PECULIARITIES OF THE INTERPRETATION OF UKRAINIAN CHAMBER AND VOCAL MUSIC BY SOLOISTS OF THE RIVNE REGIONAL PHILHARMONIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-15

Keywords:

сhamber and vocal music, interpretation, soloist, vocalist, musical art, philharmonic, concert performances, repertoire.

Abstract

The purpose of the article is to determine the characteristic features and specific features of the interpretation of modern domestic chamber and vocal music in philharmonic music centers. The methodology of the article is based on the use of research in the field of chamber and vocal music development. The analysis of the scientific works of Ukrainian and foreign scientists made it possible to determine the format of the problem and the vectors of innovative tasks in the creative search for interpretations of chamber and vocal music by modern performers. It has been found that the interpretation of a vocal work is a mandatory component of modern concert and philharmonic performance, as well as an integral indicator of the professionalism and creative perfection of the performance style of modern singers of the chamber genre. Scientific novelty. In the article, for the first time, the complex approach of regional singers to the disclosure of the semantic plot of the performed work in the philharmonic format is considered, and the definition of interpretative features characteristic of the performance of professional soloists of the Rivne Regional Philharmonic is explained. The creative works of leading vocalists and accompanists are highlighted and characterized. Conclusions. Based on the analysis of the outlined problems, an example of creative dynamics in the professional musical creativity of the soloists of the Rivne Regional Philharmonic is given. It can be traced from the renewal of vivid interpretations of the genre of chamber singing to musical and technical reproduction, in general. On the one hand, due to the assimilation of the general fundamental principles of European music-making, on the other hand, due to purely national features that have found their embodiment in vocal genres, with the help of expanding methods and forms of vocal thinking.

References

Білокінь В. Мистецтво виконавської інтерпретації музичного твору. Київ: КМ-Букс, 2010. С. 352.

Загурський М. Вокальна інтерпретація музики. Київ: Музична Україна, 2010. С. 248

Князєва О. Артикуляційний аналіз у вокальній інтерпретації. Київ: Аванта+, 2010. С. 288.

Кузик Л. Музична інтерпретація: вища школа мистецтв. Львів: Афіша, 2012. С. 176.

Кушнірук О. У ракурсі – камерно-вокальний жанр. Студії мистецтвознавчі. Київ: ІМФЕ, Число 1(29). 2010. С. 104–106.

Лісова О.ГПрограмність, як жанрова парадигма камерно-вокальної творчості до проблеми виконавського розуміння: автореферат дис.канд.мицтвознавства:17.00.03 О.Г Лісова. Одеса, 2009. С. 20.

Мисак Г., Солошко С. Камерна музика та її інтерпретація: методичні рекомендації для викладачів, студентів вокальних та інструментальних факультетів консерваторій та музичних коледжів. Київ: Рада, 2008. С. 160.

Назаркевич І. Інтерпретація музичного твору в працях українських дослідників. Київ: Музична Україна, 2017. С. 328.

Сурма О. Мистецька інтерпретація твору: теорія і практика для виконавців. Київ: Музична Україна, 2015. С. 376.

Чайковська О. Мистецький стиль вокалістів-інтерпретаторів сучасної української камерної музики. Наукові праці Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. № 2. 2014. С. 54–57.

Яворський І. Камерно-вокальна творчість українських композиторів XX століття. Київ: Музична Україна, 2005. С. 208.

Published

2023-09-04

How to Cite

СМЕТАНА, О., ОВСІЮК, Н., & ЗВІР, М. (2023). PECULIARITIES OF THE INTERPRETATION OF UKRAINIAN CHAMBER AND VOCAL MUSIC BY SOLOISTS OF THE RIVNE REGIONAL PHILHARMONIC. Fine Art and Culture Studies, (3), 108–112. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-15