СЮЇТА G-DUR СІЛЬВІУСА ЛЕОПОЛЬДА ВАЙСА У ПЕРЕКЛАДЕННІ ДЛЯ БАНДУРИ: ІСТОРИКО-ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА МЕТОДИКО-ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-13

Ключові слова:

бандура, лютнева музика, бароко, виражальні засоби, стиль, перекладення, prélude non mesuré, Вайс.

Анотація

Метою дослідження є розкриття особливостей перекладення лютневої музики епохи Бароко для бандури на прикладі Сюїти G-dur Сільвіуса Леопольда Вайса. Окреслено віхи життєвого та творчого шляху і виражальні засоби, притаманні для композитора. Методологія дослідження виявляється у використанні історико-теоретичного, музично-текстологічного та емпіричного методів аналізу. Актуальність статті в тому, що питанням розшифрування табулатур, а також проблематиці інтерпретації лютневих творів та їх перекладень для бандури на вітчизняному науковому поприщі приділено вкрай мало уваги, а також потребою у розширенні репертуару творами для бандури барокового періоду. Наукова новизна даного дослідження полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві: 1) виявлено закономірності та параметри розшифрування французької табулатури; 2) здійснено аналіз показового лютневого твору барокового періоду, а саме Сюїти G-dur Сільвіуса Леопольда Вайса; 3) виокремлено особливості перекладень лютневих творів для бандури. Вперше перекладення лютневих творів для бандури розглядається як окреме явище. Висновки. Описано творчий шлях та особливості музичної мови Сільвіуса Леопольда Вайса. Відзначено, що для перекладення та інтерпретації його творів на бандурі необхідні такі параметри: розуміння стилю композитора, знання особливостей розшифрування французької табулатури, вміння відчитати загальноприйняті артикуляційні, орнаментаційні, аплікатурні позначення в нотному тексті та авторські позначки Вайса, а також розуміння контексту епохи. Аналіз кожної частини Сюїти G dur С. Л. Вайса показує, що це цикл, побудований на принципі контрасту типів викладів, а також на співставленні образних, темпових, фактурних рішень. Детальний розгляд prélude non mesuré (безтактової прелюдії) вказує на особливості ритмічної інтерпретації даного жанру та імпровізаційність. Для бандурного перекладення твору оригіналу необхідно звернути увагу на плавне голосоведення при переході мелодичних ліній із партії правої руки у партію лівої та vice versa, аплікатурні рішення при виконанні прикрас, темп різних частин циклу та агогічні відхилення. Саме уважне оволодіння елементами виконавських навичок музикантів XVII–XVIII століть, накопичення значного досвіду у розшифруванні та виконанні різноманітної орнаментики і розуміння її художньої ролі, а також підпорядкування технічної сторони виконання барокової лютневої музики до її виражальних особливостей – основні завдання, що постають на шляху вільного опанування стилістики виконання лютневої музики епохи бароко, відкриваючи нові обрії виконавцям-бандуристам у формуванні педагогічного та концертного репертуару.

Посилання

Сторонянська М.-М. В. Специфіка перекладення та інтерпретації французької лютневої музики епохи бароко для бандури. Науковий збірник Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку № 46. Рівне, 2023. С. 198–205.

Щадріна-Личак О.В. Клавесинна безтактова прелюдія у сучасному історично орієнтованому виконавстві. Науковий журнал Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського № 3 (8). Київ, 2010. С. 150–159.

Baron E. G. Study of the Lute / Translation to English A. Douglas Smith. 2019. Independently published. 212 р.

Beghin T. The Virtual Haydn: Paradox of a Twenty-First-Century Keyboardist. The University of Chicago Press. 2015. 60 р.

Couperin F. Art of Playing the Harpsichord. USA: Alfred Publishing Company. 2008. 84 p.

Croton P. Performing Baroque Music on the Classical Guitar: A Practical Handbook Based on Historical Sources. CreateSpace Independent Publishing Platform. 2015. 239 р.

Die Briefentwürfe des Johan Elias Bach (1705–1755): Herausgegeben und kommentiert von Evelin Odrich und Peter Wollny. Mit Beiträgen zum Leben und ... (Leipziger Beiträge zur Bachforschung). – Georg Olms Verlag; 2., erweiterte Aufl. 2005 edition. 288 р.

Dolmetsch A. The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIII centuries. London : Novello and Company, 1915. 493 р.

Gustafson B. The Art of the Unmeasured Prelude for Harpsichord: France 1660–1720 by Colin Tilney. Music & Letters 74, № 4. 1993. 648 р.

Ledbetter D. Harpsichord and Lute Music in 17th Century France. London: Macmillan, 1987. 194 p.

Ledbetter D., & Ferguson H. Prelude. Grove Music Online, 2001. Retrieved 20 Mar. 2023, from https://www. oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000043302.

Moroney D. Prélude non mesuré. Grove Music Online, 2001. Retrieved 20 Mar. 2023. URL: https://www.

oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000022290.

Munoz S. Guidelines for Transcribing Baroque Lute Music for the Modern Guitar, Using Silvius Leopold Weiss's Sonata. PhD diss. Arizona University. 2016. 128 р.

Neumann Frederick, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music: With Special Emphasis on J. S. Bach. Princeton: Princeton University Press, 1978. 626 p.

Smith D.A. The Late Sonatas of Silvius Leopold Weiss. PhD diss. Stanford University. 1977. 540 р.

Spitzer J. and Zaslaw N. Improvised Ornamentation in Eighteenth-Century Orchestras. Journal of the American Musicological Society 39, № 3. 1986. 533 р.

Tilney C. The Art of the Unmeasured Prelude for Harpsichord: France 1660-1720. London: Schott & Co., 1991. 62 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

СТОРОНЯНСЬКА, М.-М. (2024). СЮЇТА G-DUR СІЛЬВІУСА ЛЕОПОЛЬДА ВАЙСА У ПЕРЕКЛАДЕННІ ДЛЯ БАНДУРИ: ІСТОРИКО-ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА МЕТОДИКО-ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 97–106. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-13

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО