МОЛОДІЖНИЙ СОЦІОЛЕКТ ТА ЙОГО МОВНІ ОСОБЛИВОСТІ

Автор(и)

  • Олена Козко

Ключові слова:

соціолінгвістика, соціальний діалект, соціолект, молодіжний соціолект, сленг, арґо, жаргон

Анотація

Стаття присвячена аналізу молодіжного соціолекту та визначенню його мовних особливостей. Розглянуто поняття «соціолект» як такий, проаналізовано бачення соціолекту вітчизняними та зарубіжними науковцями. З’ясовано, що соціолект розглядають у безпосередньому зв’язку з його носіями, рівнем їхньої культури, духовними цінностями, переконаннями, віком тощо. Схарактеризовано різні підходи до класифікації і поділу соціолектів на групи, зокрема за Л. Ставицькою та В. Д. Бондалетовим. Молодіжний соціолект визначено як особливу, характерну для молодіжного середовища спеціалізацію загальнонаціональної мови, яка ґрунтується на загальній для всіх стилів системі фонетичних, граматичних і лексичних засобів. Визначено, що ключовими мовними характеристиками молодіжного соціолекту є вживання сленгу, не лише молодіжного, але і професійного, а також запозичень і з іноземних мов, так і з суміжних соціолектів, із якими взаємодіє молодіжний соціолект, зокрема з арґо. З’ясовано, також, що, крім запозичень, для поповнення лексики молодіжного соціолекту найбільш характерними словотворчими засобами є перенесення найменування за формою та якістю предмета (коли йдеться про подібність двох неживих предметів), а також переосмислення якості предмета і перенесення його ознаки на людину. Серед інших словотворчих засобів, поширених у молодіжному соціолекті, розглянуто також фономорфологічні засоби, а саме абсолютну і часткову редуплікації; афіксальні, особливо префікси інтенсивності; кодування з допомогою складів, букв та цифр; усічення початкових або кінцевих частин слова; абревіація. Окреслено перспективи подальшого вивчення молодіжних соціолектів як середовища розвитку і каналів поширення нового в загальнонаціональній мові.

Посилання

Aleksandrova, Olha. 2014. “Molodizhnyi sotsiolekt yak linhvistychnyi fenomen”. Naukovyi visnyk PNPU im. Ushynskoho. Linhvistychni nauky 19: 3–10.

Jannis K. Androutsopoulos, Arno Scholz. 1998. Jugendsprache – langue des jeunes – youth language. Frankfurt. https://jannisandroutsopoulos.files.wordpress.com/2010/01/hsk-sociolinguistics-research-on-youthlanguage.pdf.

Kopytina, Nataliia. “Molodiozhnyi sotsiolekt kak odna iz form sushchestvovaniia frantsuzskoho yazyka”. Nauchnyie vedomosty BelHU. Seriia: Humanitarnyie nauki 12(107): 123–130. https://cyberleninka.ru/article/n/molodyozhnyy-sotsiolekt-kak-odna-iz-form-suschestvovaniya-frantsuzskogo-yazyka.

Kopytina, Nataliia. Linhvisticheskiie osobennosti sovremennoho frantsuzskoho molodezhnoho sociolekta. http://scjournal.ru/articles/issn_1997-2911_2011_3_22.pdf.

Lipatov, Alexandr. 2010. Sleng kak problema sociolektiki. Moskva.

Matsiuk, Halyna. 2012. “Sotsiolinhvistyka yak intehratsiinyi napriam doslidzhen v umovakh suchasnoi paradyhmy: mizhnarodnyi dosvid y ukrainska perspektyva”. Naukovi zapysky NaUKMA. Filolohichni nauky 137:28–34. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/1934

Stavytska, Lesia. 2005 Argo, zharhon, slenh. Kyiv.

Trudgill, Peter. 2000. Sociolinguistics: an introduction to language and society. Fourth edition. London: Penguin Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Козко, О. (2021). МОЛОДІЖНИЙ СОЦІОЛЕКТ ТА ЙОГО МОВНІ ОСОБЛИВОСТІ. Актуальні питання іноземної філології, (10), 164–170. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2541