ТРАНСФОРМАЦІЇ АУДІОВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ: ВІД ДРУКАРСЬКОГО ВЕРСТАТА ГУТЕНБЕРГА ДО СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-28

Ключові слова:

аудіовізуальна культура, інформаційні технології, соціальні медіа, мультимедійність

Анотація

Мета дослідження – прослідкувати основні етапи становлення аудіовізуальної культури в контексті інформаційно-технологічного розвитку, з акцентуацією уваги на ролі соціальних медіа та людини. Методологія дослідження передбачає використання загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, узагальнення результатів та ін.), а також підходів, відповідно до парадигми міждисциплінарності інтегрованих з культурології, медієвістики, історії, медіапсихології. Підґрунтям зв’язку між культурою, людиною і соціальними технологіями стала концепція «м’якого технологічного детермінізму». Наукова новизна дослідження полягає у обґрунтуванні «аудіовізуального медіального повороту» в сучасній культурі. Висновки. На подальший розвиток аудіовізуальної культури впливають інформаційні технології Веб 2.0, становлення на їхній основі соціальних медіа, віртуальна реальність, популярність аудіовізуального контенту і відповідних відеохостингів, які дають змогу його споживати, виробляти і поширювати. Такий аудіовізуальний поворот відбувся ще раніше і був зумовлений не лише технологічними змінами, а й внутрішньо-особистісними настановами, коли сенсорно-перцептивні процеси почали розумітися як такі, що за рахунок активації органів відчуттів забезпечують зв'язок внутрішнього та зовнішнього світу людини для осягнення і репрезентації навколишньої реальності почасти значно краще, ніж вербально-логічні. Не останню роль відіграло і візуальне та кліпове мислення молодого покоління, повністю інтегрованого до сучасних технологій. Нині ці чинники, найбільше опосередковані, на нашу думку, розвитком соціальних медіа, суттєво впливають не на формування аудіовізуальної культури як домінуючої ознаки сучасного етапу розвитку цивілізації, а посилюють існуючі та генерують її нові характеристики, в тому числі як особливої сфери діяльності. У цілому різка пенетрація соціальних медіа, які є похідними інформаційно-технологічного прогресу, в усі аспекти побутування свідчить про соціалізацію технологій. Тому в умовах спрощеного виробництва, поширення та перцепції аудіовізуального контенту можна констатувати «аудіовізуальний медіальний поворот», вектор якого спрямовується в конкретну площину: «соціальна» людина А. Моля і «телематична» людина Ж. Бодріяра стає людиною «аудіовізуальною».

Посилання

Град Н. Я. Відеовербальний текст як об’єкт вербальної і невербальної комунікації у сучасних мультимодальних студіях. Молодий вчений. 2015. № 5(2). С. 153-157. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_5(2)__39.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Polit/kastel/05.php

Лісневська А. Л., Фруктова Я. С. Аудіовізуальний контент: до питання ризиків впливу сучасних медіа. Інтегровані комунікації. 2019. № 2 (8). С. 47-54.

Проценко Д., Тупченко Д. Огляд підходів до регулювання нових конвергентних аудіовізуальних засобів масової інформації: міжнародний досвід. Київ, 2012. 110 с.

Тормахова А. М. Аудіовізуальні практики нових медіа та їх комунікативний характер. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 3. С. 42-46.

Castells M. The Rise of the Network Society. Wiley-Blackwell, 2010. 625 р. URL: https://deterritorialinvestigations.files.wordpress.com/2015/03/manuel_castells_the_rise_of_the_network_societybookfi-org.pdf

МасLuen М. The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. Toronto, 1962. 293 p. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/makl/02.php

Silverman L. K. Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner. Denver: DeLeon. 2002. Р. 28-105.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

СУЧКОВ, Д. (2023). ТРАНСФОРМАЦІЇ АУДІОВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ: ВІД ДРУКАРСЬКОГО ВЕРСТАТА ГУТЕНБЕРГА ДО СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА. Fine Art and Culture Studies, (4), 205–210. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-28

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ