Capriccio. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. URL: http://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e0000004867
Schwarz, B., Brown, C. Rode Pierre. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. P. 491–492. URL: http://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/search?q=rode&searchBtn=Search&isQuickSearch=true
Sohn, L. A study of the technical aspects of the French school of violin playing as exemplified in the works of Baillot, Kreutzer, and Rode : diss. PhD. University of Miami, 2003. 127 p.
Stowell, R. Other solo repertory. The Cambridge companion to the violin. Cambridge, 1992. P. 231.
Stowell, R. The Road to Mastery : Etudes by Kreutzer, Rode and Gavinies. The Strad, 1988. Vol. 99. No. 1180. P. 620–621. URL: https://openmusiclibrary.org/article/771342/
Stowell, R. Violin Technique and Performance Practice in the Late Eighteenth and Early Nineteenth Centuries. Cambridge : Cambridge University Press, 1985. 411 p.
Themelis, D. Etude ou Caprice. Die Entstehungsgeschichte der Violinetude. München, 1967. S. 54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.