ПОЗИТИВНО-ОЦІННІ ТАКТИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩЕННЯ СТАТУСУ АДРЕСАТА (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО ХУДОЖНЬОГО ДИСКУРСУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2023-19-1

Ключові слова:

комунікативна стратегія, комунікативна тактика, соціальний статус, мовленнєвий акт, художній дискурс.

Анотація

Стаття аналізує використання позитивно-оцінних висловлювань як тактик реалізації комунікативної стратегії підвищення статусу адресата. Передумовою дослідження є положення про те, що мова визнається одним із інструментів затвердження та регулювання соціального статусу учасників спілкування. Статусно-рольова ситуація спілкування задає характер мовленнєвої поведінки та мовні засоби. Об’єкт дослідження становить англомовне художнє персонажне мовлення, предмет – комунікативні тактики реалізації стратегії підвищення статусу адресата, реалізовані в спілкуванні персонажів англомовного художнього дискурсу. Обрання художнього дискурсу у якості матеріалу аналізу дозволило вивчити комунікативні стратегії та тактики комунікантів на підставі аналізу прямого та внутрішнього мовлення персонажів, авторського коментаря, які слугують маркерами стратегічного плану дискурсу. Було встановлено, що репертуар стратегії підвищення статусу співрозмовника становлять тактики розвитку теми співрозмовника, вираження зацікавленості думкою співрозмовника, висловлювання емпатії та поважного ставлення до співрозмовника, похвала, компліменти та лестощі на адресу співрозмовника. Дослідження доводить, що найбільш активно стратегію піднесення положення адресата реалізують висловлювання лестощів. Лестощі завжди характеризуються перебільшенням, нещирістю, прихованим розрахунком і спрямовані на «звеличення» адресата. Стратегія підвищення статусу адресата реалізується також шляхом використання мовленнєвих актів похвали і компліменту. Мовленнєвими прийомами, які вживаються в цих актах, є позитивно-оцінна лексика, в тому числі фразеологічні звороти; найвищий ступінь порівняння оцінних прикметників, лексика узагальнюючої семантики. Окреслені позитивно-оцінні мовленнєві акти забезпечують ситуативну перевагу співрозмовника і зміцнюють його авторитет, реалізуючи принцип негативної ввічливості.

Посилання

Базарова І. Комунікативні стратегії і тактики учасників світського спілкування. Записки з романо-германської філології. Вип. 1 (44) 2020, Одеса, 2020. С. 4–13.

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ: Академія, 2009. 376 с.

Деде Ю.В. Мітігативні стратегії та тактики, якими керуються персонажі англомовного художнього дискурсу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». Вип. 43, т. 2. Одеса, 2019. С. 93–97.

Косовець М. В. Комунікативні тактики реалізації стратегії самопрезентації в англомовному детективі. Журнал Мова. Науково-теоретичний часопис з мовознавства. Серія «Філологія», 2022. № 37. С. 89–94.

Фадєєва О. В. Стратегії й тактики конфліктного дискурсу (на матеріалі сучасної англійської мови): автореф. ... канд. філол. наук: 10.02.04. Германські мови. Київ, 2000. 18 с.

Barr E. Out of my Depth: London: Headline Review, 2007. 408 p.

Bigunova N., Shaoxiong C., Stepanov I. Positive evaluative speech acts from the perspective of sincerity criterion. XLinguae: European scientific language Journal. Slovak Republic, 2020. Vol. 13. #2. P. 197–215.

Kinsella S. The Secret Dreamworld of a Shopaholic. London: Black Swan, 2000. 320 p.

Maugham W.S. Theatre. New York: Vintage, 2001. 304 p.

Parks A. Men I’ve Loved Before. London: Headline Review, 2011. 427 p.

Smith A.M. The No. 1 Ladies’ Detective Agency. London: Abacus, 2010. 250 p.

Williams P. A Good Girl Comes Undone. London: Sphere, 2008. 355 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-30

Як цитувати

БІГУНОВА, Н., & ЛИМАРЕНКО, О. (2024). ПОЗИТИВНО-ОЦІННІ ТАКТИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩЕННЯ СТАТУСУ АДРЕСАТА (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО ХУДОЖНЬОГО ДИСКУРСУ). Актуальні питання іноземної філології, (19), 3–7. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2023-19-1