TEXTBOOK ON UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE FOR FOREIGN STUDENTS «CITY OF THE LION» LEVEL B2 AS THE MAIN TEXTBOOK OF LINGUISTICS

Authors

  • Galyna BOYKO

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-2

Keywords:

Ukrainian as a foreign language, linguistic and ethnographic aspect, oral and written skills, vocabulary, grammatical models, level B2, standardized requirements, language competences

Abstract

The textbook on Ukrainian as a foreign language for foreign students «Lion City» level B2 is considered and analyzed. The focus is on the linguistic aspect of the book, the history of the city and traditions. The focus is on helping foreign students to learn new lexical material, consolidate the acquired skills of oral and written speech and grammatical models, acquaintance with Ukrainian songs, famous figures of Ukraine and the spiritual life of the nation. The article covers the level of B2 in Ukrainian as a foreign language in accordance with the «European recommendations for language education: study, teaching, assessment» (2003). According to them, the student: understands the basic ideas of complex texts on abstract and specific topics, including technical topics related to his specialization; can communicate with native speakers without stress for each of the parties; is able to make clear, detailed messages on various issues and can express his views on the problem, show the advantages and disadvantages of different options. The texts in the manual are arranged according to the thematic principle: general information, history, technical achievements and inventions, interesting places and events of L’viv. They are not directly related, so the teacher or student can choose the order of their reading and processing. Each text is accompanied by a system of exercises: commentary on the text (explanation of new words); pre-text exercises that allow to prepare for the perception of the text, to connect the knowledge and experience of students with new information; post-text exercises that test comprehension of the read text, as well as form and consolidate grammar skills. The keys to the tasks at the end of the manual will allow students to control the acquired knowledge and use the «Lion City» both for group learning with a teacher and for self-study. Using the QR-code, you can enter a kind of appendix to the manual with audio recordings of the texts contained in it, songs about L’viv, poetry, other interesting information about the city, as well as additional tasks to help students train their phonetic skills. All this will make the learning process with the Lion City a pleasant adventure.

References

Антонів О. П., Паучок Л. М. Українська мова для іноземців : модульний курс : навчальний посібник. Київ : Фірма «ІНКОС», 2012. 268 с.: іл. + компакт-диск.

Бадер В. І., Дядичев В. В. Функціонально-стилістичний підхід у формуванні лінгвоукраїнознавчої компетентності іноземних студентів. Засоби навчання та науково-дослідної роботи: зб. наук, праць. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2008. № 28.

Місто Лева: навчальний посібник з української мови для чужоземних студентів / Бойко Г. І. та ін.; за ред. І. П. Карого. Вид. 2-ге, доповнене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 104 с.

Бронська А. В. Лінгвокраїнознавчий аспект у викладанні української мови як іноземної. Дивослово. 2000. № 7. С. 43–44.

Василько 3. Р. Лінгвокраїнознавчий аспект фауно назв. Теорія і практика викладання української мови як іноземної: зб. наук, праць. Львів, 2006. Вип. 1. С. 224–235.

Галенко А. М. Формування лінгвокраїнознавчої компетенції на матеріалі поетичних творів. Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка. 2011. № 6 (217) : Філол. науки. Ч. II. С. 100–108.

Данилюк Н. О. Лінгвокультурологічна лексика у мові української народної пісні [електронний ресурс]: [сайт]. 2004. Режим доступу: http://www.rius.kiev.ua

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

Копаниця Л. М. Українська лірична пісня: еволюція поетичного мислення: автореф. Дис. на здобуття наук, ступеня доктора філол. наук: спец. 10.01.07; 10.01.01. Київ, 2001. 37 с.

Лещенко Т. О. Формування лінгвокраїнознавчої компетенції іноземних студентів медичних ВНЗ засобом української пісні. Творчість Раїси Кириченко в культурному просторі України на покордонні ХХ–ХХІ століть: до 70-ліття від дня народження Берегині української пісні : зб. наук. праць. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. С. 253–263.

Максименко Г. А. Застосування лінгвокраїнознавчих матеріалів у викладанні української мови як іноземної. Філологічні студії: Наук, вісник Криворізького держ. пед. ун-ту : зб. наук, праць. Вип. 1 / ред.: Ж. В. Колоїз (відп. ред.), Д. X. Баранник, П. І. Білоусенко та ін. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2012. 170 с.

Пілішек С. К. Психосемантичні особливості лінгвокраїнознавства при вивченні іноземної мови у вищому навчальному закладі: автореф. Дис. на здобуття наук, ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07. Хмельницький, 2006. 20 с.

Downloads

Published

2022-06-24

How to Cite

БОЙКО, Г. (2022). TEXTBOOK ON UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE FOR FOREIGN STUDENTS «CITY OF THE LION» LEVEL B2 AS THE MAIN TEXTBOOK OF LINGUISTICS. Current Issues of Foreign Philology, (14), 10–16. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2021-14-2