ЗВ’ЯЗОК ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ СИМВОЛІЗМУ З ІДЕАЛІСТИЧНОЮ ФІЛОСОФІЄЮ І. КАНТА ТА ІДЕЄЮ НАДЛЮДИНИ Ф. НІЦШЕ
Ключові слова:
символізм, символісти, ідеалістична філософія, символ, етапи символізму, дематеріалізація, НадлюдинаАнотація
У статті висвітлено основні аспекти впливу ідей І. Канта та Ф. Ніцше на поезію французьких символістів. Проаналізовано прояви ідеалістичних ідей у творчості поетів-символістів, а саме: поля Верлена, Артюра Рембо, Стефана Малларме. Розглянуто поняття «символ» у концепції французького символізму, встановлено, що символ набуває багатогранного значення, ставиться вище, ніж «образ», адже можливе множинне трактування смислів. Велике значення для символістів мала робота Іммануїла Канта «Критика чистого розуму», в якій він виділяє дві категорії реальностей: трансцендентну і трансцендентальну. Символістична ідея двох світів – реального та ідеального – бере початок саме звідси. Ідея Надлюдини переростає в ідею містичної людини, здатної наблизитись до божественного безсмертя завдяки спроможності любити. Символісти створюють ліричного героя, який не є звичайним пасивним спостерігачем, навпаки – вони проголошують людину творцем власної реальності і долі, адже в ній божественне начало. Установлено, що поступово ідея Надлюдини змінює не лише ліричного героя, й образ читача, якого бажає бачити поет-символіст – читач повинен відчувати те, що намагається передати автор. Слід зазначити, що змінюються і образи присутні у поезії. Поль Верлен все більше відходить до дематеріалізації. Оточуючі звуки, шум, голоси – всі вони «глухі», «далекі». Особливого осмислення набуває смерть, яка перестає бути завершенням людського життя, вона є надзвичайним, особливим моментом переходу в іншу реальність, іншою формою буття. він приділяє більше уваги не зовнішньому світу, а почуттям і переживанням, що викликані речами матеріального світу. Артур Рембо демонструє у своїй поезії зовсім інший світ: живий, мінливий, наповнений безліччю речей, а ліричний герой стає мандрівником-бунтарем, якого обурює будь-яка статичність. Центральним образом є людина з її реальними переживаннями та почуттями. Стефан Малларме створює поезію, яка вважається апогеєм символізму: поетові вдається зобразити не «річ», а «ефект» від неї. Це приводить до появи нових творів, що не містять розділових знаків – усе зводиться до спроможності читача відчувати. Поступово символізм, який базувався на ідеалістичній філософії, і сам стає особливою філософською течією.
Посилання
Byelyy, A. Simvolizm kak miroponimanye.
Bodler, Sh. Poetycheskiy sbornik stikhotvoreniy «Tsvety Zla».
Ilina, N. V. 2004. “Nytssheanskiy ideal sverkhcheloveka i eho prelomlenie v khudozhestvennom tvorchestve simvolistov”. Nauka y obrazovanie 2:143–145.
Ilina, N. V. 2005 “Obrazy lyubvi i smerti v khudozhestvennoi filosofii simvolizma”. Materialy III Mezhrehionalnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Molodezh XXI veka – budushchee Rossiiskoi nauki». Rostov-na-Donu 86–87.
Kosykov, N. K. 1993. Sharl Bodler mezhdu “vostorhom zhizni” i “uzhasom zhizni.” Moskva 5–40.
Moreas, Zh. Manifest simvolizma. Avilable at: http://modfrantselit.ru/manifest-simvolizma-statya-zh-moreasatekst-le-symbolisme-tekst-perevoda-v-sokr/
Nalyvaiko, D. 2002. “Bodler, Verlen, Rembo, Mallarme: frantsuzkyi symvolizm yak zmina metamovy yevropeyskoyi poeziyi”. Zarubizhna literatura 5:6–7.
Nalyvaiko, D. 1998. “Frantsuzkyi symvolizm [French Symbolism]”. Slovo i chas 7:23–27.
Nikolenko, O. M. 2005. „Symvolizm: geneza symvolizmu”. Tema 34:130–139.
Nitsshe, F. 1990. Sochyneniia. Moskva.
Oblomievskiy, D. D. 1973. Frantsuzskiy symvolizm. Moskva: Nauka.
Stykhotvorenyya S. Mallarme v perevode V. Alekseeva. Avilable at: http://imwerden.de/tsat/ modules.php?name=books&pa=showbook&pid=1199
Tolmachev, V. M. 1991. “Dekadans: opуt kulturolohicheskoi kharakteristiki”. Vestnyk MHU. Ser. Fylolohiia 5:18–28.
Frantsuzskaia poeziia kontsa 19-nachala 20 veka. Symvolizm. Zarubezhnaia lyteratura XX veka. Moskva: Vуsshaia shkola.