ТИПОЛОГІЯ КОНФЛІКТИВІВ У СУЧАСНОМУ АНГЛІЙСЬКОМОВНОМУ ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2022-16-29

Ключові слова:

конфліктив, художній дискурс, семіозис, мультимодальність, семіотичний ресурс, вербальні та невербальні засоби комунікації, структурно-семантичний підхід, прагмалінгвістика

Анотація

У статті проаналізовано та наведено типологію конфліктивів як складних полікомпонентних дискурсивних утворень з позицій сучасної лінгвосеміотики, теорії мультимодальності та дискурсології. Зокрема, увагу зосереджено на структурно-семантичному та когнітивно-прагматичному аспекті функціонування конфліктивів у художньому дискурсі, що уможливлює систематизацію конфліктивів як оперативних одиниць дослідження у семіотичному просторі художнього дискурсу на основі вищезазначених критеріїв. У фокусі уваги перебуває конфлікт, що розгортається переважно у дискурсивній зоні персонажу або у дискурсивній зоні наратора як вторинної наративної стратегії та реалізується за допомогою конфліктивів як емерджентних дискурсивних конструктів, результату інтерактивного конструювання засобами вербальних, невербальних, паравербальних семіотичних ресурсів. Лінгвосеміотичний простір їх реалізації перебуває у площині дисгармонізації міжперсональних стосунків художніх персонажів, семіозис якої вибудовується когнітивно-семіотичними та комунікативно-прагматичними особливостями конфліктивів як оперативних одиниць конфлікту. У результаті засвідчено системний характер функціонування конфліктивів на основі виділених ознак та побудовано таксономію мовленнєвих актів на основі комунікативно-прагматичного критерію, теорії мовленнєвих актів, принципу співробітництва та ввічливості, теорії «обличчя». Для досягнення поставленої мети розвідки застосовано лінгвосеміотичний та комунікативно-прагматичний підходи до аналізу конфлікту у художньому дискурсі у сучасній парадигмі наукових досліджень, лінгвопрагматичний, конверсаційний, мультимодальний аналіз дискурсу, наведено приклади розгортання та функціонування конфліктивів у художньому дискурсі та розглянуто основні способи їх класифікації. Отримані результати дослідження дозволяють систематизувати знання щодо ролі та функціонування конфліктивів у сучасному семіотико-дискурсивному вимірі вивчення художнього дискурсу.

Посилання

Каразия Н. А. Лингвопрагматическое исследование конфликтного дискурса. Вестник КРАУНЦ. Сер.: Гуманитарные науки. 2006. № 2 (8). С. 72–88.

Крисанова Т. А. Актуалізація негативних емоцій в англомовному кінодискурсі: когнітивно-комунікативний і семіотичний аспекти : автореф. дис. ... докт. філол. наук: 10.02.04. Харків, 2020. 36 с.

Макарук Л. Л. Графічна лінгвістика: становлення, сучасний стан та перспективи розвитку. Іноземна філологія. 2013. Вип. 125. С. 16–20.

Моісеєнко О. Ю. Мовні аспекти концептуалізації збройного конфлікту на сході України (2014–2018) в австралійському медійному дискурсі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія філологія. 2018. № 7 (321). С. 78–86.

Фролова І. Є. Специфіка художнього дискурсу та його аспектів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов. 2018. Вип. 87. С. 52–61.

Черненко О. В. Особливості реалізації конфліктивів у сучасному англомовному художньому дискурсі: прагмалінгвістичний аспект. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип. 41. Том 3. С. 135–139.

Gilbert E. City of Girls. New York : Riverhead Books, 2019. 496 p.

Izard K. E. The Psychology of Emotions. New York : Plenum. 1991. 452 p.

Królikowska P. Discourse of Conflict as Political Genre. Thesis for the doctor’s degree in philology. (Published Doctoral Thesis). Łódź : Uniwersytet Łódzki. 2015. URL: http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/11885/Doktorat_Dyskurs%20konfiktu%20jako%20gatunek%20polityczny_Paulina%20Kr%C3%B3likowska.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Leech G. Principles of Pragmatics. London, New York : Longman, 1983. 257 p.

Panasenko N., Greguš Ľ. & Zabuzhanska I. Conflict, confrontation, and war reflected in mass media: Semantic wars, their victors and victims. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. 2018. III (2). P. 132–163.

Rand A. The Art of Fiction: A Guide for Writers and Readers. Penguin, 2000. 192 p.

Thomas K. W. Thomas-Kilmann conflict mode instrument. New York : XICOM, 1990. 22 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-21

Як цитувати

ЧЕРНЕНКО, О. (2022). ТИПОЛОГІЯ КОНФЛІКТИВІВ У СУЧАСНОМУ АНГЛІЙСЬКОМОВНОМУ ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ. Актуальні питання іноземної філології, (16), 200–206. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2022-16-29