ЕВАЛЮАЦІЙНІ ОРІЄНТИРИ У ВИКЛАДАННІ ЛІТЕРАТУРИ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ (на матеріалі роману К. Ішігуро «Never Let Me Go»)

Автор(и)

  • Ірина Біскуб
  • Наталія Філевич

Ключові слова:

загальнолюдські ціннісні орієнтири, технології викладання, евалюаційна освіта, цінності, навчальний процес, література

Анотація

У статті розглянуто механізми формування ціннісних орієнтирів під час викладання літератури Великої Британії на основі опрацювання роману нобелівського лауреата з літератури К. Ішігуро «Never Let Me Go». Проаналізовано роль цінностей у сучасній освіті. Окреслено причини, які зумовлюють потребу в дослідженні основних ціннісних орієнтирів. Виявлено основні напрямки сучасної евалюаційної системи освіти та запропоновано принципи формування ціннісних орієнтирів шляхом опрацювання тексту літературного твору. Було зроблено висновок, що від правильного сприйняття учнем ідеалів, дотримання загальнолюдських принципів і норм залежить ефективне і якісне розв’язання суспільно-політичних, соціально-економічних і духовно-моральних завдань суспільства в цілому. Процес формування ціннісних орієнтирів учнів передбачає такі етапи: демонстрація цінностей учневі; усвідомлення ціннісних орієнтацій особистістю; прийняття ціннісної орієнтації; реалізація ціннісних орієнтацій у діяльності та поведінці; закріплення ціннісної орієнтації в спрямованості особистості та репрезентація її в статус цінності конкретної особистості, тобто свого роду потенційного стану; актуалізація потенційної ціннісної орієнтації, що полягає в якостях особистості вчителя. Отже, засвоєння ціннісних орієнтацій в освітньому процесі, відбуваючись у вільному розвитку з опорою на позитивно значущі цінності, переходить від здатності усвідомлення цінності до внутрішнього її прийняття на фоні позитивного емоційного сприйняття, і до можливості її реалізації, закріплення, здатності актуалізувати значимі для діяльності і поведінки ціннісні орієнтири. Під час практичного аналізу було з’ясовано, що твір К.Ішігуро “Never let me go” репрезентує такі загальнолюдські цінності, як: терпіння, співчуття, сумлінність, почуття провини за скоєне вміння вибачати, доброзичливість, справедливість, дружба, відданість, повага, любов, доброта, довіра. Також було зроблено висновок, що освіта відіграє ключову роль у творі, виступаючи як основний компонент формування зрілої, всебічно розвиненої особистості, здатної до мислення, почуттів, репрезентації найвищих загальнолюдських цінностей.

Посилання

Bibler, Vladimir. 1989. “Kultura: dialog kultur (opyt opredeleniya)”. Voprosy filosofii 6:32–36.

Bodnar, Oksana. 2008. “Orhanizatsiino-pedahohichni zasady ekspertnoho otsiniuvannia navchalno-vykhovnoi diyalnosti zahalnoosvitnikh shkil”. PhD diss., Kyiv.

Bozhenova, Natalia. 2014. “Rabota s poslovitsami kak sredstvo formirovaniya mezhkulturnoi kommunikativnoi kompetentsii na urokakh inostrannogo yazyka”. Sovremennyye problemy nauki i obrazovaniya 4:22–26.

Dikova-Favorska, Olena. 2009. “Sotsiolohichna kontseptualizatsiya osvity osib z funktsionalnymy obmezhenniamy zdorovia”. PhD diss., Zaporizhzhia.

Korporowicz, Leszek. 2009. “Interactive aspects of evaluation process: between analysis and animation of social change”. Evaluation in the Making. Contexts and Methods 53–66.

Scriven, Michael. “The nature of evaluation: training”. Practical Assessment, Research and Evaluation. Mode of access: PAREonline.net/getvn.asp?v=6&n=12

Sheerens, Jaap, and Cees, Glas, and Sally M., Thomas. 2005. Educational Evaluation, Assessment and Monitoring: A Systematic Approach 201–209.

Zdrahat, Svitlana. 2015. “Evoliutsiya yak systema innovatsiynoho pidvyshchennia yakosti osvity u sotsiolohichniy perspektyvi”. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Franka 9:187–193.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Біскуб, І., & Філевич, Н. (2021). ЕВАЛЮАЦІЙНІ ОРІЄНТИРИ У ВИКЛАДАННІ ЛІТЕРАТУРИ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ (на матеріалі роману К. Ішігуро «Never Let Me Go»). Актуальні питання іноземної філології, (11), 10–15. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/997