ІНТЕРАКТИВНІСТЬ ЯК ОСНОВНА ІНТЕРПРЕТАТИВНА РИСА У ВИКОНАННЯХ ТВОРУ «VЕХАTSIONS» Е. САТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-11

Ключові слова:

Ерік Саті, «Vexations», інтерпретація, імпровізаційність, інтерактивність, музичний твір.

Анотація

Актуальність теми. Звернення до творів Еріка Саті в українському музичному просторі є доволі поодиноким явищем, незважаючи на його визнаність на європейських теренах. Деякі роботи композитора потребують спеціальних умов виконання, які не вкладаються у рамки звичайного концерту. Саме таким твором є «Vexation». Не дивлячись на дискусії навколо художньої цінності даної композиції, сьогодні цей твір стає актуальним саме завдяки його оригінальності, одночасному поєднанню простоти та складності. Перше, але поки що, нажаль, єдине виконання цього твору в Україні відбулося у 2016 році, проте не отримало жодної наукової оцінки. Тому вивчення художньо-естетичних рис «Vexation» Е. Саті вбачається актуальним завданням пропонованої статті. Мета дослідження полягає у вивченні інтерпретативних можливостей «Vexations» E. Саті та виявленні ознак виконавської та слухацької інтерактивності. Методологія роботи. У статті використані аналітичний, джерелознавчий та компаративний методи дослідження. Наукова новизна роботи. На прикладі «Vexations» Е. Саті інтерактивність розглядається як характерна риса інтерпретування твору, що виражається в присутності особливого типу комунікації між виконавцями, а також між виконавцями та слухачами Пропонований аналітичний матеріал введений у музикознавчий обіг вперше. Висновки. Виділено основні спрямування інтерактивної інтерпретації композиторського тексту «Vexation»: «аутентична» та «креативна», останнє в свою чергу розгалужується на імпровізаційний та індивідуалізовано-композиційний типи. Розглянуті приклади прочитання «Vexations», отримують особливі інтерпретаційні риси, які можна назвати інтерактивними, адже кожен виконавець впливає на кінцевий результат твору, з одного боку залишаючись в межах попередньої конвенційності, а з іншого боку - виходить за ці межі, змінюючи твір Е. Саті та його змістовне наповнення. Інтерактивність постає способом сприйняття даної музики, адже слухач має право вибору коли саме розпочати та коли закінчити прослуховування. Завдяки застосуванню технічних засобів відтворення, без яких сьогодні виконання цього твору є неможливим, слухач має безпосередній вплив на структуру та послідовність композиції, тим перетворюючись з активного слухача твору на його «пасивного» виконавця.

Посилання

Левченко Н. Мистецтвознавчі онлайн-видання: гіпертекстуальність, інтерактивність та мультимедійність. Мова і культура. 2012. Вип. 15, т. 5. С. 249–254.

Муха О. Інтерактивність vs інтерпасивність: інтерпретаційний вибір у постмодерних практиках. Гілея: науковий вісник, 2018. Вип. 128, 235–240.

Bryars G. Vexations and its Performers. Contact: A Journal for Contemporary Music (1971–1990). 1983. Vol. 26, pp. 12–20.

Clarke E.F. Timing in the performance of Erik Satie's «Vexations». Acta Psychologica. 1982. Vol. 50 (1), pp. 1–19.

Dawson C. Erik Satie's Vexations – An Exercise in Immobility. Canadian University Music Review. 2001. Vol. 21(2), pp. 29–40.

Hall J. Interactive Art and the Action of Behavioural Aesthetics in Embodied Philosophy. Institute for Doctoral Studies in the Visual Arts, Portland, ME, 2014. 246 р.

Kopiez R., Bangert M., Goebl W., Altenmüller E. Tempo and loudness analysis of a continuous 28-hour performance of Erik Satie’s composition «Vexations». Journal of New Music Research, 2003. Vol. 32(3), pp. 243–258.

Nigro-Giunta V. Vexations. Les deux temps d’une oeuvre. Marges, 2014. Vol. 19, pp. 61–73.

Orledge R. Understanding Satie's «Vexations». Music & Letters, 1998, Vol. 79(3), pp. 386–395.

Ragkou E. Erik Satie and Vexations. 2014. URL: https://www.academia.edu/6156656/Erik_Satie_and_ Vexations_A_retrospective_account

Sandbothe M. Interactivity-Hypertextuality-Transversality. A media-philosophical analysis of the Internet. HERMES-Journal of Language and Communication in Business,2004. Vol. 24. 81–108.

Whittington S. Serious Immobilities. On the centenary of Erik Satie's Vexations, 1999, URL: http://www.af.lu. se/~fogwall/article3.html).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-04

Як цитувати

МАЙДЕНБЕРГ-ТОДОРОВА, К. (2023). ІНТЕРАКТИВНІСТЬ ЯК ОСНОВНА ІНТЕРПРЕТАТИВНА РИСА У ВИКОНАННЯХ ТВОРУ «VЕХАTSIONS» Е. САТІ. Fine Art and Culture Studies, (3), 76–84. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-11

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО