ХАРКІВСЬКІ ВІДЕОПРАКТИКИ: ПАРАЛЕЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРОГРАМИ 2022–2023 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-8

Ключові слова:

відео арт, відео практики, відео інсталяція, медіа мистецтво, сучасне українське мистецтво, Харківська мистецька школа

Анотація

Метою статті є аналіз харківських відео практик мінливих часів 2022–2023 років. У статті йдеться про виставкові проєкти, що застосували відео арт як інструмент візуальної активності та соціального взаємовпливу у художньому середовищі і ініціювали найвпливовіші мистецькі процеси під час війни у прифронтовому місті Харків. Харківським відео художникам вдалось створити проєкти-рефлексії на травматичний історичний досвід завдяки художньому напряму – відео арт, перетворивши цей медіум у потужну форму спротиву. Актуальність теми полягає у наочній демонстрації через дослідження харківських відео практик не лише художніх рефлексій митців, а й застосованих ними відео технологій у візуальному просторі як самовизначення місця художника в умовах війни і продовження харківських художніх традицій акціонізму. Методологічно автор спирається на теоретичну концепцію провідного дослідника відео арту Джина Янгблада «Розширене кіно», де йдеться про руйнацію візуального наративу і появи нової секвенції у відео арті, а також про те, що автор «розчиняє» у проєкції екрана власний твір завдяки динаміці рухомого зображення, яке забезпечує художнику спілкування з глядачем засобами візуальності і самоусвідомлення у нових сенсах, як це ми й бачимо у харківських відео проєктах. Наукова новизна статті складається з опрацювання низки знакових художніх виставок і акцій, які експонувались у андеграундних приміщеннях, а саме відео он-лайн трансляція «Ми сюди прийшли, бо тут живемо», виставки «В темряві», «Лютий», що віддзеркалюють харківські мистецькі рухи в галереї «НАвпроти» у 90-х. Проведено аналіз паралельної мистецької програми у центрі сучасного мистецтва «Єрмілов Центр» і особливості відео практик харківських художників під час виставки «Особовий склад». Розглянуто персоналії харківського осередку відео арту: Андрій Рачинський, Даніїл Ревковський, Белла Логачова, Олександр Присяжненко та нові імена від студентської когорти ХДАДМ, що були представлені на виставці «Лютий». Автор робить висновок, що в харківських відео практиках важливою складовою є художні рухи і створення паралельних мистецьких програм та виставкових проєктів, які у своїх репрезентативних формах підсилюються концептуальністю напрямку відео арт, надають різноманітні можливості синтезу мистецтв і показують візуальну активність художнього середовища.

Посилання

Алфьорова З. І. Відео-арт у дзеркалі мистецтвознавчого дискурсу. Культура України. Мистецтвознавство. Філософія. Вип. 18. 2007. C. 81–87.

Алфьорова З. І. «Паттерни бачення» Віктора Сидоренка: досвід трансформації сучасного мистця у контексті змін морфології візуального процесу. Вісник ХДАДМ. Х.: ХДАДМ, 2022. № 1. С. 192–206.

Бавикіна В. Репрезентація соціальних трансформацій в українському медіа-мистецтві. Грані. 2014. № 10. С. 97–100.

Вишеславський Г. Відео-арт. Сучасне мистецтво. 2009. № 6. С. 53–70.

Гончаренко Д. Практики використання відео у перформанс-арті. Сучасне мистецтво. 2014. № 10. С. 58–61.

Когут В., Патик Р. До питань методики розмежування відео мистецтва та відеодокументаціії (на прикладі відеоарту Львова 1989 – 2016 рр.). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірн. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка. 2021. Вип. 1, № 33. С. 40–49.

Павлова Т. В. Перша публічна виставка групи «Время» в Харкові: маніфест нового артмедіуму. Вісник ХДАДМ. Харків: ХДАДМ, 2020. № 3. С. 54–61.

Побожій С. І. Відеоарт як технологія само ідентифікації художника. Світогляд – Філософія – Релігія: зб. наук. пр. УАБС НБУ. Суми: УАБС НБУ, 2014. С. 119–128.

Пруденко Я. Люди з відеокамерами: міста та художні прийоми українського відео-арту 1990-х. Flashback. URL:https://issuu.com/mystetskyiarsenal/docs/flashback_catalog_mystetskyi_arsenal_2018?e=1355133735/92592715 (дата звернення: 5.07.2023).

Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: розвиток візуального мистецтва України ХХ-ХХІ століть. Київ: ВХ [студіо], 2008. 190 с.

URL:https://uartlib.org/downloads/TerraIncognita5_uartlib.org.pdf. (дата звернення: 6.04.2023).

Соловйов О. Турбулентні шлюзи: зб. наук. статей. Ін-т проблем сучасного мист-ва АМУ. К.: Інтертехнологія, 2006. 192 с.

Kharkiv School of Photography. URL: https://ksp.ui.org.ua/uk/video/ (дата звернення: 16.09.2020).

Чепелик О. Імерсивні середовища в інсталяціях бієнале сучасного мистецтва Arsenale’2012. Сучасне мистецтво. 2012. Вип. 8. С. 354–365.

URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_2012_8_35 (дата звернення: 10.04.2023).

Шумилович Б. Візуальна іронія та укрсуч мистецтво. Іронія: зб. статей. Львів: Литопис; Київ: Смолоскип, 2006. С. 78–92.

Carter C. L. Video Art: Cultural Transformations. The journal of Asian Arts&Aesthetics. 2014. Vol. 5. P. 9–22. URL:https://epublications.marquette.edu/phill_fac/523 (Last accessed: 12.09.2023).

Cubitt S. Videography Video media as Art and Culture. London: Macmillan Education LTD, 1993. 264 p.

Benjamin W. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. London: Penguin, 2008. 128 p.

Elwes C. Video Art A Guided Tour. New York: I. B. Tauris&Co Ltd, 2005. 225 p.

London B. Video/Art: The First Fifty Years. New York: Phaidon, 2020. 280 p.

Meigh-Andrews C. A History of Video Art. London: A&C Black, 2013. 408 p.

Rush M. Video Art. London: Thames&Hudson, 2007. 224 p.

Youngblood G. Expanded cinema. New York: E. P. Dutton&Co., Inc., 1970. 448 p. URL:http://monoskop.org/images/4/40/Youngblood_Gene_Expanded_Cinema_no_OCR.pdf. (Last accessed: 1.11.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

ЛОГАЧОВА, Б. (2023). ХАРКІВСЬКІ ВІДЕОПРАКТИКИ: ПАРАЛЕЛЬНІ МИСТЕЦЬКІ ПРОГРАМИ 2022–2023 РОКІВ. Fine Art and Culture Studies, (6), 54–64. https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-8

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ