КОГНІТИВНІ ПІДХОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИСТРЕСУ У АНГЛОМОВНОМУ МЕДІА ДИСКУРСІ
Ключові слова:
дистрес, прототип, ситуаційна модель, контекстуальна модель, метафораАнотація
Проаналізовано й обґрунтовано когнітивні підходи до дослідження емоцій, а також верифіковано застосування теорії прототипів та теорії концептуальної метафори для дослідження дистресу в англомовному медіадискурсі. Виявлено прототипну та ситуаційну природу емоційного стану дистресу. Встановлено фазовий / процесуальний характер переживання дистресу шляхом часткового встановлення набору категорій дистресу на основі лексикографічних джерел та дистрибуції лексеми distress у словосполученнях з корпусу контекстуальних ужитків американського варіанта англійської мови COCA. Розроблено методологію дослідження концептуальної структури дистресу із застосуванням категорійного апарату когнітивно-психологічного підходу з пропозицією подальшої побудови прототипної моделі ситуації дистресу та контекстуальних моделей дистресу на основі лінгвістичних свідчень в англомовному медіадискурсі. Проведено зв’язок між запропонованими моделями та досвідом застосування польової методики у дослідження емоційних концептів. Визначено роль конвенційних та неконвенційних концептуальних метафор у реконструкції концептуальної структури дистресу.
Посилання
Борисов О. О. Мовні засоби вираження емоційного концепту страх: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі сучасної англомовної художньої прози) : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / Олексій Олександрович Борисов ; Донец. нац. ун-т. – Донецьк : [б. в.], 2005. – 20 с.
Крисанова Т. А. Прототипічний сценарій як спосіб репрезентації емоцій в дискурсі (на матеріалі англомовного кінодискурсу) / Т. А. Крисанова // Наукові записки [Нац. ун-ту «Остроз. акад.»]. Сер. «Філологічна». – 2015. – Вип. 51. – С. 48–51.
Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – М. : АСТ, Восток-Запад, 2007. – 315 c.
Brochman Ch. A. A New Cognitive Theory of the Emotions / Chad A Brockman. – Chicago : University of Illinois at Chicago, 2009. – 400 p.
Geeraerts D. Cognitive Approaches to Diachronic Semantics / Dirk Geeraerts // Semantics / edited by Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger, Paul Portner. – Berlin : Hubert & Co, 2012. – V. 3. – P. 2652–2675.
Izard C. E. The Psychology of Emotions / Carroll E. Izard. – NY : Plenum, 1991. – (Emotions, Personality, and Psychotherapy).
Kaneshiro N. K. Traumatic Events [Electronic resource] / Neil K. Kaneshiro // Medical Encyclopedia MedlinePlus. – 2010. – Access mode : https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001924.htm.
Keltner D. P. E. Facial Expression of Emotion / Dacherand Paul Ekman Keltner // Handbook of emotions / edited by M. Lewis, J. Haviland-Jones. – 2nd edition. – NY : Guilford Publications, Inc., 2000. – P. 236–249.
Kövecses Z. 2000. Metaphor and Emotion / Zoltán Kövecses. – Cambridge : Cambridge University Press, 2000. – P. 45.
Lakoff G. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind / George Lakoff. – Chicago ; London : University of Chicago Press, 1987. – P. 632.
Minsky M. The Emotion Machine: Commonsense Thinking, Artificial Intelligence, and the Future of the Human Mind / Marvin Minsky. – NY : SIMON & SCHUSTER, 2006. – P. 372.
Ortony A. The Cognitive Structure of Emotions / Andrew Ortony, Gerald L. Clore, Allan Collins. – Cambridge : Cambridge University Press, 1988. – P. 191.
Plutchik R. That Nature of Emotions: human emotions have deep evolutionary roots, a fact that may explain their complexity and provide tools for clinical practice / Robert Plutchik // American Scientist. – 2001. – Vol. 89, No. 4. – P. 344–350.
Selye H. Stress without Distress / Hans Selye. – 1st edition. – NY : Lippincott Williams & Wilkins, 1974. – 171 p.
Van Dijk T. A. Cognitive Situation Models in Discourse Production. The Expression of Ethnic Situation Models in Prejudiced Stories / Teun A. Van Dijk // Language and social situations / edited by J. P. Forgas. – NY : Springer, 1985. – P. 61–79.
Wierzbicka A. Emotions across Languages and Cultures: Diversity and Universals / Anna Wierzbicka. – Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – P. 349.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.