PSYCHOLINGUISTIC FEATURES OF LISTENING AS A KIND OF VERBAL ACTIVITY

Authors

  • Aleksandr Beznosіuk
  • Valentin Zlаtnikov

Keywords:

professionally orientated listening comprehension , sk ills in professionally orientated listening comprehension, complex of exercises

Abstract

The article deals with the psychological features of listening comprehension. The author analyzes the psychological nature of listening comprehension as a process. The article stresses that the problem of listening comprehension is of great importance both in terms of the methodology of teaching of a foreign language, and in terms of psychology and linguistics, since different aspects of the problem are studied by various sciences. The process of perceiving a message is not just a passive mapping of reality, but rather an active human function in which an audible code is perceived and processed, upon which the message is decoded and by means of a universal subject code is converted into an image. From the point of view of psychology, perception is a multilevel process, one of the most complex types of speech-related activity. For this reason, it is the element of foreign language study which should take center stage in the training of students, since accurate listening comprehension makes it possible to master the vocabulary of a foreign language more quickly.

References

Бенедиктов Б. А. К вопросу о темпе речи / Б. А. Бенедиктов // Учен. зап. МГПИИЯ. – 1957. – Вып. 5. – С. 56–62.

Жинкин Н. И. Речь как проводник информации / Н. И. Жинкин. – М. : Наука, 1982. – 159 с.

Запорожец А. В. Восприятие и действие / А. В. Запорожец, Л. А. Венгер, В. П. Зинченко, А. Г. Рузская ; под ред. А. В. Запорожца. – М. : Просвещение, 1967. – 324 с.

Зимняя И. А. Смысловое восприятие речевого сообщения (в условиях коммуникации) / И. А. Зимняя, А. А. Леонтьев ; под ред. Т. М. Дридзе, А. А. Леонтьева. – М. : Наука, 1976. – 263 с.

Зимняя И. А. Психология обучения видам речевой деятельности и аспектам иностранного языка / И. А. Зимняя, В. И. Ильина. – М. : МГПИИЯ, 1977. – 128 с.

Лурье А. С. Методические основы использования технических средств при обучении иноязычной лексике : дис. … канд. пед. наук / Абрам Семёнович Лурье ; Моск. гос. пед. ин-т иностр. яз. им. М. Тореза. – М. : [б. и.], 1968. – 225 с.

Ляховицкий М. В. Методика преподавания иностранных языков / М. В. Ляховицкий. – М. : Высш. шк., 1981. – 159 с.

Методика обучения иностранным языкам в средней школе : учебник / Н. И. Гез, М. В. Ляховицкий, А. А. Миролюбов и др. – М. : Высш. шк., 1982. – 373 с.

Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. – М. : Рус. яз. 1989. – 276 с.

Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам / Е. И. Пассов. – М. : Рус. яз., 1977. – 223 с.

Рогова Г. В. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе : пособие для учителя / Г. В. Рогова, И. Н. Верещагина. – М. : Просвещение, 1988. – 222 с.

Суздалева Е. С. Формирование умений аудирования лекций медико-биологического профиля при обучении студентов-иностранцев на среднем этапе : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Елена Сергеевна Суздалева ; Гос. ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина. – М. : [б. и.], 1998. – 296 с.

Сычева О. Г. Фридрих Кайнц о восприятии и понимании речи / О. Г. Сычева // Сб. науч. тр. МГПИИЯ. – 1972. – Вып. 69. – С. 101–120.

Egan G. Action Learning: A Practitioner’s Guide Skills Development / Gerard Egan. – [Without the place of publication], 1990.

Kainz F. Physiologische Psychologie der Spracvorgänge / Friedrich Kainz. – Stuttgart : Enke, 1954. – Bd. 3.

Peterson P. W. A Synthesis of Methods for Interactive Listening / P. W. A. Peterson // Teaching English as a Second of Foreign Language. – Boston : Heinle and Heinle, 1991. – P. 106–122.

Published

2021-06-22

How to Cite

Beznosіuk О., & Zlаtnikov В. (2021). PSYCHOLINGUISTIC FEATURES OF LISTENING AS A KIND OF VERBAL ACTIVITY. Current Issues of Foreign Philology, (4), 9–14. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2794