ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗДАТНОСТІ ДО САМОРЕГУЛЯЦІЇ, САМООРГАНІЗАЦІЇ ТА САМОУПРАВЛІННЯ У МАЙБУТНЬОГО МУЗИКАНТА-ВИКОНАВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-8

Ключові слова:

музикант-виконавець, саморегуляція, самоорганізація, самоуправління, професійна підготовка, психологічна готовність

Анотація

У статті здійснено психолого-педагогічний аналіз формування здатності до саморегуляції, самоорганізації та самоуправління як ключових складових професійного становлення майбутніх музикантів-виконавців. Визначено психологічні механізми розвитку означених якостей, розглянуто чинники й умови, що сприяють формуванню суб’єктної позиції у студентів мистецьких ЗВО. Метою дослідження стала сроба дослідити та з’ясувати психологічні засади розвитку здатності до внутрішньої регуляції та самоуправління у майбутніх музикантів у процесі професійної підготовки. Методологія дослідження спирається на системний, особистісно-діяльнісний, компетентнісний та культурологічний підходи та теоретичні положення сучасних науковців, які трактують музично-виконавську діяльність як складний психофізіологічний процес. Наукова новизна полягає в уточненні структури здатності до саморегуляції у професійній діяльності музиканта-виконавця. Завдяки аналізу концепцій складного й суперечливого процесу саморегуляції у психолого-педагогічному аспекті розмежовано окремі компоненти цього феномену та розглянуто його у контексті музично-виконавської діяльності, оскільки саморегуляція є інтегративним, динамічним процесом, спрямованим на оптимізацію діяльності. Висновки: Саморегуляція як психолого-педагогічний феномен становить одну з ключових інтегративних властивостей особистості, від рівня сформованості яких безпосередньо залежить результативність професійної діяльності. Здатність до саморегуляції постає як провідна психологічна умова ефективної професійної самореалізації музиканта-виконавця. Саме вона інтегрує в собі розвиток рефлексивного мислення, формування мотиваційної самостійності, досягнення емоційної стабільності та вироблення вольового самоконтролю. Завдяки такому комплексному поєднанню саморегуляція забезпечує внутрішню узгодженість психічних процесів, оптимізує творчу діяльність і сприяє подоланню труднощів, пов’язаних з інтенсивним навчально-виконавським процесом та сценічною практикою. У цьому контексті вона є фундаментальною передумовою досягнення високого рівня професійної майстерності й творчої самореалізації.

Посилання

Андрейко О. І. Виконавська культура скрипаля : теорія та методика формування: монографія. Львів : Галицька виданича спілка, 2013. 298 с.

Боришевський М. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Вид. друге, доповнене. Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.

Енциклопедія освіти / Гол. ред. В. Кремінь. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зінченко О. Значення емоційної саморегуляції в діяльності музиканта. Естетика і етика педагогічної дії. Зб.наук.праць, Полтава : 2011. Вип. 2. С. 184-192.

Корзун В. В. Музично-виконавська майстерність як художньо-педагогічна проблема. Наукові записки НПУ ім. М.П. Драгоманова: зб. наук. статей. Київ: 2013. Вип. 111. C. 79-85.

Котова Л. М. Емоційна стійкість як засіб формування інструментально виконавської надійності у студентів музично-педагогічних факультетів: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13. 00. 02. НПУ ім. М. Драгоманова. Київ, 2001. 15 с.

Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: у 2-х т. Т. 1: Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології. Київ: Форум, 2002. 335 с.

Моренко О. М. Акмеологічний підхід як основа особистісно-професійного самовдосконалення майбутнього фахівця. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Вип. LXXX. Т. 1. Херсон, 2017. С. 170–174.

Хлєбнікова О.В. Формування досвіду музично-виконавської діяльності у студентів вузів культури: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02. НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2001. 22 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ЖУРАВЛЬОВА, Н. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗДАТНОСТІ ДО САМОРЕГУЛЯЦІЇ, САМООРГАНІЗАЦІЇ ТА САМОУПРАВЛІННЯ У МАЙБУТНЬОГО МУЗИКАНТА-ВИКОНАВЦЯ. Fine Art and Culture Studies, (4), 60–65. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-8

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО