ТОЧКА ЗОРУ ЯК ЗАСІБ МОДЕЛЮВАННЯ НАРАТИВУ

Автор(и)

  • Лідія Мацевко-Бекерська

Ключові слова:

наратор, викладова інстанція, рецептивний горизонт, наративна стратегія, точка зору, смисл твору

Анотація

У статті досліджена одна із важливих аналітичних категорій наратологічного дискурсу – точка зору. Підхід до розуміння точки зору пов’язаний із розумінням перспективи, що дистанціює сам погляд та подію. Теоретичне обґрунтування й дослідницька перспектива цієї категорії спирається на три основні аспекти: поняття події та її наратологічна проекція, диференціація сприйняття певної події та її передачі, а також диференціація точки зору за суттєвими для презентації нарації рівнями. Показано, що складний комплекс авторських інтенцій, що становить основу об’єктивних чинників пізнання твору, мотивує та спрямовує рецептивну позицію. Водночас автономне життя твору поза цим авторитетом активізує суб’єктивність читання та осмислення наративних ситуацій. Конфігурація події набуває особливого статусу, і точка зору стає засобом фіксації найбільш значущих серед запитань, сформульованих чи окреслених літературно-художнім твором. Точка зору подає широку пропозицію індиціональних знаків, що висловлюють позицію чи то наратора, чи то когось із персонажів, чи то конкретизують «місця недовисловлення» в тексті. Отож, процес автономізації смислу твору зумовлений передусім наявністю в його матерії впорядкованої системи втілення точки зору.

Посилання

Адорно Т. Теория эстетики / Т. Адорно. – К. : Основы, 2002. – 518 с.

Выготский Л. Психология искусства / Л. Выготский. – М. : Искусство, 1986. – 573 с.

Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ – початку ХХ ст. : проблеми естетики і поетики / Ю. Кузнєцов. – К. : Зодіак-ЕКО, 1995. – 304 с.

Мацевко-Бекерська Л. Українська мала проза кінця ХІХ – початку ХХ століття у дзеркалі наратології : монографія / Л. Мацевко-Бекерська. – Львів : Сплайн, 2008. – 408 с.

Мацевко-Бекерська Л. Наративні стратегії малої прози (на матеріалі української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.) : дис. … д-ра філол. наук : 10.01.01 «Українська література»; 10.01.06 «Теорія літератури» / Л. Мацевко-Бекерська. – Київ, 2009.

Папуша І. Що таке наратологія? (огляд концепцій) / І. Папуша // Наративні виміри літератури : матеріали Міжнародної конференції з наратології, (Тернопіль, 23–24 жовтня 2003 р.) / [упор. І. Папуша] // Studia methodologica. Вип. 16. – Тернопіль : Редакційно-видавничий відділ ТНПУ, 2005. – С. 29–46.

Руднев В. Морфология реальности. Исследование по «философии текста». Серия «Пирамида» / В. Руднев. – М. : Русское феноменологическое общество, 1996. – 207 с.

Ткачук О. М. Наратологічний словник / О. Ткачук. – Тернопіль : Астон, 2002. – 173 с.

Успенский Б. Поэтика композиции. Структура художественного текста и типология композиционной формы / Б. Успенский. – М. : Искусство, 1970. – 225 с.

Шмид В. Нарратология / В. Шмид. – М. : Языки славянской культуры, 2003. – 312 с.

Lintvelt Japp. Essai de typologie narrative. Le «point de vue». Thoerie et analise. – Paris, 1981.

Rimmon (-Kenan) Shlomith. Narrative Fiction. Conemporary Poetics. – London, 1983.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Мацевко-Бекерська, Л. (2021). ТОЧКА ЗОРУ ЯК ЗАСІБ МОДЕЛЮВАННЯ НАРАТИВУ. Актуальні питання іноземної філології, (8), 209–213. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2652