СУЧАСНІ МАНІПУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ВПЛИВУ НА ГРОМАДСЬКУ ДУМКУ

Автор(и)

  • Леся Андріївна Руда Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0001-5008-2751
  • Ольга Василівна Віннічук Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0003-1579-4010

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-9385/2025-5-13

Ключові слова:

громадська думка, інформація, маніпуляційні технології, дезінформація, спін-докторін, саунд-байт, стереотипізація

Анотація

В епоху інформаційного протистояння та розвитку інформаційного суспільства дослідження маніпуляційних технологій впливу на громадську думку займає особливе місце в наукових дослідженнях політологів, соціологів, психологів, журналістів, фахівців з інформаційної безпеки, цифрових технологій тощо. Вербальні та невербальні технології впливу на людську свідомість та несвідомість досліджуються останніх півтора століття, проте наслідки цих комунікаційних процесів ще й досі залишаються малодослідженими, а тому потребують ґрунтовного теоретичного та практичного аналізу, що особливо актуально з поширенням маніпуляційних технологій у класичних ЗМІ та соціальних мережах. Проблема ролі та значення інформаційного впливу, який здійснюють ЗМІ на формування громадської думки, перебуває у постійному полі зору як українських, так і закордонних дослідників. ЗМІ все частіше реалізують не завдання інформування аудиторії, а транслюють для широкої громадськості думки політиків, державних діячів, представників громадських організацій чи опозиції, що фактично перетворюється з інформування на маніпулювання.В умовах ведення інформаційного протистояння, моніторинг засобів масової інформації на рівень маніпуляційних матеріалів дає змогу проаналізувати ступінь впливу на свідомість громадян. Технології впливу на громадську думку з кожним роком розвиваються та стають більш доступними, а тому визначаються як один із пріоритетів внутрішньої інформаційної політики більшості держав світу, зокрема й України. Використовуючи емпіричні та теоретичні методи, автори не лише описали та проаналізували найпоширеніші технології впливу на громадську думку, а й визначили, що вплив на свідомість здійснюється на основі ієрархічної моделі. Використання маніпуляційних технологій передбачає не лише формування ставлення до певної ідеї, події чи індивіда в конкретній ситуації, а й вплив на систему цінностей та переконань, що використовується не лише з метою дискредитації суспільно-політичних інституцій, а й для підтримання порядку всередині держави.

Посилання

Грабовський С.І. Маніпуляційні технології. Енциклопедія сучасної України / редкол.: І.М. Дзюба та ін. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. URL: https://esu.com.ua/article-63455 (дата звернення: 15.01.2025).

Ladd M.J., Lenz G.S. Exploiting a Rare Communication Shift to Document the Persuasive Power of the News Media. American Journal of Political Science. 2009. № 53(2). С. 394–410. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-5907.2009.00377.x (дата звернення: 16.01.2025).

Тернова А., Єфименко В. Спіндокторінг як інструмент сучасної політичної технології. Держава та регіони. Серія «Соціальні комунікації». 2022. № 2(50). С. 131–135. DOI: https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2022.2(50).16 (дата звернення: 15.01.2025).

Кодекс етики українського журналіста. URL: https://web.archive.org/web/20170420235423/http://www.nsju.org/page/196 (дата звернення: 15.01.2025).

Полторак В.А., Зоська Я.В., Стадник А.Г. Соціальні стереотипи і громадська думка. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2021. № 27. С. 115–122. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i27.931 (дата звернення: 10.01.2025).

Брижко В.М., Дзьобань О.П. Дезінформація як фактор маніпулювання свідомістю. Інформація і право. 2023. Т. 2. № 45. С. 50–63. DOI: https://doi.org/10.37750/2616-6798.20 23.2(45).282318 (дата звернення: 10.01.2025).

Березюк С., Березюк Ю., Года О. Маніпулятивні технології та особливості їх прояву в суспільно-політичних процесах. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 4(13). С. 26–32. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.13-4 (дата звернення: 10.01.2025).

Барна Н.В. Імідж як міфологічний архетип: філософсько-естетичний аналіз. Мультиверсум. Філософський альманах. 2008. Вип. 69. С. 218–231.

Швець Д. Суспільна важливість дослідження маніпулятивних технік медіа. Суспільно-політичні цінності сучасної людини. Тернопіль : Studia Methodologica – Крок, 2022 (Школа Відкритого Розуму. Т. 13). С. 5–12.

Костельнюк М.М. Маніпуляційні технології в політичних процесах: термінологічний інструментарій. Грані. 2018. Т. 21. № 5. С. 123–132. DOI: https://doi.org/10.15421/171877 (дата звернення: 15.01.2025).

ЦПД пояснює, як працює механізм «обходу з флангу» в дезінформації. URL: https://cpd.gov.ua/glossary/mechanisms/czpd_poyasnyuye-yak-praczyuye-mehanizm-obhod/ (дата звернення: 26.01.2025).

Гришин М. Маніпулятивні технології у соціальних медіа: основні тактики. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія. 2024. № 3(13). С. 17–26. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2 (дата звернення: 15.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПОЛІТОЛОГІЇ