COGNITIVE APPROACH TO FORMING COMMUNICATION COMPETENCE IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN THE NON-LINGUISTIC HIGHER EDUCATINAL ESTABLISHMENT

Authors

  • Gylnar Zholtaeva
  • Madina Kylyshpaeva
  • Nadiia Khanina

Keywords:

intercultural communication competence, cognitive approach, linguistic identity, integration, globalization

Abstract

This article discusses the relevance of the task of forming Intercultural Communicative Competence the ability that l ets a language personality go beyond his/her own culture and to acquire the qualities of a mediator of cultures without losing his/her cultural identity. In this case, one of the central tasks of the present stage of study is to create the concept of the cognitive approach in the formation of intercultural communicative competence and, ultimately, competence. One of the foundations of the methodology of forming cross cultural communicative competence is the active cognitive approach, which involves immers ing the student in a pseudo real, artificially created problematic situation, during which a search is carried out for a solution of problems with the subsequent analysis of verbal and non verbal actions, as well as for proficiency in graphically depicting and in symbolically presenting frame text or discourse (stereotypical information presented to the consciousness in the form of dynamic and static mental models).

References

Бим И. Л. Перестроечные процессы в обучении иностранным языкам в средней школе / И. Л. Бим // Иностранные языки. – 1991. – № 5. – С. 11–13.

Верещагин Е. М. В поисках новых путей развития лингвострановедения: концепция речеповеденческих тактик / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. – М. : Ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина, 1999. – 84 с.

Глухов Б. А. Термины методики преподавания русского языка как иностранного / Б. А. Глухов, А. Н. Щукин. – М. : Рус. яз., 1993. – 371 с.

Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам / Г. В. Елизарова. – СПб. : Союз, 2001. – 352 с.

Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е. И. Пассов. – 2-е изд. – М. : Просвещение, 1991. – 223 с.

Попов А. Ю. Экономическая деятельность в иноязычной среде (опыт системного анализа бизнес-профессии) / А. Ю. Попов // Филология и методика преподавания иностранных языков. – СПб. : [б. и.], 1998. – C. 116–118.

Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций / В. В. Сафонова. – Воронеж: Истоки, 1996. – 69 с.

Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникации / С. Г. Тер-Минасова. – М. : Слово, 2000. – 274 с.

Thomas A. Psychologie interkulterellen Lernens and Handelns / A. Thomas // Kultervergleichende Psychologie. Eine Einfuerung. – Goettingen, etc., 1993. – 330 p.

Published

2021-06-22

How to Cite

Zholtaeva Г., Kylyshpaeva М., & Khanina Н. (2021). COGNITIVE APPROACH TO FORMING COMMUNICATION COMPETENCE IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN THE NON-LINGUISTIC HIGHER EDUCATINAL ESTABLISHMENT. Current Issues of Foreign Philology, (4), 56–61. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2801