КРЕАТИВНА ЕКСПРЕСИВНІСТЬ АНГЛОМОВНОГО ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО РОМАНУ У СВІТЛІ ТЕОРІЇ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО БЛЕНДІНГУ

Автор(и)

  • Оксана Гураль

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-12-12

Ключові слова:

концептуальний бленд, ментальний простір, концепт, концептуальна метафора, гіпотетичне cудження

Анотація

Стаття присвячена розкриттю специфіки застосування теорії концептуального блендингу та теорії концептуальної метафори для аналізу глибинної семантики постмодерністського англомовного наративу. Оскільки когнітивний підхід до аналізу тексту розкриває значно більші можливості для тлумачення текстових тактик та індивідуально-авторських прийомів, він є надзвичайно актуальним на сьогодні. У статті подано зіставлення теорії концептуальної метафори та концептуального блендингу за декількома параметрами – порівняно спосіб застосування, одиниці аналізу, можливості, що з’являються при аналізі художнього тексту, а також їхній евристичний потенціал. В той час як перша концентрує свої зусилля на пошуку узагальнень у широкому спектрі метафоричних виразів, друга − фокусується на природі і особливостях специфічних прикладів, сприяючи виокремленню загальних принципів такої побудови. Незважаючи на те, що текст англомовного постмодерністського наративу значною мірою структурують конвенційні концептуальні метафори, вони зазнають різноманітних деформацій у процесі реалізації авторського творчого задуму, а саме − розширення, компресії, зміщення, використання раніше невикористаної частини концептуальної метафори. У статті запропоновано аналіз новаторських концептів за допомогою теорії концептуального блендингу. Зокрема, проаналізовано появу додаткової семантики у емергентному просторі блендів LIFE IS ANTI-COMEDY, DOCTOR IS FIEND; розкрито особливості концептуальної моделі гіпотетичного судження алюзивного характеру: “But say Thumberlina had married the mole?”, висвітлено приріст значення у випадку складеного іменника BOMB BABY. Таким чином розкриваємо додаткові можливості теорії концептуального блендингу для моделювання глибинної семантики індивідуально-авторських висловів при зіставленні із теорією концептуальної метафори.

Посилання

Amis, Martin. 1990. London Fields. London and New York: Penguin Books.

Amis, Martin. 1991. Time’s Arrow. London: Penguin Books.

Amis, Martin. 1996. The Information. Flamingo : HarperCollinsPublishers.

Amis, Martin. 2003. Yellow Dog. London: Jonathan Cape.

Amis, Martin. 2007. House of Meetings. London: Vintage Books.

Amis, Martin. 2010. The Pregnant Widow. Inside History. London: Jonathan Cape.

Babeliukh, Oksana. 2013. “Sposoby postmodernistskoho tekstotvorennya kriz pryzmu polistylistyky”. Odeskyi lingvistychnyi visnyk 1: 5−16.

Bekhta, Ivan. 2013. Avtorske eksperymentatorstvo u anhlomovniy prozi XX stolittia. Lviv: PAIS.

Bystrov, Yakiv. 2016. “Biohrafichnyi naratyv u linhvokohnityvnomu vymiri (na materiali anhlomovnoi prozy XX – pochatku XXI stolit)”. PhD diss., Kyiv.

Evans, Virginia. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Fauconnier, Gilles, and Mark Turner. 2003. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. Basic Books.

Izotova, Natalia. 2018. “Khudozhniy naratyv u konteksti ihrovoi stylistyky”. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk 20: 63−67. doi.org/10.24919/2308-4863.1/20.167364

Lakoff, George. 2004. Zhenshchiny, ogon i drugie opasnyie veshchi: chto kategorii yazyka govoriat nam o myshlenii. Moskva: Yazyki slavianskoi kultury.

Moskvchova, Oksana. “Emerhentni kohnityvni struktury v poetychnomu teksti u svitli teorii kontseptualnoi intehratsii mentalnykh prostoriv”. Problemy humanitarnykh nauk. Ser.: Filolohiia 42: 107−118. doi.org/10.24919/2522-4557.2018.42.152342

Semino, Elena. 2006. “Blending and character’s mental functioning in V. Woolf’s ‘Lapin and Lapinova’”. Language and Literature 15(1): 55–72. doi: 10.1177/0963947006060555

Tsur, Reuven. 2008. Toward a Theory of Cognitive Poetics. Succex Academic Press.

Vorobyova, Olha. 2009. “Evrystyka modernistskoho metodu u kohnityvno-poetolohichnomu vysvitlenni”. Visnyk KNLU. Seriia Filolohia 1: 31−43.

Vorobyova, Olha. 2013. “Khudozhniy tekst: u poshukakh metametodu interpretatsii”. Anhlistyka ta amerykanistyka 10: 7−11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Гураль, О. (2021). КРЕАТИВНА ЕКСПРЕСИВНІСТЬ АНГЛОМОВНОГО ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО РОМАНУ У СВІТЛІ ТЕОРІЇ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО БЛЕНДІНГУ. Актуальні питання іноземної філології, (12), 69–76. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-12-12