КОНЦЕПТОСФЕРИ УКРАЇНСЬКОЇ ТА АМЕРИКАНСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Тетяна Бондар
  • Тетяна Рудая

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-5

Ключові слова:

концепт, концептосфера, ядро, приядерна зона, периферія, асоціативний експеримент

Анотація

У статі розглянуто ключові поняття когнітивної лінгвістики («концепт» та «концептосфера») й основні методи їх дослідження, зокрема процедуру проведення вільного асоціативного експерименту. Асоціативні експерименти дають можливість отримати спонтанні та неупереджені реакції, що відображають спосіб мислення респондентів, їх сприйняття навколишньої дійсності, і виокремити концепти, котрі утворюють концептосферу окремого індивіда, певної групи людей чи народу. Для опису концептосфер української та американської молоді проведено вільний асоціативний експеримент за участю 60 респондентів (30 українців та 30 американців) віком 18–25 років. Експеримент був анонімним, тому гендерні відмінності / подібності не розглядалися. У результаті проведеного експерименту отримано 591 асоціацію (респонденти-українці надали 291 реакцію, американці – 300). Слова-реакції є вербалізаторами концептів, актуальних для української та американської молоді. Найчастотніші концепти утворюють ядро концептосфер, вербалізаторами цих концептів є слова-реакції з частотністю 6 та вище. Приядерну зону концептосфер утворюють концепти, вербалізовані реакціями з частотністю 5–2. Одиничні реакції репрезентують концепти, які формують периферію концептосфер. Ядро концептосфери україномовної молоді утворюють 10 концептів (СІМ’Я, КОХАННЯ, ЩАСТЯ, ДРУЗІ, ЗДОРОВ’Я, РОЗВИТОК, ДРУЖБА, ПОДОРОЖ, ДІТИ, УСПІХ), ядро концептосфери американської молоді – 12 концептів (LOVE, FAMILY, FREEDOM, FRIENDS, TRUST, HEALTH, LIFE, MONEY, HAPPINESS, FAITH, PEACE, LOYALTY). Експеримент засвідчив, що ключові концепти двох концептосфер не є унікальними, тобто вони практично не відрізняються в українців й американців. Проте спостерігаємо певні відмінності щодо важливості концептів. Аналіз приядерної зони та периферії концептосфер української й американської молоді підтвердив, що набір концептів, які є актуальними для двох лінгвокультур, є дуже схожим, проте низка концептів, які утворюють приядерну зону концептосфери українців, потрапляє на периферію концептосфери американців, і навпаки: концепти, що належать до приядерної зони концептосфери американської молоді, за даними експерименту, утворюють периферію концептосфери українців. Таким чином, не зважаючи на одиничні, унікальні асоціації, отримані від представників двох лінгвокультур, експеримент показав, що складовими частинами концептосфер української та американської молоді є переважно концепти, які мають відповідники в обох лінгвокультурах.

Посилання

Chernyshenko, Iryna. 2008. “Metody doslidzhennia kontseptiv u kohnitvnii linhvistytsi”. Naukovi zapysky. Seriia: Filolohichni nauky (movoznavstvo) 75 (4): 109–115.

Davydenko, Alla. 2018. “Fenomen kontseptu yak odniiei z osnovnykh skladovykh chastyn suchasnoi linhvistyky”. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu 34 (1): 116–119.

Kubryakova, Elena and Valeriy Demiankov, Yuriy Pankrats and Luzina, Lada. 1996. Kratkiy slovar kognitivnykh terminov. Moscow: MGU.

Likhachev, Dmitriy. 1993. “Kontseptosfera russkogo yazyka”. Izvestiya RAN 52 (1): 3–9.

Stepanov, Yuriy. 1997. Konstanty: Slovar russkoy kultury. Moscow: Shkola “Yazyki russkoi kultury”.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Бондар, Т., & Рудая, Т. (2021). КОНЦЕПТОСФЕРИ УКРАЇНСЬКОЇ ТА АМЕРИКАНСЬКОЇ МОЛОДІ. Актуальні питання іноземної філології, (13), 28–33. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-5