ВИВЧЕННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ У КЛАСІ ФОРТЕПІАНО ЗАСОБАМИ ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-1

Ключові слова:

музичний твір, музичний текст, здобувач освіти, фортепіанна підготовка, інструментальні технології, виконавська майстерність

Анотація

Мета статті – розкрити методичні та психолого-педагогічні аспекти вивчення музичного твору у процесі фортепіанної підготовки засобами інструментальних технологій. Узагальнити значення повторюваності, варіативності музичного матеріалу та видозміни фактурних, ладо-тональних, ритмічних, гармонічно-мелодичних особливостей та технічних формул у процесі вивчення фортепіанного твору, обґрунтувати фактори вивчення музичного твору із застосуванням інструментальних технологій. Методологія дослідження полягає у застосуванні логічного, аналітичного, психолого-педагогічного та інтеграційного методів. Зазначений підхід дозволяє з’ясувати особливості вивчення фортепіанного твору у процесі застосування інструментальних технологій. Наукова новизна. Вперше розкриваються методико-виконавські засади вивчення музичного твору у класі фортепіано, визначення головних шляхів формування виконавської ідеї засобами інструментальних технологій у рамках дистанційної роботи зі здобувачем у вигляді гаджетів та планшетів, де візуально зображений музичний твір, нотний текст для майбутнього розбору та вивчення його у класі фортепіано. Висновки. Систематична педагогічна та методико-виконавська робота над вивченням музичного твору у класі фортепіано зі здобувачем покликана сприяти метро-ритмічному розвитку, ладо-тонального мислення, фантазії, уяви, вміння охоплювати основний каркас та цілісність форми, засвоєнню жанрово-стилістичних, штрихових, артикуляційних, динамічних, темпово-агогічних, фразувальних, інтонаційних особливостей, педалізації з метою перспективної побудови виконавського плану твору засобами інструментальних технологій. Технологічний підхід до вивчення фортепіанної композиції зумовлений специфікою проведення кропіткої роботи шляхом аналізу та дроблення основних елементів та сегментів фактури на маленькі складові частини. Вирішальне значення у процесі формування підсумкового результату виконання у вигляді довершеної інтерпретації твору та виконання його на сцені забезпечить успішну педагогічну та виконавську роботу викладача фортепіано та піаніста-виконавця на належному мистецькому рівні.

Посилання

Загальне та спеціалізоване фортепіано у процесі формування музиканта– професіонала: тези наукового семінару, 11 грудня 2013 р. / упор. О. Гнатишин. Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2013. 52 с.

Кулікова С. Формування музично-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Неперервна педагогічна освіта ХХІ століття: зб. матеріалів ХVІІ Міжнародних педагогічно-мистецьких читань пам’яті проф. О. Рудницької / [наук. ред.: Г. Сотська, М. Вовк]. 2020. Вип. 3(15). С. 211–213.

Курковський Г. Питання фортепіанного виконавства: збірник статей. К.: Музична Україна, 1983.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації: навчальний посібник. К.: НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2013. 157 с.

Нарожна М. Читання нот з аркуша як складник комплексного розвитку учня-піаніста. Проблеми інструментального виконавства в умовах сучасної мистецької освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару з міжнар. участю, м. Умань, 27–28 квітня 2015 р. Умань, 2015. С. 56–60.

Панченко О. Розвиток навичок читання нот з аркуша. Виконавська інтерпретація та сучасний навчальний процес: матеріали IІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Луганськ, 18–19 березня 2010 р. Луганськ, 2010. С. 166–168.

Робоча програма навчальної дисципліни «Фортепіано» для здобувачів спеціальності 025 «Музичне мистецтво», освітня програма 025 «Музичне мистецтво. Вокал» / розр. Г. Глазунова. Київ: Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, ННІ «Академія мистецтв імені С. С. Прокоф’єва», Кафедра музичного мистецтва, 2022. 15 с.

Савицький Р. Основні завдання фортепіанної педагогіки. Львів: Укрвидат, 1994.

Самойленко О. Музикознавство та методологія гуманітарного знання. Проблема діалогу: монографія. Одеса: Астропринт, 2002. 244 с.

Сирота О. Розвиток читання нот з листа у класі фортепіано. Збірник наукових праць молодих вчених Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Секція мистецтвознавчих дисциплін. 2018. Вип.9. С. 68–70.

Чеботаренко О. Музичний текст: структура та проблеми інтерпретації. Наукові записи. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип.157. С. 138–141.

Шахрай О. Завдання фортепіанної педагогіки. Україна наукова. 2018. URL: https://int-konf.org/ru/2013/ukrajina-naukova-24-26-12-2013-r/647-shakhraj-o-m-zavdannya-fortepiannoji-pedagogiki (дата звернення: 21.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

БУРКАЛО, Н., ДУДА, І., & ГАВРИЛЕЧКО, Г. (2023). ВИВЧЕННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ У КЛАСІ ФОРТЕПІАНО ЗАСОБАМИ ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Fine Art and Culture Studies, (6), 3–8. https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО