IMPLEMENTATION OF THE EDUCATIONAL AND DEVELOPMENTAL RESOURCE OF LANGUAGE GAME IN THE FORMATION OF MATHEMATICAL COMPETENCE OF STUDENTS DURING THE PROCESSING OF APPLIED ASPECTS OF PHONETICS AND ORTHOEPY OF THE UKRAINIAN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.8Keywords:
teaching Ukrainian language, methods, techniques, teaching aids, language games, digital tools, information and communication systems and services, general secondary education institutions, higher education institutions, logical thinking, critical thinking, didactic games, system of exercises and tasks, competence, key competence, mathematical competence, formation of mathematical competence of high school students in teaching phonetics and orthoepy of the Ukrainian language, orthoepic norms of the Ukrainian language, linguistic observationsAbstract
The article describes ways of implementing the educational and developmental resource of language game in the formation of students' mathematical competence while studying the applied aspects of phonetics and orthoepy of the Ukrainian language. It has been established that the exercises and tasks developed and tested in general secondary and higher education institutions for conducting language games during the study of phonetics and orthoepy contribute to the formation of mathematical competence in students, whose intellectual resources enable them to work productively through theoretical material and implement the applied aspect of learning these sections (phonetics and orthoepy) through the introduction of theoretical information into exercises and tasks focused on identifying and solving problematic and controversial issues, substantiating the orthoepic norms of the Ukrainian language, formulating the rules of consonant and vowel compatibility, consonant and consonant compatibility in the Ukrainian language, their modifications, assimilative changes and pronunciation of sounds in speech flow, conducting linguistic observations, experiments with subsequent discussion of their results, as a guided conscious mastery of phonetic processes for compliance with orthoepic norms during communication, satisfaction of professional needs and requests, expression and understanding of thoughts, reflection of the emotional state of speakers.The system of exercises and tasks has been extrapolated into the applied aspect of forming students' mathematical competence in accordance with the requirements of current regulatory documents on education, taking into account that in the future it would be appropriate to use the proposed language games in school competitions, language competitions, extracurricular activities in senior classes of lyceums, schools with in-depth study of the Ukrainian language, as well as during the performance of pedagogical practice tasks. It is emphasised that the mathematical skills and abilities acquired in the process of playing language games in phonetics and orthoepy contribute to the improvement of oral and written speech culture through logical, algorithmic and critical thinking for the correct spelling and pronunciation of words, communication in everyday language practice, as well as in future professional activities.The content of the term ‘mathematical competence of students’ is substantiated, the theoretical aspects of the didactic phenomenon of language games in the educational process are revealed, as well as the significance of the applied aspects of language games when working on key topics of phonetics and orthoepy, devoted to the peculiarities of learning the orthoepic norms of the Ukrainian language, taking into account the stages of cognition, the requirements for the internal logic of learning, the establishment of associative links between phonetic processes and phenomena that contribute to the stability of knowledge, insight into the phonetic nature of vowels and consonants in the Ukrainian language, as well as the patterns of consonant combinations in speech flow, their mutual influence, modification of sounds, methods of their formation and pronunciation, following rhythm and melody, and enrichment of Ukrainian language experience in general.
References
Авраменко К. Б., Михайличенко Н. М. Формування математичної компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Молодий вчений. 2017. № 9 (49). С. 293‒296.
Артеменко Л. І. «Математична компетентність» у контексті навчання української мови. Нова українська школа й підготовка вчителя до забезпечення базової середньої освіти : зб. матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф., м. Глухів, 2021 р. / МОН України; Департамент освіти і науки Сумської ОДА; Глухівський НПУ ім. О. Довженка. Глухів, 2021. Ч. І. С. 155‒161.
Борисенко В., Мачульська А. Застосування дидактичних ігор у процесі навчання української мови. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Шевченка. Вип. 117. Чернігів: ЧНПУ, 2014. С. 24–27.
Вітгенштейн Л. Філософськідослідження; перекл. з нім. / за заг. ред. Є. О. Поповича. Київ: Основи, 1995. 311 с.
Караман С. О., Караман О. В. Сучасна українська літературна мова: Підручник. Частина І. Фонетика. Фонологія. Графіка/За ред. С.О.Карамана. 2-ге вид., перероб. і допов. КМПУ імені Б.Д.Грінченка. 2009. 188 с.
Караман С. О., Караман О. В. Лінгводидактичні стратегії у професійній мовно-мовленєвій підготовці вчителя-словесника. Теоретична і дидактична філологія: Збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький, ФОП Лукашевич О.М., Випуск 12. 2012. С. 42–47.
Коваленко А.М. Мовна гра як лінгвістичне явище. Наукові записки Нац. унів.-ту «Острозька академія». Серія: Філологічна, 2014. Вип. 44. С. 127–129.
Космеда Т. А., Халіман О. В. Мовна гра в парадигмі інтерпретативної лінгвістики. Граматика оцінки. Граматична ігрема (теоретичне осмислення дискурсивної практики): монографія. Дрогобич: Коло, 2013. 228 с.
Космідайло І. О. Лінгводидактичні умови продуктивного використання мовної гри на уроках української мови у 10 класі ліцею. Лінгвістика й лінгводидактика: здобутки і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих науковців (м. Одеса, 02-03 грудня 2021 р.) [Електронне видання]: зб. тез / редкол. Т. О. Євтушина. Одеса: ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», 2021. 120 с.
Любашенко О. В. Лінгводидактичні стратегії: проєктування процесу навчання української мови у вищій школі: Монографія/за ред. С.О.Карамана. Ніжин: ТОВ Видавництво Аспект-Поліграф, 2007. 296 с.
Нісімчук А. С. та ін. Сучасні педагогічні технології. Київ: Видавничий центр «Просвіта», 2000. С. 83–85.
Остапченко О. Українська мова в грі: Проблемні завдання, кокурси, змагання, цікаві факти, тести, квести. Київ: Київ. Ун-т ім. Б.Грінченка, 2018. 224 с.
Сімоненко Л. Ю. Статус дидактичної гри у навчальному процесі вищих закладів освіти. Вісник ЛНУ імені Т.Г. Шевченка. 2011. № 15. С. 139–145.
Українська мова (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/ С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 272 с.
Федоренко В. Л. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови. Харків: Вид. група «Основа: ПП «Тріада плюс», 2007. 432 с.






