ПОВТОРЕННЯ ЯК ЗАСІБ ХУДОЖНЬОГО ЗОБРАЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЗМУ В НОВЕЛІСТИЦІ Е. КОЛДУЕЛА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-7Ключові слова:
психологізм, художнє мислення, натуралізм, реалізм, ритм, повторення, емоційність, шаблон, свідомістьАнотація
Проблеми психологізму, як суттєвої категорії художнього твору, складають важливий і актуальний предмет літературознавчих досліджень та критичних публікацій. У статті авторка робить спробу окреслити способи вираження психологічних моделей та конструкцій в новелістиці американського письменника Ерскіна Колдуела. На прикладах кількох найвідоміших новел письменника – «Суботній полудень», «На колінах до сходу сонця», «Знахар», «Де дівчата були іншими» – детально досліджуються моделі побудови якісно нового типу поетики, що вирізнився на зламі століть і згодом дістав назви експресіоністичної. Звернено увагу на художнє мислення, а відтак і принципи творення національних характерів у творчості Е. Колдуела, які тісно пов’язані з емоційністю американського селянина, особливостями його світовідчуття й світосприйняття, а також і суспільно-політичними умовами життя. Метою статті є виявлення засобів психологізму у творчості Ерскіна Колдуела, що дозволяють нам розкрити глибоку психологію художньої творчості митця. Методологія. У проведенні дослідження використовувались такі методи: теоретичні (аналіз, синтез, систематизація), здобутки культурно-історичної школи (для зіставлення певних явищ в українському та американському літературних процесах на тлі історичної доби), літературознавчу герменевтику (для тлумачення й інтерпретації конкретних художніх творів), біографічний (для виявлення умов формування творчих методів американського письменника). Дослідження творчості Ерскіна Колдуела – актуальне питання сучасного літературознавства, зумовлене необхідністю подальших поглиблених студій літературного процесу 1920–1930-х років. Починаючи з 20-х років ХХ століття літературознавці, визначаючи роль Ерскіна Колдуела у розвитку американської літератури, приділяють значну увагу його творчому доробку, який відображає багатогранну і динамічну картину американського життя першої половини ХХ століття. Оскільки творча спадщина класика світового рівня, її рецепція в українському просторі майже не вивчалася, ніхто з дослідників та науковців не інтерпретує літературну спадщину Ерскіна Колдуела у порівняльній перспективі, то цим і мотивується наукова новизна теми дослідження. Висновки. Отже, художнє мислення, а відтак і принципи творення національних характерів у творчості Е. Колдуела тісно пов’язані з емоційністю американського селянина, особливостями їхнього світовідчуття й світосприйняття, а також і суспільно-політичними умовами життя. Митець відтворив американський характер, передав національний колорит за допомогою відображення звичаїв, побуту, фольклору, пейзажних та портретних малюнків.
Посилання
Expressionism in the Twentieth Century American Drama by Norbert Joseph Hruby. URL: https://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1215&context=luc_theses
Frohock W. M. “Erskine Caldwell: Sentimental Gentleman from Georgia”, Vol. 31, No. 4 (AUTUMN 1946), pp. 351–359 (9 pages). URL: https://www.jstor.org/stable/43463152?seq=1
Gilbert R. Erskine Caldwell on writers / January 28, 2010. URL: http://richardgilbert.me/erskine-caldwell-on-thenature-of-writers/
Goksen Aras «Personality and Individual Differences: Literature in Psychology – Psychology in Literature» Procedia – Social and Behavioral Sciences 185 (2015), 250–257.
Hitchcock, Bert. Well, Maybe Just This Once: Erskine Caldwell, Old Southwest Humor and Funny Ha-Ha / Bert Hitchcock // Reading Erskine Caldwell: New Essays / Ed. by Robert L. McDonald. Jefferson, NC; London : McFarland, 2006. P. 27–45.