КИТАЙСЬКЕ ТРАДИЦІЙНЕ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-АНСАБЛЕВЕ ТА ОРКЕСТРОВЕ ВИКОНАВСТВО: ДЕТЕРМІНАНТИ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-12

Ключові слова:

детермінанти історичного розвитку, імператорська доба, сучасний період, китайське традиційне мистецтво, інструментально-ансамблеве та оркестрове музикування, народне оркестрове виконавство.

Анотація

Мета – висвітлити детермінанти історичного розвитку китайського традиційного інструментально- ансамблевого та оркестрового виконавства, розкрити його специфіку, форми функціонування, національну своєрідність. Методологія дослідження. Історико-культурологічний метод використано для встановлення причинно- наслідкових зв’язків розвитку китайської інструментально-ансамблевої та оркестрової музики; структурно- функціональний – для визначення ролі традиційного інструментально-ансамблевого та оркестрового виконавства у створенні різних жанрів і форм китайської музики; когнітивний – для пізнання особливостей розвитку зазначеного жанру як соціально обумовленого явища. З інших методів застосовано аналіз, систематизацію, узагальнення, збір та опис. Наукова новизна. Питання детермінованості процесу розвитку, специфіка, форми функціонування, національні особливості китайського інструментально-ансамблевого та оркестрового виконавства не розглядались в окремій праці, що визначає новизну пропонованої тематики. Висновки. Еволюція китайського традиційного інструментально-ансамблевого та оркестрового виконавства детермінована кількома якісно відмінними етапами соціокультурного та політичного розвитку. Так, у чжоуську добу (XI–III ст. до н.е.) відбувається філософське усвідомлення ролі музики в суспільстві, впроваджуються: регламентація виконання у придворних церемоніальних дійствах, класифікація традиційного інструментарію (баїнь), система люй-люй, затверджуються склади інструментальних оркестрів та ансамблів. Під час правління династій Цинь (221–206 рр. до н. е.), Хань (206 р. до н. е. – 220 р. н. е.) і Тан (618–907) розпочинається процес інституціоналізації мистецтва (створення спеціальних установ «Дасиюе», «Даюешу», «Кучуейюешу», «Цзяоюфан»), відбувається жанрове розгалуження музики на пленері (лі-пучі) та в приміщенні (цо-пучі), поряд із класичною придворною музикою «яюе», отримують розвиток бенкетно-церемоніальна «яньюе», парадно-воєнна «кучуейюе», пісенно-танцювальна «дацюй» та інструментальна. Два періоди правління династії Сун – північний (960–1127) та південний (1127–1279) – вплинули на формування стилів інструментальної музики бейцюй (північна мелодія) та наньцюй (південна мелодія). Закладені в тансько-сунську добу традиції ансамблевого та оркестрового музикування зберігались до середини ХІХ ст. Завершення правління останньої імператорської династії (1911) призвело до відмови в Китаї від національних традицій. Відродження традиційного інструментально- ансамблевого та народного оркестрового виконавства починається в період незалежної КНР (1949).

Посилання

Іжик М. Традиційні музичні інструменти. Ерху. Міжнародне радіо Китаю. URL: http://www.mr.co.ua/mr/mr.nsf/0/A3E4955B61AA7399C225817F0078435B?OpenDocument (дата звернення: 10.02.2024).

Музика Китаю : вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%B

A%D0%B0_%D0%9A%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%8E (дата звернення: 10.02.2024).

Музика Китаю [електронний ресурс]. URL : https://hmn.wiki/uk/Music_of_China (дата звернення: 10.02.2024).

Сун Пенсян. Становлення і розвиток китайського музичного інструментарію. Вісник ДАКККіМ : наук. журнал. Київ : Міленіум, 2007. Вип. 2. С. 77–81.

Сун Пенсян. Вплив релігійно-філософських та ідеологічних доктрин на розвиток музичного мистецтва Китаю. Вісник ДАКККіМ : наук. журнал. Київ : Міленіум, 2007. Вип. 3. С. 87–91.

Чень Наньпу. Китайські мембранофони та ідіофони в контексті однотипного інструментарію давніх цивілізацій і народних традицій Азії : дис. … канд. мистецтвознавства, спец. 17.00.03 Музичне мистецтво. ЛНМА імені М.В. Лисенка. Львів, 2019. 267 с.

Ян Чжеюй. Китайсько-європейські інтеграційні процеси у розвитку професійної музичної культури України. Наука в контексті глобальної трансформації суспільства : мат-ли науково-практ. конф. (м. Полтава, 26–27 серпня 2022 р.). Одеса : «Молодий вчений», 2022. С. 21–23.

Ян Чжеюй. Формування та розвиток жанру інструментального концерту для дерев’яних духових інструментів у китайській музиці. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 53, том 2. Мистецтвознавство. 2022. С. 133–137.

Braudel F. La Grammaire des civilisations. Paris: Flammarion, 2013. 757 p. Web. URL: https://lirsa.cnam.fr/

medias/fichier/braudel_civhtml_1263217459406.html#resume (дата звернення: 10.02.2024).

Instruments of the Traditional Chinese Orchestra. URL : https://web.northeastern.edu/music-chinese/guzheng/ (дата звернення: 10.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

СТАХЕВИЧ, О. (2024). КИТАЙСЬКЕ ТРАДИЦІЙНЕ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-АНСАБЛЕВЕ ТА ОРКЕСТРОВЕ ВИКОНАВСТВО: ДЕТЕРМІНАНТИ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ. Fine Art and Culture Studies, (1), 89–96. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-12

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО