РОЗВИТОК ІНШОМОВНОГО ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ ПОЧАТКОВА ОСВІТА ЗАСОБАМИ КОМУНІКАТИВНИХ ВПРАВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.12Ключові слова:
іноземна мова, письмо, писемне мовлення, комунікативні вправи, професійне спрямування, здобувачі вищої освітиАнотація
У статті висвітлено проблему оволодіння іншомовним писемним мовленням здобувачами вищої освіти спеціальності «Початкова освіта», що має специфіку, зумовлену загальнодидактичними та професійно-орієнтованими чинниками. Визначено, що відповідно до програмних вимог випускник немовного закладу вищої освіти має володіти іншомовним писемним мовленням на рівні B1-B2. Такий рівень, згідно із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти, передбачає сформованість умінь створювати чіткі, логічно послідовні тексти різних жанрів і стилів.Схарактеризовано термін «письмо» у вузькому значенні і це означає техніку використання графічної та орфографічної систем даної мови, а також термін «письмо» в широкому значенні, тобто писемне мовлення ‒ вміння викладати думки у письмовій формі. Окреслено три етапи у навчанні письма: оволодіння графікою/орфографією із залученням матеріалу, опрацьованого усно; засвоєння структурних моделей речень, властивих усній та письмовій формам спілкування, комбінування їх у мовленні; оволодіння писемним мовленням як засобом спілкування.Зазначається, що дослідження зосереджено на третьому етапі навчання письма ‒ формуванні навичок викладу власних думок через комунікативні письмові вправи в реальних або наближених до реальних ситуаціях. Серед комунікативних письмових вправ можна назвати жанри писемного спілкування як написання листів, короткої автобіографії із супровідним листом, заповнення офіційних форм, а також написання записок, творів-описів, розповідей, роздумів, есе.З’ясовано, що у навчанні написання листів (неофіційних та офіційних) можна виділити три етапи: етап ознайомлення із текстом-зразком листа відповідного виду та стандартами його побудови; етап формування вмінь побудови тексту листа; етап розвитку вмінь написання тексту листа. Виокремлено базові принципи оцінювання письмової роботи: відповідність завданню, цілісність тексту, узгодженість, граматична правильність, лексичне розмаїття та відповідність стилю жанру.Представлено зразок комунікативної вправи ‒ лист до редактора (висловлення власної думки щодо проблеми) ‒ для розвитку писемного мовлення рівня B1 професійного спрямування для здобувачів вищої освіти спеціальності Початкова освіта.
Посилання
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення; викладання, оцінювання. Рада з питань співпраці в галузі культури. URL: http://www.khotiv-nvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf (Дата звернення: 05.09.2025)
Корж О. Ю., Захаржевська А. А. Особливості навчання іноземної мови за професійним спрямуванням сту- дентів немовних спеціальностей. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. №7 (345). С. 206‒215.
Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. Вид. 2-е, випр. і перероб. / Кол. авторів під керівн. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : 2002. 328 с.
Модестова Т. В., Крсек О. Є. Розвиток навичок письма у підготовці до іспитів з англійської мови. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71). №1. Ч. 2. С. 155‒159.
Потапова І. М., Орлов В. В. Практичні підходи до розвитку письмових навичок в навчанні іноземним мовам студентів гуманітарних спеціальностей. Науково-практичний журнал «Закарпатські філологічні студії». 2024. Вип. 34. Т. 1. С. 147‒151.
Стеценко О. Є. Актуальність розвитку навичок англомовного академічного письма в процесі написання ессе студентами немовних ВНЗ. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2016. Вип. 26. С. 122‒128.
Фодор К. Й., Гнатик К. Б., Лізак К. М. Розвиток навичок письма англійською мовою у студентів немовних спеціальностей. Інноваційна педагогіка. Вип. 61. Т. 2. 2023. С. 139‒142.
Mitchel H. Q., Malcogianni M. Full Blast. Student’s book. Level B1. 2023. P. 64‒65.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





