КОНЦЕПТУАЛЬНА МЕТАФОРА ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ ДОНАЛЬДА ТРАМПА В ЗМІ

Автор(и)

  • Анна Вербицька
  • Орися Юринець

Ключові слова:

когнітивний корелят, когнітивний референт, концептуальна метафора, медіа-дискурс, мультимодальна метафора

Анотація

У статті досліджено концептуальну метафору як один із інструментів створення образу американського президента Дональда Трампа в англомовному медіа-дискурсі. В проаналізованих фрагментах медіа-дискурсу виявлено метафоричну концептуалізацію політика не лише за допомогою вербального модусу, а й візуального, який відповідає ментальній проекції та доповнює її новими корелятами. Теоретико-методологічне підґрунтя дослідження становить теорія концептуальної метафори Дж. Лакоффа і М. Джонсона та новітня концепція рівнів метафори З. Кевечеша. В результаті концептуального аналізу виявлено 16 концептуальних метафор, структурованих в межах трьох доменів: ПОЛІТИКА, МОВА й ПОВЕДІНКА. Визначено домінантні метафоричні уявлення про політику Д. Трампа в англомовному медіа-дискурсі, а саме рух униз (TRUMP’S POLITICS is GOING DOWN), пастка (TRUMP’S POLITICS is A TRAP), руйнівна сила (TRUMP’S POLITICS is A DESTRUCTIVE FORCE), рух по колу (TRUMP’S POLITICS is MOVING AROUND) й жадібність (TRUMP’S POLITICS is GREED). Менш частотними є образи політики як спустошення (TRUMP’S POLITICS is DEVASTATION), атаки (TRUMP’S POLITICS is AN ATTACK) та неконтрольованості (TRUMP’S POLITICS is LOSS OF CONTROL). Прецептивні асоціації політики з кислим смаком лягли в основу концептуальної метафори TRUMP’S POLITICS is TASTE (SOUR). Встановлено, що мову політика концептуалізовано як нечітку (TRUMP’S LANGUAGE is INARTICULATE) та беззмістовну (TRUMP’S LANGUAGE is SENSELESS). Найчастіше метафоричні образи відбивають суміжність поведінки політика з поведінкою артиста (TRUMP is A PERFORMER), поганої людини (TRUMP is A BAD PERSON), а саме лиходія, вбивці, диявола, небезпечної зброї (TRUMP is A DANGEROUS WEAPON), рідше – поганого гравця (TRUMP is A BAD PLAYER) та тварини (TRUMP is AN ANIMAL). Внаслідок опрацювання інформаційних джерел виявлено мультимодальні метафори, які концептуалізують політику Д. Трампа як руйнівну силу, рух по колу, жадібність, а його поведінку – як артиста та поганої людини. Визначено роль та функції концептуальної метафори та її мультимодальних відповідників.

Посилання

Bezuhla, Tetiana. 2019. “Multimodal metaphor in English advertising text”. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu 1:23–30. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2663-3426/2019-1-3

Forceville, Charles. 2002. “The identification of target and source in pictorial metaphors”. Journal of Pragmatics 34(1):1–14.

Kövecses, Zoltán. 2017. “Levels of metaphor”. Cognitive Linguistics 28(2):321–347. DOI: 10.1515/cog-2016-0052

Kövecses, Zoltán. 2019. Perception and metaphor: The case of smell. In Perception Metaphors, edited by Laura J. Speed, Carolyn O'Meara, Lila San Roque and Asifa Majid, 327–346. John Benjamins. DOI: 10.1075/celcr.19.16kov

Lakoff, George and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live By. Chicago; London: University of Chicago Press.

Lakoff, George. 1993. The contemporary theory of metaphor. In Metaphor and thought, edited by A. Ortony, 202–251. Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139173865.013

Verbytska, Anna. 2017. “Metaphorical Profile of Distress in English Media Discourse”. Topics in Linguistics 18(2):48–62. DOI: 10.1515/topling-2017-0010.

Zрabotinskaya S. A. 2011. “Kontseptualnaia metafora: protsedura analiza dlia mnozhestvennykh dannykh [Conceptual metaphor: procedure for the analysis of multiple data]”. Aktua'ni problemy mentalinhvistyky. Cherkasy: The Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, 28–29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Вербицька, А., & Юринець, О. (2021). КОНЦЕПТУАЛЬНА МЕТАФОРА ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ ДОНАЛЬДА ТРАМПА В ЗМІ. Актуальні питання іноземної філології, (11), 28–34. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/1000