TERMINOLOGICAL FILLING OF ENGLISH PUBLICISTIC GREEN MARKETING TEXTS

Authors

  • Svitlana Kushneruk

Keywords:

green marketing terminology system, terminological filling, in-disciplinary term, interdisciplinary term, general scientific term

Abstract

The article deals with the terminological filling of English green marketing professional articles. A comparative analysis of the primary and secondary spheres of the functioning of green marketing terms is conducted in this research. These spheres of the term functioning are presented with articles from professional scientific journals and newspaper articles. Recently, many linguists are interested in terminological issues, which arise at the joint of sciences. A separate place is given to the economic and ecological terminology, including the terminology of green marketing. Any terminology system is studied in the field of fixation and the field of functioning. We consider the last one more important, since the term is a linguistic unit which qualities and properties appear only in the text. The question of the filling of the text by professional terms is relevant because the terms are the basis of professional texts. In our research terminological filling is a fraction of terms among all used content words, which is expressed in percentage. We define it by formula, i. e. by dividing the number of all terms in the text into the number of all content words of these texts and multiplying the result by 100 %. During the analysis of the terminological filling of the articles, all the terms were divided into four groups: in-disciplinary, interdisciplinary, general scientific terms and common everyday words, their relative frequency was calculated, and a comparison of their usage in English publicistic texts was made. In addition, the results of our research show that in the beginning of the text the number of terms is small, moreover, they express simple concepts; the frequency of their usage and their complexity increases with an increase in the distance from the beginning of the text. Thus, the terminological filling of professional green marketing texts depends on the level of scientific text, the concentration of text on a narrow professional problem, as well as on the author‟s style and his purpose.

References

Бондар О. М. Лінгвістичні особливості німецької фахової мови екології : дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : 10.02.04 / О. М. Бондар. – Київ, 2015. – 401 с.

Вискушенко С. А. Термінологічна насиченість текстів англійської фахової мови тваринництва [Електронний ресурс] / С. А. Вискушенко . – Режим доступу : http://eprints.zu.edu.ua/14503/1/

Вовчанська С. І. Німецька фахова мова маркетингу: структурно-семантичний, лінгвопрагматичний та функціональний аспекти : дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : 10.02.04 / С. І. Вовчанська. – Івано-Франківськ, 2014. – 396 с.

Гутиряк О. І. Англійська термінологія маркетингу: структура та семантичні характеристики : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. філол. наук : 10.02.04 / О. І. Гутиряк. – Київ, 1999. – 12 с.

Даниленко В. П. Лексико-семантические и грамматические особенности слов-терминов / В. П. Даниленко // Исследования по русской терминологии. – М. : Наука, 1971. – 231 с.

Лейчик В. М. Особенности функционирования терминов в тексте / В. М. Лейчик // Филологические науки. – 1990. – № 3. – С. 80–87.

Поліщук Н. Мистецька термінологічна лексика в газетному тексті (на матеріалі газет “Дзеркало тижня”, “Газета по-українськи”, “Високий замок”, “Скриня”) / Н. Поліщук // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми української термінології”. – 2012. – № 733. – С. 216–222.

Ріба-Гринишин О. М. Типологія лексичних одиниць німецькомовного науково-технічного тексту з нафтової промисловості / О. М. Ріба-Гринишин // Наукові праці. Серія : Філологія. Мовознавство. – 2013. – Вип. 207, т. 219. – С. 102–104.

Ріба О. М. Термінологічна насиченість німецьких фахових текстів з нафтової промисловості / О. М. Ріба // Вісник ЖДУ ім. І. Франка. Філологічні науки. – Житомир, 2009. – Вип. 47. – С. 216–219.

Саламаха М. Я. Англомовна терміносистема охорони довкілля структура, семантика, прагматика : дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук. : 10.02.04 / М. Я. Саламаха. – Львів, 2016. – 317 с.

Скороходько Е. Ф. Термін у науковому тексті (до створення терміноцентричної теорії наукового дискурсу) : монографія / Е. Ф. Скороходько. – Київ : [б. в.], 2006. – 99 с.

Туровська Л. В. Термінологічна лексика на сторінках періодичних видань / Л. В. Туровська // Українська мова. – 2007. – № 2. – С. 33–41.

Циткина Ф. А. Терминология и перевод (к основам сопоставительного терминоведения) / Ф. А. Циткина. – Львов : Вища шк., 1988. – 153 с.

Published

2021-06-22

How to Cite

Kushneruk С. (2021). TERMINOLOGICAL FILLING OF ENGLISH PUBLICISTIC GREEN MARKETING TEXTS. Current Issues of Foreign Philology, (7), 110–116. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2693