ЗАРОДЖЕННЯ І РОЗВИТОК РОК-МУЗИКИ В УКРАЇНІ: ПОШУКИ КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-11

Ключові слова:

рок-музика, жанрово-стильові різновиди, вокальне мистецтво, рок-композитори і рок- виконавці, культурна ідентичність.

Анотація

Метою статті є спроба здійснити комплексний аналіз музично-естетичних, соціокультурних, культурно- історичних передумов розвитку рок-музики в Україні, яка впливає на музично-естетичний тезаурус, формує естетосферу, ціннісні орієнтації та зрештою визначає національно-культурну ідентичність молодої людини. Варто довести, що музична культура, в тому числі рок-індустрія стала уособленням музичних ідеалів та ментально-світоглядних установок українського меломана, що в свою чергу вплинуло на процеси національної ідентифікації та наклало характерний відбиток на етнонаціональну ментальність та музичну культуру в цілому. Методологія дослідження полягає у синтезі мистецтвознавчого та культурологічного підходів до вивчення феномену рок-музики в українському мистецькому просторі, у використанні діалектичних методів аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення та взаємозв'язку культурної ідентичності з музичною культурою української нації. Наукова новизна полягає в теоретичному осмисленні вокального та інструментального мистецтва рок- музики в Україні як явища музичного культурогенезу і форми національно-культурної ідентифікації, у здійсненні культурно-мистецької рефлексії на даний жанрово-стильовий різновид. Уперше ретроспекція української рок- музики представлена в контексті культурно-історичних процесів національної ідентифікації. Крізь призму авторського підходу рок-музика постає як уособлення художньо-естетичних ідеалів та ментально-світоглядних спрямувань, накладаючи характерний відбиток на процеси національної та культурної ідентифікації, етнонаціонального менталітету та загалом музичної культури України. Досліджуваний матеріал дозволив зробити висновки, що становлення і розвиток вітчизняної рок-музики охоплює чотири етапи. Досліджені нами чотири етапи функціонування вітчизняної рок-музики сприяли пошуку національно-культурної ідентичності, акцентували увагу на національному аспекті рок-індустрії. В свою чергу, це вплинуло на формування і культивування національних рис в рок-музиці та музичній культурі в цілому, а саме: в запровадженні української мови як «модної» в молодіжному рок-середовищі, в автентичних інтонаційних вкрапленнях у аранжуваннях, рок- композиціях, в назвах творів та колективів; у використанні народних традицій, фольклорних тем, регіональних мотивів, діалектів у вокальному та інструментальному «роковому» звучанні українського походження. Дані музично-естетичні та культурологічні особливості вітчизняної рок-музики сприяли утвердженню національно- культурної ідентичності, популяризації українського сегменту та входженню вітчизняної музичної культури у світовий мистецький простір. Матеріали даної статті були апробовані автором у процесі викладання навчального курсу «Сучасна популярна естрадна музика» у структурі середній та вищої музичної освіти та як спецкурс у позашкільній мистецькій освіті. Також підготовано рукопис підручника з одноіменною назвою, де вітчизняна рок-музика представлена як візитівка національно-культурної та музичної ідентифікації України.

Посилання

Барановська М. С. Естрадно-вокальна музика в Україні кінця ХХ – початку ХХІ ст.: тенденції розвитку // Вісник Київського національного університету культури і мистецтв : зб. наук. праць. Серія «Мистецтвознавство». Вип. 28. Київ : Видавничий центр КНУКІМ, 2013. С. 5–11.

Васильєва Л. Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтв.: 17.00.01. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2004. 31 с.

Дряпіка В.І. Орієнтація студентської молоді на цінності музичної культури (соціально-педагогічний аспект). Київ: Кіровоград: Державне Центральне Українське вид-во, 1997. 215 с.

Карчова Ю. І. Тенденції інтерпретування народнопісенного виконавства в сучасному художньому просторі України // Культура України. Cерія: Мистецтвознавство. Вип. 57. Харків : ХДАК, 2017. С. 73–82.

Конвалюк У. Типологія творчих особистостей української пісенної естради // Українська музика. Львів. 2018. № 2. С. 76–82.

Лазарєв С. Г. Електронна музика як соціокультурне явище (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Нац. акад. керівних кадрів культури і мистецтв, Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2018. 241 с.

Манько С. Б. Полістилістичність естрадного вокального мистецтва на початку XXI ст. (на прикладі українських сучасних артистів) // Культура України. Серія: Мистецтвознавство. Вип. 57. Харків : ХДАК, 2017. С. 232–240.

Откидач В. Рок-музика як соціокультурне явище та її місце в сучасній художній культурі // Вісник Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв: Зб. наук. пр. – Х.: ХДАДМ, 2006. № 1. С. 91–100.

Овсянніков В. Г. Поп-рок як репрезентативний напрям сучасної української музичної культури: монографія. Київ: НАКККіМ, 2020. 160 с.

Рябуха Т. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради : автореф. дис. … канд. миств. : 17.00.03. Харків, 2017. 20 с.

Шостак Г. Чи можна двічі увійти в одну й ту ж музичну течію? // Музика. 2000. № 6. С. 26–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

SAPOZHNIK, O. (2024). ЗАРОДЖЕННЯ І РОЗВИТОК РОК-МУЗИКИ В УКРАЇНІ: ПОШУКИ КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 80–88. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-11

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО