МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ольга Дмитрук

Ключові слова:

міжкультурна комунікація, академічна мобільність, класифікація культур, акультураційний стрес, міжкультурний перехід

Анотація

У статті здійснено аналіз особливостей міжкультурної комунікації, зокрема серед студентів, які навчаються за програмами академічної мобільності. Доводено, що програми академічної мобільності мають позитивні риси, серед яких – опанування іноземної мови, набуття міжкультурного досвіду та міжкультурної компетенції, а також негативні – важка академічна адаптація, акультураційний стрес, проблеми з самоідентифікацією. Порушену проблему розглянуто крізь призму теорії класифікації культур та самоідентифікації мовців, що опиняються в іншомовному середовищі. Вивчено взаємообумовленість таких явищ, як мова, культура та ідентичність, а також способи їх відображення в процесі навчання студентів за кордоном. Увагу акцентовано на національній картині світу, яка зазнає впливу на когнітивному рівні через акультураційний стрес. Описано механізм міжкультурного переходу, який, з одного боку, включає в себе стрес та подолання стресу, а, з іншого боку, вивчення культури та набуття культурно-специфічних навичок. Проблеми з початковою адаптацією в ході міжкультурного переходу ведуть до стабільного покращення та завершуються засвоєнням специфічних для культури навичок, необхідних для функціонування в нових умовах. Психологічні проблеми, які виникають у студентів, що навчаються в іншій країні за програмами академічної мобільності, пов’язані, перш за все, з мовою та мовними бар’єрами, а також з академічними труднощами та проблемами в соціальній сфері. Доведено, що недостатньо високий рівень володіння іноземною мовою впливає на ефективність навчання, що робить академічну успішність студентів значно нижчою, ніж у рідній країні. Це, в свою чергу, викликає зміщення фокусу уваги з академічної сфери в бік самовизначення та пошуку власної ідентичності. Стрес від проходження соціальної та культурної адаптації є неминучим, тому студентам, що навчаються в іншій країні, необхідно не лише опановувати іноземну мову, а й розвивати гнучкість мислення й здатність адаптуватися до нових умов життя. Готовність до труднощів є запорукою ефективної адаптації студентів до мови і культури іншої країни.

Посилання

Кабахидзе Е. Л. К вопросу о социокультурной адаптации иностранных студентов / Е. Л. Кабахидзе, А. Ю. Сувирова // Академическая мобильность студентов: качество программ, социокультурная адаптация, влияние на профессиональный и личностный рост студента : сборн. статей. – М. : МГПУ, Канцлер, 2017. – С. 63–74.

Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – М. : АСТ: Восток–Запад, 2010. – 54 с.

Aba D. Addressing intercultural experience and academic mobility in higher education / Diler Aba // Journal of Intercultural Communication Research. – 2016. – С. 487–502.

Bredella L. For a flexible model of intercultural understanding / L. Bredella // Intercultural experience and education / G. Alred, M. Byram, & M. Fleming. – Clevedon, Buffalo, Toronto, Sydney : Multilingual Matters, 2003. – Р. 15–31.

Buchan N. Let’s get personal: An international examination of the influence of communication, culture and social distance on other regarding preferences / N. Buchan, E. Johnson, R. Croson. // Journal of Economic Behavior & Organization. – 2006. – №60. – Р. 373–398.

Chen G. Foundations of intercultural communication / G. Chen, W. Starosta. – Boston, MA: Allyn & Bacon, 1998. – 352 р.

Davcheva L. Learning to be intercultural / L. Davcheva // Intercultural experience and education / G. Alred, M. Byram, & M. Fleming. – Clevedon, Buffalo, Toronto, Sydney : Multilingual Matters, 2003. – Р. 51–67.

Euler H.-P. & Rami U. Beruflich erfolgreicher durch Auslandsaufenthalte während des Studiums / H. Euler, U. Rami. – Linz : Trauner Verlag, 2006. – 289 р.

Furnham A. Culture shock: psychological reactions to unfamiliar environment / A. Furnham, S. Bochner. – London : Methuen, 1986. – 298 р.

Grimshaw T. “Where am I from?” “Where do I belong?”: The negotiation and maintenance of identity by international school students / T. Grimshaw, C. Sears. // Journal of Research in International Education. – 2008. – Р. 259–278.

Gudykunst W. Communicating with strangers: An approach to intercultural communication / W. Gudykunst, Y. Kim. – New York, NY : McGraw-Hill, 1997. – 444 р.

Hall E. The silent language / Edward Hall. – New York : Doubleday, 1959. – 217 р.

Hayes R. L. Coming to America: Developing social support systems for international students / R. L. Hayes, H. R. Lin. // Journal of Multicultural Counseling and Development. – 1994. – № 22. – Р. 7–16.

Hofstede G. Cultures and organizations: Software of the mind / G. Hofstede. – London : McGraw-Hill, 1991. – 434 р.

Kim Y. Y. Inquiry in intercultural and development communication / Y. Y. Kim. // Journal of Communication. – 2005. – Р. 554–577.

Krajewski S. Developing intercultural competence in multilingual and multicultural student groups / S. Krajewski. // Journal of Research in International Education. – 2011. – Р. 137–153.

Lin A. M. Problematizing Identity: Everyday Struggles in Language, Culture and Education / Angel M. Y. Lin. – New York : Lawrence Erlbaum, 2007. – 392 р.

Lin J.-C. G. Asian international students’ adjustment: Issues and program suggestions / J.-C. G Lin, J. K. Yi. // College Student Journal. – 1997. – №31. – Р. 473–479.

Loosemore, M., Lee P. Communication problems with ethnic minorities in the construction industry / M. Loosemore, P. Lee. // International Journal of Project Management. 2002. – № 20. – Р. 517–524.

Olson C. Global competency and intercultural sensitivity / C. Olson, K. Kroeger. // Journal of Studies in International Education. – 2001. – № 5. – Р. 116–137.

Pavlenko A. Negotiation of Identities in Multilingual Contexts / A. Pavlenko, A. Blackledge. – Clevedon : Multilingual Matters, 2004. – 349 р.

Pellegrino V. A. Study Abroad and Second Language Use: Constructing the Self / Valerie Aveni Pellegrino. – Cambridge : Cambridge University Press, 2005. – 188 р.

Roberts C. Ethnography and cultural practice: Ways of learning during residence abroad / C. Roberts // Intercultural experience and education / G. Alred, M. Byram, & M. Fleming. – Clevedon : Multilingual Matters, 2003. – Р. 102–114.

Schweisfurth M. Exploring the experiences of international students in UK higher education: Possibilities and limits of interculturality in university life / M. Schweisfurth, Q. Gu. // Intercultural Education. – 2009. – № 20. – Р. 463–473.

Teng L. Y.-W. A Cross-cultural communication experience at a higher education institution in Taiwan [електронний ресурс] / Teng L. Y.-W. // Journal of Intercultural Communication. – 2005. – Режим доступу до ресурсу: https://immi.se/intercultural/nr10/teng.pdf.

Varner I. Intercultural communication in the global workplace / I. Varner, L. Beamer. – New York, NY : McGraw-Hill, 2011. – 503 р.

Ward C. The psychology of culture shock / C. Ward, S. Bochner, A. Furnham. – Hove : Routledge, 2001. – 371 р. – (2nd ed.).

Young T. J. The effects of cross-cultural communication education on international students' adjustment and adaptation / T. J. Young, A. Schartner. // Journal of Multilingual and Multicultural Development. – 2014. – № 35. – Р. 547–562.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Дмитрук, О. (2021). МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Актуальні питання іноземної філології, (9), 71–78. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2588