HISTORICAL MUSEUMS AS MEMORY INSTITUTIONS IN INNOVATIVE DIGITAL EXCURSION ACTIVITIES IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/geochasvnu.2024.3.14

Keywords:

innovations, museums, tourism, war, museum activities, museum tourism, innovative directions in museum studies.

Abstract

Abstract. The article examines Ukrainian historical museums, which are currently developing in difficult conditions due to economic difficulties caused by limited funding for museum activities. The conditions for the use of innovative digital technologies in the work of museum institutions are analysed. The process of digitalisation of museums and its role in the work of modern museology in terms of attracting tourists, which is inseparable from the socio-cultural function of the museum space, are described. It is determined that under the influence of the latest trends in museology, which have shifted the focus from museum objects to the socio-cultural needs of visitors, society's requirements for the communication capabilities of museums have increased. In the context of information and technological development, in addition to traditional forms, modern ways of interaction between museums and society are emerging in the form of three-dimensional technologies, including creative video screenings, panoramic projection, virtual reality and animation technologies. It is substantiated that the main means of expanding the field of museum communication are cooperation with the media, involvement of specialists in museum marketing, fundraising, Public Relations and advertising, cooperation with museum associations and public organisations, the use of information technology, Internet portals and the emergence of virtual museums. The innovative services provided by European museums are studied, namely: access to museum collections, orientation in the system of cultural values, conditions for self-education, communication, creativity, leisure, recreation, assistance in educational and promotional activities; information, reference, advertising, image, tourist, innovative excursion services. The article identifies promising innovative directions in museum studies after the Victory: the emergence of new types of museums that do not have traditional forms of exhibition organisation. We are talking about interactive museums, one-exhibition museums, eco-museums, and others. First of all, these innovative forms of museums change the space, making it interactive and theatrical. It is filled with new forms of interaction: viewing a virtual exhibition online, buying museum tickets via a website, discussing problems at museum forums, using audiovisual media and formats (slides, films, photo albums, and video presentations created with the help of software).

References

Баженова С., Пологовська Ю., Бикова М. Реалії розвитку туризму в Україні на сучасному етапі. Наукові перспективи. 2022. № 5 (23). С. 168–180.

Бондарець О.В. Освітні моделі музею та специфіка освітньої діяльності на сучасному етапі. Маґістеріум. Культурологія. 2018. Вип. 71. С. 36–42.

Бондарець О.В. Сучасна освітня модель музею та деякі актуальні проблеми музейництва. Могилянські читання. 2019. Пам’ять і пам’ятки Мазепиної доби: вивчення, збереження, осмислення. Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Київ : Фенікс, 2019. С. 12–20.

Гринько П.Л. Методологія управління інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки : дис. … докт. екон. наук : 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Харків : ХДУХТ, 2020. 470 с.

Довганик Н. Історична пам’ять про Другу світову війну в контексті формування української політичної нації. Історико-політичні студії. 2014. № 2. С. 34–40. URL: https://babynyar.org/storage/library/digitalarticles/9a/8d/120S0017_file.pdf (дата звернення: 05.01.2024 р.).

Долга Г.В. Управління інноваційною діяльністю підприємств туристичного бізнесу. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 1 (57). С. 111–114. DOI: https://doi.org/10.32847/business-navigator.57-19.

Дударенко В.О., Примак Т.Ю. IT-туристичні підприємства на ринку України. Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у XXI столітті : збірник тез доповідей 83-ї Міжнародної наукової конференції молодих учених, аспірантів і студентів, м. Київ, 5–6 квітня 2017 р. Київ : НУХТ, 2017. С. 349.

Кравченко А.В., Костючик С.В. Аналіз інноваційного розвитку вітчизняних туристичних підприємств на ринку України. Молодий вчений. 2017. Вип. 10 (50). С. 922–926.

Кириченко С. Подорожі та війна: якою буде туріндустрія після перемоги. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/07/21/689436/ (дата звернення: 02.02.2024 р.).

Носирєв О., Деділова Т., Токар І. Розвиток туризму та індустрії гостинності в стратегії постконфліктного відновлення економіки України. Соціально-економічні проблеми і держава. 2022. Вип. 1 (26). С. 55–68.

Роїк О.Р., Недзвецька О.В. Шляхи розвитку туристичної сфери України у воєнний період. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2022. Вип. 46. С. 11–15.

Хахула Л., Ільницький В. Сучасні українські музейні наративи як чинники детравматизації пам’яті про тоталітаризми ХХ ст. Проблеми гуманітарних наук : збірник наукових праць Дрогобицького держав-ного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Історія». 2020. № 4 (46). С. 347–370. DOI: https://doi.org/10.24919/2312-2595.4/46.215328.

Чупрій Л. Музеї історичного профілю як інструмент державної політики пам’яті. URL: http://old.niss.gov.ua/Monitor/april08/20.htm (дата звернення: 12.02.2023 р.).

Шевелюк М.М. Цифровізація у сфері туризму: інноваційні тренди і пріоритетні напрями розвитку. Питання культурології. 2021. № 38. С. 226–235.

Published

2024-05-13

Issue

Section

SECTION III. GEOGRAPHY OF TOURISM AND RECREATION