STRUCTURE OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE AGRARIAN ENGINEERS

Authors

  • Kateryna Kovalova

Keywords:

structure, component, conative, gnostic, motivational-emotional, reflexive, professional activity, communicative competence, agrarian engineer

Abstract

The article highlights the structure of the communicative competence of future agrarian engineers. It consisits of conative, gnostic, motivational-emotional and reflexive components. Conative component involves mastering of the student by communicative skills that make it possible to establish contact with the interlocutor. The gnostic component is aimed at forming of theoretical knowledge about the essence, structure, form, means, functions, types and features of communication. The motivational-emotional component includes motives, needs and goals and this component develops the ability of a student to communicate. The reflexive component is aimed at creating of the ability to work analytically, understand the importance and peculiarities of communicative competence for self-improvement and effective professional activity.

References

Ганич Д. І. Словник лінгвістичних термінів / Д. І. Ганич, І. С. Олійник. – К. : Вища шк., 1997. – 456 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.

Коккота В. А. Лингводидактическое тестирование : науч.-теорет. пособие / В. А. Коккота. – М. : Высш. шк., 1989. – 123 с.

Комиссарова Н. В. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности будущих переводчиков : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00 08 / Н. В. Комисарова ; Челяб. гос. пед. ун-т. – Челябинск : [б. и.], 2003. – 185 с.

Міхеєва Л. В. Формування мотивації вивчення педагогічних дисциплін майбутніми вчителями праці і професійного навчання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. В. Міхеєва ; Хмельн. нац. ун-т. – Хмельницький : [б. в.], 2005. – 226 с.

Немов Р. С. Психология : учеб. для студентов высш. пед. учеб. заведений : в 3 кн. Кн. 1 : Общие основы психологии / Р. С. Немов. – 4-е изд. – М. : Владос, 2001. – 688 с.

Петрушин С. В. Игротека для взрослых (200 упражнений СПТ) : метод. рек. / С. В. Петрушин. – Москва–Казань : НМЦ, 1989. – 70 с.

Професійна освіта : словник / за ред. Н. Г. Ничкало. – К. : Вища шк., 2000. – 380 с.

Реан А. А. Психология личности: социализация, поведение, общение / А. А. Реан. – СПб. : Прайм – Еврознак, 2004. – 416 с. – (Мэтры психологии).

Шапар В. Б. Психологічний тлумачний словник (бл. 2500 термінів) / В. Б. Шапар. – Х. : Прапор, 2007. – 640 с.

Bachman L. Fundamental consideration in language testing / L. Bachman. – Oxford : Oxford University Press, 1991. – 408 p.

Bent F. Five Misunderstandings about Case-Study Research / Flyvbjerg Bent // Qualitation Inquiry. – 2006. –Vol. 12, No 2. – P. 219–245.

Canale M. Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing / Michael Canale, Merrille Swain // Applied Linguistics. – 1980. – Vol. 1, No 1. – P. 1–47.

Published

2021-06-22

How to Cite

Kovalova К. (2021). STRUCTURE OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE AGRARIAN ENGINEERS. Current Issues of Foreign Philology, (6), 64–69. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2716