WAYS OF FORMING READING COMPREHENSION SKILLS IN 4TH GRADE STUDENTS WITH SPEECH DISORDERS USING DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.26

Keywords:

reading comprehension skills, primary school children, speech disorders, digital technologies, remedial and developmental intervention

Abstract

The article addresses the urgent issue of developing reading comprehension skills in 4th-grade students with speech difficulties. The authors provide a detailed rationale for the relevance of the topic and emphasize the necessity of implementing modern digital technologies in remedial and developmental intervention for this category of children. The results of an empirical study are presented, showing that most students demonstrated initial or sufficient levels of reading comprehension skills. This indicates considerable difficulties in perceiving, analyzing, interpreting, and critically evaluating information in various types of texts, as well as frequent misunderstandings of the content read. To address this challenge, the authors propose modernizing the educational process through the integration of digital technologies.A systematic comparative analysis was conducted of the Ukrainian digital platforms Learning.ua, Childdevelop.com.ua, and the mobile application «Can’t Wait to Learn» (Primary.org.ua), based on the following criteria: purpose of use, task types, adaptability, interactivity, ease of use, accessibility, and continuity of learning. Examples of diverse educational tasks with hyperlinks within each of the platforms are provided. An algorithm is proposed for using the tools of digital platforms in remedial and developmental intervention with 4th-grade students with speech difficulties to enhance their reading comprehension skills. The algorithm comprises four stages: analyzing the capabilities of the selected platform; developing a plan of remedial and developmental activities (considering the platform’s features and adapting tasks to the needs of students); providing support to students during task completion; and assessing and monitoring their progress. The described practical aspects of applying digital technologies to the development of reading comprehension skills in 4th-grade students with speech difficulties are relevant, systematic, effective, and suitable for implementation by both specialists and parents.

References

Аркадьєва О. О. Обґрунтування методики вивчення навички читання у молодших школярів із ДЦП. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Т. 4, № 2. С. 14–21.

Бабич Н. М., Любенко Л. В. Дослідження навички читання у дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами засобами сучасної типографіки. Norwegian Journal of development of the International Science. 2021. №4 (54). С. 6-12.

Вивчаю – не чекаю. Застосунок для учнів та учениць 1-4 класів, з яким навчатися весело : веб-сайт. URL : https://primary.org.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).

Ільяна В. Сучасні погляди на процес читання в структурі писемного мовлення. Особлива дитина: навчання і виховання. 2022. Т.107, №3. С. 52–62.

Коломоєць Т. Г. Використання цифрових технологій у логопедичній роботі. Науковий часопис (Корекційна педагогіка та спеціальна психологія). 2023. № 44. С. 17–23.

Мартиненко В. О. Індивідуальний підхід до формування і розвитку навички читання молодших школярів : метод. посіб. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 104 с.

Мілевська О. П. Проблеми функціонального забезпечення механізмів читання у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Психологія і педагогіка на сучасному етапі розвитку наук: актуальні питання теорії і практики: зб. наук. робіт учасників міжнародної наук.-практ. конф. : (18-19 грудня 2015 р., м. Одеса). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2015. С. 51–54.

Наказ МОН від 13 липня 2021 р. №813 Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-ocinyuvannya-rezultativ-navchannya-uchniv-1-4-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (дата звернення: 18.08.2024).

Нестеренко В. Ю., Осьмірко І. В. Особливості та переваги процесів цифровізації в освіті. Вища освіта за новими стандартами: виклики у контексті діджиталізації та інтеграції в міжнародний освітній простір: матеріали ІІ Міжнародної науково-методичної конференції. Харків. 2023. С. 27–29.

Попович Н. Ф., Лендел Н. В. Особливості розвитку мовлення молодших школярів на уроках літературного читання. Інноваційна педагогіка: теорія та методика навчання. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 36–40.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688) про затвердження Державного стандарту початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.08.2024).

Розвиток дитини : веб-сайт. URL : https://childdevelop.com.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).

Савченко О. Я. Розуміння молодшими школярами літературних творів: сутність процесу і засоби формування. Початкова школа. 2017. №8 (578). С. 6–12.

Стандартизація навчально-методичного забезпечення навчання молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення: навчально-методичний посібник / Данілавічютє Е. А., Трофименко Л. І., Ільяна В. М., Рібцун Ю. В., Мартинюк З. С., Грибань Г. В. м. Київ : Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярма- ченка НАПН України, 2022. 657 с.

Старагіна І. П., Терещенко В. М., Панченков А. О. Нова українська школа: розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи в системі інтегрованого навчання : навч.– метод. посіб. Харків : Соняшник, 2020. 176 с.

Хомик Т. В., Войцехівська Д. О. Особливості використання ІКТ-технологій у корекційно-розвитковій роботі з молодшими школярами з порушеннями мовлення в процесі формування навички читання. IX Міжнародна науково-практична конференція «Study of world opinion regarding the development of science», 22-25 листопада 2022 року, Прага, Чехія. 2022. С. 382-386.

Learning.ua : веб-сайт. URL : https://learning.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).

Published

2025-11-03

How to Cite

TYCHYNA К., BABYCH Н., TARAN О., PAPP І., & KONONOV Я. (2025). WAYS OF FORMING READING COMPREHENSION SKILLS IN 4TH GRADE STUDENTS WITH SPEECH DISORDERS USING DIGITAL TECHNOLOGIES. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 184–193. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.26

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION