КРИТИЧНИЙ АНАЛІЗ МЕДІАДИСКУРСУ: СИСТЕМА ПОЛЬСЬКОЇ ОСВІТИ В БІЛОРУСІ (НА МАТЕРІАЛІ ТИЖНЕВИКА “ГОЛОС З-ЗА НІМАНУ НА ЕМІГРАЦІЇ”

Автор(и)

  • Вальдемар Жак

Ключові слова:

критичний аналіз дискурсу, текст, національні меншини, польська мова, система польської освіти, “Голос із-за Німану на еміграції”

Анотація

У статті розглянуто один із найбільш актуальних напрямів сучасного дискурсного аналізу – критичний аналіз дискурсу, його методи, основні принципи та їх репрезентація в дослідженнях, а також представлено метод аналізу медіадискурсу на прикладі системи польської освіти в Білорусі, висвітленого в період 2014–2016 рр. на сторінках тижневика “Голос з-за Німану на еміграції”. За допомогою критичного дискурс-аналізу виявлені значущі інформаційні приводи; основні теми і контексти, у яких репрезентована польська діаспора як дійова особа; мовні та когнітивні прийоми в поданні ситуацій з їх участю. Відзначено, що ситуація поляків у сучасній Білорусі дуже складна. З одного боку вони становлять значний відсоток білоруського суспільства, з іншого – велика їх частина має проблему із збереженням польської ідентичності. Необхідно звернути увагу, що польські медіа в Білорусі відіграють важливу роль у процесі становлення і розвитку національної самосвідомості, становлять істотний пізнавальний інтерес. Тижневик “Голос з-за Німану на еміграції”, виданий Спілкою поляків Білорусі, виконує таку роль протягом численних років. Особливу значущість критичний аналіз дискурсу демонструє щодо етнічної проблематики і нацменшин. Проведений аналіз статей, що стосуються системи польської освіти в Білорусі на сторінках тижневика “Голос з-за Німану на еміграції”, дозволив встановити тематичні проблеми, пов’язані з сучасною польською освітою в країні, представлені в пресі; особливості побудови дискурсу та використаних у ньому мовних засобів; описати рефлексії, які може принести читачам прочитання вищевказаних текстів, розміщених на сторінках тижневика.

Посилання

Białoruś ogranicza możliwość nauki języka polskiego [online], [dostęp: 04.01.2018]. – Dostępny w Internecie: http://naszdziennik.pl/polska/190419,bialorus-ogranicza-mozliwosc-nauki-jezyka-polskiego.html.

Bourdieu P. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł / P. Biłos. – Warszawa : “Aureus”, 2005. – 684 s.

Brzozowska D. Dyskurs i inne pojęcia studiów nad dyskursem / D. Brzozowska // Dyskurs w perspektywie akademickiej. Materiały z międzynarodowego okrągłego stołu 3-5 kwietnia 2009 r. – Mińsk., Białoruś Olsztyn : Centrum Badań Europy Wschodnie UWM w Olsztynie, 2014. – S.12–16.

Camauër L. Ethnic Minorities and their Media in Sweden. An Overview of the Media Landscape and State Minority Media Policy / L. Camauër // Nordicom Review. – 2003. – Nо. 2. – S. 69–88.

Chodubski A. O tożsamości polonijnej / А. Chodubski // Tożsamość kulturowa, kwestie narodowościowe i polonijne / pod red. Andrzeja Chodubskiego. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 1998. – S.13–23.

Dobrołowicz J. Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym / J. Dobrołowicz. – Kraków : “Impuls”, 2013 – 290 s.

Duszak A. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturow / А. Duszak. –Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998. – 385 s.

Fairclough N. Wstęp: krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych / N. Fairclough, A. Duszak // Krytyczna analiza dyskursu interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. – Kraków : “Universitas”, 2008. – S.13–25.

Foucault M. Trzy typy władzy, przeł. M. Kowalska / М. Foucault // Współczesne teorie socjologiczne / red. A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2006. – Т. 1. – S. 512–536.

Grzymała-Kazłowska A. Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem / А. Grzymała-Kazłowska // Kultura i Społeczeństwo. – 2004. – No. 1 – S.13–34.

Habermas J. Teoria działania komunikacyjnego / J. Habermas, przeł. A. M. Kaniowski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. – Т. 2. – 750 s.

Kalczyńska M. Wybrane funkcje mediów polskich za granicą w rozwoju komunikacji społecznej na Litwie, Ukrainie, Białorusi i Łotwie / M. Kalczyńska // Łódzkie Studia Teologiczne. – 2014. – T. 23. – No. 1. – S. 39–50.

Kiklewicz A. Kategoryzacja dyskursu / A. Kiklewicza // Dyskurs: aspekty lingwistyczne, semiotyczne i komunikacyjne / red. A. Kiklewicza, I. Uchwanowej-Szmygowej. – Olsztyn : Centrum Badań Europy Wschodnie UWM w Olsztynie, 2015. – S. 15–41.

Leonowicz-Bukała I. Media i mniejszości etniczne i narodowe. Przegląd badań z perspektywy polskiej / І. Leonowicz-Bukała // Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty / pod red. A. Adamskiego, S. Gawrońskiego, M. Szewczyka. – Warszawa–Rzeszów : ASPRA-JR, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2017. – S. 439–449.

Lisowska-Magdziarz M. Analiza tekstu w dyskursie medialnym / М. Lisowska-Magdziarz. – Kraków : Wydawnictwo UJ, 2006. – 127 s.

Nijakowski L. M. Analiza dyskursu na temat mniejszości narodowych i etnicznych w polskich mediach [online] / L. M. Nijakowski // Ośrodek Racjonalistyczno-Sceptyczny im. de Voltaire’a “Racjonalista”. [dostęp: 14.06. 2017]. – Dostępny w Internecie : http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4820.

Nijakowski L. M. Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym / L. M. Nijakowski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2006. – 379 s.

Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego / red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski. – Kraków: AUREUS, 1997. – 424 s.

Śpiewak P. Słowa modne i niemodne (słownik) / Р. Śpiewak // Res Publica Nowa. – 2002. – No. 10. – S. 17–25.

Tysiące Białorusinów studiuje w Polsce [online], [dostęp: 31.10.2017]. – Dostępny w Internecie: https://kresy24.pl/tysiace-bialorusinow-studiuje-w-polsce/.

van Dijk T. Dyskurs jako struktura i proces / Т. van Dijk. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001. – 278 s.

Wójcik P. Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu [online] / Р. Wójcik // E-mentor. 2013. – No. 1 (48). [dostęp: 02.01.2018]. – Dostępny w Internecie: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/48/id/983.

Żołędowski C. Białorusini i Litwini w Polsce, Polacy na Białorusi i Litwie : uwarunkowania współczesnych stosunków między większością i mniejszościami narodowymi / С. Żołędowski. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2003. – 360 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Жак, В. (2021). КРИТИЧНИЙ АНАЛІЗ МЕДІАДИСКУРСУ: СИСТЕМА ПОЛЬСЬКОЇ ОСВІТИ В БІЛОРУСІ (НА МАТЕРІАЛІ ТИЖНЕВИКА “ГОЛОС З-ЗА НІМАНУ НА ЕМІГРАЦІЇ”. Актуальні питання іноземної філології, (9), 78–88. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2589