ГЕНЕЗА ТА РОЗВИТОК ТЕРМІНУ «ПЕРСПЕКТИВА»: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-19

Ключові слова:

перспектива, точка зору, кут зору

Анотація

Статтю присвячено з’ясуванню міждисциплінарної природи поняття «перспектива». Дослідження сфокусоване на особливостях наукового потрактування терміну «перспектива» в залежності від наукової парадигми і на розвитку розуміння терміну «перспектива» в лінгвістиці. Термін «перспектива» виник в оптиці. Закони перспективи були обґрунтовані керуючись особливостями зорового сприйняття об’єктів. Практичного значення перспектива набула в мистецтві та архітектурі, де використовувалась як засіб реалістичного зображення об’єктів. У філософії перспектива розглядалась як важлива частина людського знання та сприйняття людиною життя в цілому. Феноменологічний напрямок філософії вивчав перспективу в тісному зв’язку з поняттями «его» та «живого тіла», що керують баченням світу індивідом. Соціологічний підхід до вивчення перспективи полягав у розгляді її варіабельності в зв’язку з взаємодією індивіда з навколишнім середовищем та іншими індивідами, враховуючи одночасне перебування в різних перспективах. У психології перспектива вивчалась, базуючись на особливостях оцінки, судження, атрибуцій та також рівня емпатії під час взаємодії індивіда з іншими. Предметом лінгвістичних досліджень перспектива стала лише у XIX ст. в рамках наративного методу і в подальшому постала у фокусі студій у царині стилістики, семіотики, когнітивної лінгвістики та дискурс-аналізу. На мовознавче потрактування перспективи безперечно вплинули дослідження в філософії, соціології та психології . Особливе місце наразі посідає вивчення перспективи в художніх творах у контексті трактування бачення світу та ситуації персонажем, виокремлення перспективи персонажів відповідно до їх оцінки ситуації, особистих суджень або рівня емпатії, а також зміни перспективи в залежності від взаємодії з іншими персонажами твору.

Посилання

Лейбниц Г. В. Сочинения в четырех томах / пер. с франц. Я. М. Боровский. Москва : Мысль, 1989. Т. 4. 636 с.

Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с франц. И. С. Вдовина. Санкт-Петербург, 1995. 213 с.

Blumenfeld W. Urteil und Beurteilung. Leipzig: Akad Verlag Win, 1931. 170 p.

da Vinci Leonardo, A Treatise on Painting / trans. from Italian J. F. Rigaud. New York, 2005. 208 p.

Chesnokova A., van Peer W., Reading and Rereading: Insights into Literary Evaluation. Advanced education, 2018. № 5. P. 39–46.

Erle T. M., Topolinski S. Spatial and Empathic Perspective-Taking Correlate on a Dispositional Level. Social Cognition. 2015. № 33 (3). P. 187–210.

Euclid Optics / trans. from Greek H. E. Barton. New Hampshire, 1943. 372 p.

Husserl E. Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology / trans. from French D. Cairns. Kluwer Academic Publishers, 1999. 160 p.

James H. The Art of Fiction / ed. W. Besant. Charleston: Nabu Press, 2010. 98 p.

Jones E. E., Nisbett R. E. The actor and the observer: divergent perceptions of the causes of behavior. Attribution: perceiving the causes of behavior / eds. E. E. Jones, D. Kanouse, H. H. Kelley, R. E. Nisbett, S. Valins, & B. Weiner. Morristown, 1972. P. 79–94.

Keen S. A Theory of Narrative Empathy. Narrative. 2006. № 16 (3). P. 208–236.

Lewin K. Field Theory of Social Science: Selected Theoretical Papers / ed. D. Cartwright, New York : Harper & Brothers, 1951. P. 346.

Litt Th. Individuum und Gemeinschaft. Grundfragen der sozialen Theorie und Ethik. Leipzig : B. G. Teubner, 1926. 98 p.

Mead G. Н. Mind, Self and Society / ed. Ch. W. Morris. Chicago : University of Chicago Press, 1934. 439 p.

Mehrabian A., Epstein N. A measure of emotional empathy. Journal of Personality, 1972. № 40. P. 525–543.

Monge G. An Elementary Treatise On Descriptive Geometry: With A Theory Of Shadows And Of Perspective / trans. from French J. F. Heather. Whitefish, 2014. 144 p.

Nietzsche F. The Birth of Tragedy: from the Spirit of Music / trans. from German S. Whiteside. London, 1994. 160 p.

Nuttin J. Motivation, Planning, and Action: A Relational Theory of Behavior Dynamics / ed. R. P. Lorion, Hove, 1984. P. 264.

Ostrom T. M., Upshaw H. S. Psychological perspective and attitude change. Psychological Foundations of Attitudes / eds. A. G. Greenwald, T. C. Brock & T. M. Ostrom. New York, 1968. P. 217–242.

Renaissance and Revolution: Humanists, Scholars, Craftsmen and Natural Philosophers in Early Modern Europe / eds. J. V. Field. London : Cambridge university press, 1997. 308 p.

Schütz A. Collected Papers I. The Problem of Social Reality / ed. H. L. van Breda. Springer : Kluwer Academic Publishers, 1974. 416 p.

van Peer W., Chesnokova A. What Literature Does to Our Emotions, And How Do We Know? Empirical Studies Will Tell. Synopsis Text Context Media, 2019. № 25. P. 1–10.

Vitruvius The Ten Books on Architecture / trans. from Latin M. H. Morgan. New York, 1960. 331 p.

Volkmann J. Scales of judgement and their implications for social psychology / eds. J. H. Rohrer, M. Sherif. New York, 1951. P. 273–294.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-24

Як цитувати

ЦИС, Ю. (2022). ГЕНЕЗА ТА РОЗВИТОК ТЕРМІНУ «ПЕРСПЕКТИВА»: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД. Актуальні питання іноземної філології, (14), 118–124. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-19