МЕДИТАТИВНИЙ ДИСКУРС ЯК РІЗНОВИД АВТОРСЬКОГО ЕЗОТЕРИЧНОГО ДИСКУРСУ: СТРУКТУРНО-ПРАГМАТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-3Ключові слова:
дискурс, езотеричний дискурс, медитативний дискурс, спонукальні конструкції, повтор, прагматикаАнотація
Статтю присвячено аналізу структурно-прагматичного аспекту медитативного дискурсу. Мета нашого дослідження – виокремити структурно-прагматичні особливості медитативного дискурсу як різновиду езотеричного дискурсу. Медитативний дискурс у його структурно-прагматичному аспекту досі не був об’єктом зацікавлення лінгвістів, що, власне, і складає актуальність нашого дослідження. Методологічним підґрунтям роботи виступають надбання сучасної лінгвометодології, що ґрунтується на комплексному поєднанні загальнонаукових (індукція, дедукція), емпірико-теоретичних (синтез, аналіз) та власне лінгвістичних методів (прагматичний, контекстуально-інтерпретативний тощо). Ключовим у езотеричному дискурсі є підхід про особливе світосприйняття особистості, пріоритетом якої є духовний сенс життя та підпорядкування явищ матеріального світу вищим, невидимим проявам істинного буття. Як наслідок, медитативному дискурсу властива не лише специфічна тематика, але й структурно-стилістичні особливості побудови, які виступають одночасно засобами прагматичного впливу на адресата. Оскільки адресант переслідує лише одну мету – пробудити читача і спонукати до дії самозаглиблення і самопізнання, тексти медитативних творів наскрізь пронизані спонукальними конструкціями з чітким прагматичним спрямуванням на зміну світогляду та пріоритетів особи. Спонукальні конструкції завжди структурно оформлені і подаються разом з повторами, алітерацією/асонансом, перелічуванням тощо. Можемо говорити, що засоби синтаксичної організації медитативного дискурсу виконують одночасно організаційну (текстозорієнтовану) та прагматичну (зорієнтовану на читача) функції, з метою спонукання його до мислення та споглядання і, відповідно, реалізації задуму автора на зміну світобудови і світосприйняття адресата. Укладання схеми, яка б зображала місце медитативного дискурсу як підвиду езотеричного у системі сакральних дискурсів вважаємо перспективним для подальшого дослідження медитативного дискурсу.
Посилання
Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык. Москва : Наука. 2002. 384 с.
Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовній прозі. Київ : Грамота. 2004. 304с.
Бехта І. А. Функційно-прагматична дієвість тексту у світлі когніції й дискурсу. Людина. Комп’ютер. Комунікація : збірник наукових праць / за ред. О. П. Левченко. Львів : Видавництво Львівської політехніки. 2013. С. 99–103.
Бєлозьорова Ю. С. Когнітивно-дискурсивна концептуалізація часу в сучасній німецькій мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Запоріз. держ. ун-т. Запоріжжя. 2005. 22 с.
Гарюнова Ю. О. Функціонування власних назв у кінокритичному дискурсі: “чиста” номінація і прецедентність. Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В. Н. Каразiна. 2011. № 963. Сер.: Філологія. Вип. 62. С. 71–75.
Дмитриева О. А., Ермолаева Е. В. Типлогия хронотопа и учасников медитативного дискурса. 2015. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tipologiya-hronotopa-i-uchastnikov-meditativnogo-diskursa/viewer
Ермолаева Е. В. Медитативный, магический, психотерапевтический и религиозный дискурсы в сопоставительном освещении. Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов. 2017. № 2 (68): в 2 ч. Ч. 2. С. 124–126.
Кусько Е. Я. Дикурс, дискурсная лингвистика, дискурсоведение: тенденции развития. Форма, значение и функции единиц языка и речи : материалы докл. Междунар. науч. конф. Москва. 2002. Ч. 1. С. 37–39.
Мартинюк А. П. Словник основних термінів когнітивно-дискурсивної лінгвістики. Харків. 2011. 196 с.
Петрик Т. В. Ченнелінг у системі сакральних дискурсів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (289). Ч. І. 2014. С. 72–79.
Сунгуртян К. К. Лингвориторические средства выражения антропоцентризма врусском и переводном эзотерическом дискурсе : автореф. дис. на соиск. уч. ст. канд. филол. наук: спец. 10.02.19. «Теория языка». Краснодар. 2007. 23 с.
Mello de, Anthony. Awareness: the Perils and Opportunities of Reality. New York. 1992. 185 p.
Mello de, Anthony. Contact with God. New York. 2003. 224 p.
Mello de, Anthony. The Way to Love: Last Meditations of Anthony de. New York. 1995. 196 p.
Osho. A cup of tea. 1971. URL: https://www.oshorajneesh.com/download/osho-books/hindi-translations/A_Cup_of_Tea.pdf
Osho. Seeds of wisdom. 1994. URL: http://www.alaalsayid.com/ebooks/OSHO%20pdf/Seeds%20of%20Wisdom.pdf