ОБҐРУНТУВАННЯ МЕЖ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ДЛЯ ЛІНГВО-КОГНІТИВНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

  • Наталія Бурка

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-7

Ключові слова:

лінгво-когнітивне дослідження, підлітковий вік, межі, періоди

Анотація

У статті з погляду лінгво-когнітивних міждисциплінарних наукових пошуків на основі класичних надбань психології запропоновано новий підхід до розв’язання проблеми обґрунтування раціональних меж підліткового віку людини, що має забезпечити адекватне використання результатів лінгвістичних досліджень у суміжних із нею галузях знання. На підставі аналізу суперечливої взаємодії наслідків, що характеризують особливості онтогенезу та філогенезу підлітка як об’єкта лінгво-когнітивного розгляду сформульовано визначення особливостей його психологічного навантаження у взаємодії з макро- та мікросоціальним оточенням. Окреслено одночасну супервентну дію багатьох причин формування загальної поведінки підлітка на результати його комунікативної соціалізації та показано, що чинники, комплекси яких визначають характер саморозвитку його комунікативної практики, мають різну природу й вирізняються інтенсивністю їх дії на специфіку мовленнєвої поведінки. Шляхом системного зіставного аналізу змістового насичення концептуальних основ наукових праць Р. А. Абдурахманова, Б. Г. Ананьєва, Л. І. Божович, Л. Вовканич, С Крася, В. В. Давидової, І. В. Дубровіної, Е. Ериксона, І. С. Кона, В. Ф. Моргуна, Д. П. Сидоренка, М. М. Смирнягіної, Н. Ю. Ткачової й інших щодо питань установлення причин і меж підліткового віку людини, з’ясовано ступінь варіювання цих меж у психології. На цій підставі сформовано графічний образ площини альтернатив визначень меж підліткового віку людини в наукових працях із психології, за допомогою якого встановлено, що, по-перше, у лінгво-когнітивних дослідженнях доцільно визначати підлітковий вік людини межами від 8-ми років до 19 включно з подальшим його диференціюванням на початковий період (8–9–10–11 років), середній (12–13–14–15 років) і завершальний (16–17–18–19 років).

Посилання

Abdurahmanov, Rinat. 1999. Vozrastnaya psihologiya. Ontogenez psihicheskih processov i lichnosti cheloveka. Moskva: NOU “Sovremennyj gumanitarnyi institut”.

Ananev, Borys. 2001. Chelovek kak predmet poznanyya. SPb.: Pyter.

Belinskaya, Elena and Kulykova, Yryna. 2000. “Predstavleniya podrostkov o svoem socialnom budushchem”. Mir psihologiyi 4: 135–147.

Vovkanych, Liubomyr and Kras, Stanislav. 2017. “Analiz shem vikovoi periodyzatsii postnatalnoho ontohenezu liudyny”. Sportyvna nauka Ukrainy Lvivskogo derzhavnoho universytetu fizychnoi kultury 6 (82): 9–17.

Entsyklopediya suchasnoi Ukrainy. 2007. Dytiache movlennia. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php? id=24396

Kulagina, Irina & Koliuckyi, Vladimir. 2015. Psihologiya razvitiya i vozrastnaia psihologiya: polnyi zhiznennyi tsykl razvitiya cheloveka. Moskva: Akademicheskiy proyekt.

Sydorenko, Denys. 2016. “Vozrastnie aspekty zrelosti stanovlenyya sotsialnogo Ya shkolnikov”. Akmeologyia 2(58): 87–93.

Smirniagina, Mayia. 2009. “Vozrastniye granitsy i psihologicheskoe soderzhanie stabylnogo perioda podrostkovogo vozrasta”. Vestnik Yuzhno-uralskogo gosuderstvennogo universyteta. Seriya “Psihologiya” 5 (138): 56–61.

Erikson, Erik. 1996. Detstvo i obshchestvo. SPb.: Lenato, AST, Fond “Universitetskaja kniga”.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Бурка, Н. (2021). ОБҐРУНТУВАННЯ МЕЖ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ ДЛЯ ЛІНГВО-КОГНІТИВНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Актуальні питання іноземної філології, (13), 39–45. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-7