ACTIVATION OF THE NATIONAL SECURITY COMPONENT IN THE FUNCTIONING OF LOCAL SELF-GOVERNMENT BODIES OF UKRAINE UNDER MARTIAL LAW
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-9385/2025-5-9Keywords:
national security, local governments, Ukraine, martial law, international relations, geopolitical dimensions, decentralization, foreign policy, legislation, economic security, national security strategy, sustainability of territorial communitiesAbstract
State policy on national security issues is ensured by pursuing a balanced policy in accordance with doctrines, concepts, strategies and programs adopted in the established manner in the political, economic, social, military, environmental, scientific and technological, information and other spheres. Specific means and attempts to ensure national security are selected in accordance with the nature and scale of threats to national interests. Local state administrations and local self-government bodies ensure the resolution of issues in the sphere of national security that, in accordance with the law, fall within their competence. State authorities and local self-government bodies elected by citizens of Ukraine through their participation in elections, referendums or other forms of democracy implement national interests, voluntarily and in the order of fulfilling constitutional obligations implement measures determined by the legislation of Ukraine to ensure its national security. Local self-government bodies as subjects of ensuring national security of Ukraine are involved in the process of regulating challenges and threats that are relevant at the present time, to ensure the functioning of the state, its sovereignty and territorial integrity. ational security issues are currently at the center of attention in most civilized democratic countries. Local governments operate together with military administrations created by the President of Ukraine under martial law to ensure the operation of the Constitution and laws of Ukraine.
References
Ткачук А. Про децентралізацію влади та «реєстрацію» громади. 2015. Сайт Інституту громадянського суспільства. URL: https://www.csi.org.ua/publications/pro-detsentralizatsiyuvlady-ta-reyestratsiyu-gromady/
Умланд А. Чотири геополітичні виміри децентралізації України. 2019. ZN.UA. URL: https://zn.ua/ukr/internal/chotiri-geopolitichni-vimiri-decentralizaciyi-ukrayini-299352_.html
Закон України «Про основи національної безпеки України» від 19.06.2003 № 961-IV. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/-964-15
Акімова Л.М. Сутнісна характеристика основних загроз в економічній безпеці держави. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1247
Берляк Г.В. Інвестиційні ризики та невизначеність в умовах глобалізаційних змін: обліково-аналітичний підхід. Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації : міжн. зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський, 2014. С. 38–41.
ПаламарчукД. Національна безпека: національні цінності, інтереси, цілі, завдання. Незалежний аналітичний центр геополітичних досліджень «БорисфенІнтел». https://bintel.org.ua/nukma/nacionalna_bezpeka/
Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 р. «Про Стратегію національної безпеки України» : Указ Президента України від 14 вересня 2020 р. № 392/2020. URL: https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037
Місцеве самоврядування як чинник стійкості тилу : аналітична доповідь / В.Г. Потапенко та ін. ; за ред. В.Г. Потапенка. Київ : НІСД, 2023. 54 с. https://doi.org/10.53679/NISS-analytrep.2023.02