«ВИКЛИКИ» ПРИ ВИКЛАДАННІ АКАДЕМІЧНОГО ПИСЬМА АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Олена Котис

Ключові слова:

академічний стиль, англійська мова, письмо, виклики, методика викладання, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, інститут іноземної філології, перефразування, узагальнення, синоніми, академічне есе

Анотація

Англомовне академічне письмо – одне з важливих інструментів спілкування українських науковців зі світовою науковою спільнотою. Більшість університетів України долучили цей предмет до навчальних планів. В інституті іноземної філології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки «Академічне письмо» вивчають студенти-магістри. На основі досвіду викладання цього навчального курсу в 2016 році розглянуто основні труднощі, з якими стикаються українські викладачі. До першочергових проблем належать: калькування шкільних підходів при написанні академічних есе; нерозуміння типів есе та їх призначення; невміння коротко й предметно описувати візуальну інформацію (графіки, діаграми тощо); проблеми із застосуванням синонімів і перефразувань; невміле використання узагальнень при передачі інформації; помилки при написанні анотацій та рефератів.

Посилання

Academic Language [Electronical resource] // The Glossary of Education Reform. – 2013. – Access mode : http://edglossary.org/academic-language/

Academic Literacy: A Statement of Competencies Expected of Students Entering California’s Public Colleges and Universities [Electronical resource]. – Intersegmental Committee of the Academic Senates (ICAS), 2002. – Access mode : https://www.calstate.edu/AcadSen/Records/Reports/Academic_Literacy_Final.pdf

Al Fadda H. Difficulties in Academic Writing: From the Perspective of King Saud University Postgraduate Students [Electronical resource] / Hind Al Fadda // English Language Teaching. – 2012. – Vol. 5, No. 3. – P. 123–130. – Access mode : http://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/15272

Feak B. Ch. Teaching Academic Writing: Challenges and Opportunities [Electronical resource] / Christine B. Feak. – English Language Institute. University of Michigan, 2013. – Access mode : https://www.lttc.ntu.edu.tw/2013EAP/LTTC_Teaching_EAP_writing.pdf

Bailey S. Academic Writing. A practical guide for students / Stephen Bailey. – London and N. Y. : Routlege Falmer, 2003. – 192 p.

Banda F. Challenges of Teaching Academic Writing Skills to Students With Limited Exposure to English (South Africa) / Felix Banda // Language Teacher Research in Africa / ed. by Thomas S. C. Farrell and Leketi Makalela. – Virginia : Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc., 2009. – Access mode : http://www.tesol.org/docs/books/bk_ltr_africa_547

Coffin C. Teaching academic writing: A toolkit for higher education / C. Coffin, M. J. Curry, S. Goodman, A. Hewings, T. M. Lillis, & J. Swann. – London and N. Y. : Routledge, 2003. – 175 p.

Defazio J. Academic literacy: The importance and impact of writing across the curriculum – a case study / Joseph Defazio, Josette Jones, Felisa Tennant and Sara Anne Hook // Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. – June 2010. – Vol. 10, No. 2. – P. 34–47.

Ferris D. R. Teaching college writing to diverse student populations / Dana R. Ferris. – Ann Arbor, MI : University of Michigan Press, 2009. – 169 p.

Giridharan B. Identifying Gaps in Academic Writing of ESL Students / Beena Giridharan // US-China Education Review A. – 2012. – No. 6. – P. 578–587.

Hinkel E. Teaching academic ESL writing: Practical techniques in vocabulary and grammar / Eli Hinkel. – Mahwah, N. J. : Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

Leki I. Material, educational, and ideological challenges of teaching EFL writing at the turn of the century / Ilona Leki // International Journal of English Studies. – 2001. – Vol. 1, No. 2. – P. 197–209.

McGuire L. Pedagogy of reflective writing in professional education / Lisa McGuire, Kathy Lay and Jon Peters // Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. – 2009. – Vol. 9, No. 1. – P. 93–107.

MacArthur Ch. A. Using technology to enhance the writing processes of students with learning disabilities / Charles A. MacArthur // Journal of Learning Disabilities. – 1996. –Vol. 29, No. 4. – P. 344–354.

Olivas M. Understanding stressors of international students in higher education: What college counselors and personnel need to know / Monique Olivas, Chi-Sing Li // Journal of Instructional Psychology. – 2006. – Vol. 33, No. 3. – P. 217–222.

Snow A. The Many Challenges of Academic Writing for ESL [Electronical resource] / Ann Snow. – 2015. – Access mode : https://oupeltglobalblog.com/2015/01/08/the-many-challenges-of-academic-writing-for-esl/

Stein M. Effective writing instruction for diverse learners / M. Stein, R. C. Dixon, and S. Isaacson // School Psychology Review. – 1994. – Vol. 23, No. 3. – P. 392–405.

Troia G. A. Effective writing instruction across the grades: What every educational consultant should know / Gary A. Troia, Steve Graham // Journal of Educational and Psychological Consultation. – 2003. – Vol. 14, No. 1. – P. 75–89.

Weigle S. C. Considerations for teaching second language writing / Sara Cushing Weigle // Teaching English as a second or foreign language / ed. by M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. A. Snow. – 4th ed. – Boston, MA : National Geographic Learning Heinle Cengage, 2014. – P. 222–237.

Yakhontova T. The signs of a new time: academic writing in ESP curricula of Ukrainian universities / T. Yakhontova // Culture and Styles of Academic Discourse / ed. by Anna Duszak. – Berlin, Germany ; N. Y. : Mouton de Gruyter, 1997. – P. 103–113.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Котис, О. (2021). «ВИКЛИКИ» ПРИ ВИКЛАДАННІ АКАДЕМІЧНОГО ПИСЬМА АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ. Актуальні питання іноземної філології, (4), 88–93. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2962