ОСВІТА ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЯ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ

Автор(и)

  • Ірина Біскуб
  • Анна Данильчук

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-3

Ключові слова:

англійська мова, lingua franca, Європейський Союз, мовна політика, освіта, глобалізація

Анотація

У статті проаналізовано статистичні дані, зібрані Європейською комісією, щодо вивчення та використання англійської мови в Європейському Союзі, її поширення й особливості функціонування в межах країн-членів ЄС. Установлено, що особливо важливу роль англійська мова відіграє в професійному, освітньому та науковому середовищах, а також у сфері міжнародної співпраці й Інтернет-комунікації. Простежено вплив освітньої сфери Європейського Союзу на становлення та підтримку англійської мови як lingua franca навіть після виходу Великої Британії з ЄС. Англійська мова традиційно належить до п’ятірки найпоширеніших іноземних мов, якими володіють громадяни ЄС, і хоча Європейський Союз на інституційному рівні впроваджує політику мультилінгвізму, більшість громадян надають перевагу вивченню англійської мови як першої (головної) іноземної. У 19 з 25 держав-членів, де вона не є офіційною, англійська залишається найбільш поширеною іноземною мовою, до того ж понад 30 % опитаних стверджують, що розмовляють нею вільно. Понад 80 % європейців вважають знання іноземних мов дуже корисним, а 67 % опитаних називають англійську однією з двох найбільш корисних для себе мов, приблизно четверо з п’яти громадян ЄС вважають англійську мову однією з найбільш корисних мов для майбутнього власних дітей. Установлено, що найвищий рівень володіння англійської демонструють молоді люди віком 15–24 роки; ті, котрі отримали повну денну освіту у віці понад 20 років; люди, які живуть у великих містах Європейського Союзу; ті, які продовжують професійне навчання; а також люди, які щодня користуються інтернетом. Особливу роль у популяризації вивчення та застосування англійської мови на теренах Європейського Союзу відіграють школи: понад 90 % учнів середньої школи опановують її саме там. Понад дві третини громадян ЄС вивчили іноземну мову таким чином. Спираючись на зібраний матеріал, у дослідженні демонструємо, що передусім сфера освіти відіграє одну з провідних ролей у становленні англійської як lingua franca сучасного глобалізованого світу загалом та Європейського Союзу зокрема.

Посилання

Weijen van, Daphne. “The Language of (Future) Scientific Communication”. Research Trends. URL: https://www.researchtrends.com/issue-31-november-2012/the-language-of-future-scientific-communication/ (accessed November 20, 2020).

BjöRkman, Beyza. 2012. Grammar of English as a Lingua Franca. 10.1002/9781405198431.wbeal0483

Deshors, Sandra. 2019. “English as a Lingua Franca: A random forests approach to particle placement in multi‐speaker interactions”. International Journal of Applied Linguistics 1–18. URL: https://doi.org/ 10.1111/ijal.12275

Kranich, Svenja. 2010. “The progressive in Modern English. A corpus‐based study of grammaticalization and related changes”. Amsterdam: Rodopi.

Hansen, Beke. 2018. “Corpus linguistics and sociolinguistics: A study of variation and change in the modal systems of world Englishes”. Leiden: Brill.

Laitinen, Mikko and Levin, Magnus. 2016. “On the globalization of English: Observations of subjective progressives in present‐day Englishes”. World Englishes: New theoretical and methodological considerations Amsterdam: John Benjamins 229–252).

Khnomenko, Olena. 2011. “Rol` anhliyskoyi movy v umovah hlobalisatsii”. URL: https://knutd.edu.ua/ publications/pdf/Ukrainian_editions/paper_khomenko3.pdf (accessed January 10, 2021).

Danylchuk, Anna. 2018. “Anhliyska mova v Evropeyskomu Soyuzi: vid stanovlennia do natyvizatsiyi”. Aktualni pytannia inozemnoyi filolohiyi 9: 65–71.

Crystal, David. 2003. English as a Global Language. Cambridge: CUP.

European Commission. “Special Eurobarometer 386: Europeans and their Languages”. EU Open Data Portal. URL: https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/S1049_77_1_EBS386 (accessed November 17, 2020).

British Council. “The Future Demand for English in Europe: 2025 and Beyond”. URL: britishcouncil.org.https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/future_demand_for_english_in_europe_2025_and_beyond_british_council_2018.pdf (accessed November 20, 2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Біскуб, І., & Данильчук, А. (2021). ОСВІТА ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЯ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ. Актуальні питання іноземної філології, (13), 17–21. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-3