ЕТИЧНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ВИКЛИКИ ІНТЕГРАЦІЇ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЖИВОПИСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-17

Ключові слова:

цифрові технології, живопис, цифрове мистецтво, інтеграція, соціокультурні та етичні виклики.

Анотація

Мета статті – з’ясувати етичні та соціокультурні виклики інтеграції цифрових технологій і живопису, позаяк використання інновацій, зокрема цифрових, у живопису не лише відкриває перед художниками безмежний обшир нових можливостей, а й провокує формування низки проблем та викликів, зокрема етичного та соціокультурного характеру. Методологія дослідження. Для вирішення мети дослідження застосовано міждисциплінарну методологію, яка передбачає інтеграцію наукових підходів з мистецтвознавства, інформаційних технологій, медіазнавства. Також застосовано загальнонаукові методи синтезу, аналізу, систематизації та узагальнення. Наукова новизна дослідження полягає у виокремленні та характеристиці етичних і соціокультурних проблем, які може викликати застосування цифрових технологій у сучасному живопису. Висновки. Використання цифрових технологій у живопису вносить істотні зміни в сучасний художній ландшафт, викликаючи до життя широкі можливості, а водночас порушуючи нові соціокультурні та етичні питання, не завжди позитивного змісту. Перший блок соціокультурних і етичних викликів інтеграції цифрових технологій та живопису можна визначити як проблеми цифрової культури: авторство, власність, оригінальність, ліцензування, плагіат, захист даних художників. Відтак у цифровому живопису варто дотримуватися принципів доброчесності, приватності та поваги до автора. Перед використанням цифрових матеріалів потрібно ретельно вивчити авторські права, ліцензійні умови та етичні норми, щоб уникнути порушення прав інших авторів та конфліктів у майбутньому. Другий блок викликів визначено як екологічний: зміщення інтерпретації та маніпуляція, порушення інгретитету художнього твору, втрата мистецької цінності, дематеріалізація, технологічна залежність. Використання редагованих живописних творів може порушити не лише етичні чи правові норми, а й питання правдивості, цінності, автентичності та інтегритету мистецтва. При цьому цифровий живопис щонайбільше демонструє і втілює на практиці основну ідею творчості – свободу: в такому мистецтві можливо все, адже воно по-справжньому безперервне, відкрите, незавершене.

Посилання

Головей В., Лоид-Маиер О. Медіамистецтво як феномен сучасної медіакультури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. Вип. 41/2. С. 60–65.

Клековкін О. Homo Digital: Формула споживання (Малий органон). URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Klekovkin_Oleksandr/Homo_Digital_Formula_spozhyvannia_Malyi_orhanon.pdf?PHPSESSID=c41v9uqenu1hmr4ttts41gf1p0 (дата звернення: 17.01.2024)

Мистецтвознавець KyivGallery. Вплив та актуальність арт-базелю у світі сучасного мистецтва. URL:

https://kyiv.gallery/statii/vplyv-ta-aktualnist-art-bazeliu-u-sviti-suchasnoho-mystetstva (дата звернення: 24.01.2024)

Совгира Т. І. Суперечливість положень «технофобії» та «технофілії» у дзеркалі культурологічної думки. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2020. Т. 35. С. 69–75.

Francastel P. Pintura y sociedad. Madrid : Cátedra, D.L. 1984. 172 p.

Grau O., Hoth J., Wandl-Vogt E. (eds.). Digital Artthroughthe Look ing Glass: Newstrategies forarchiving, collectingandpreservingin Digital Humanities. 2019. 316 р.

Kholeif O. Internet_Art: From the Birth of the Web to the Rise of NFTs. Phaidon Press, 2023. 296 р.

Martorell S. Las redes que los parieron: arte y artistas nacidos en internet. COMeIN. 2018. N. 74. URL: https://comein.uoc.edu/divulgacio/comein/es/ numero74/articles/redes-arte-artistas-internet.html (date of access: 12.12.2023).

Ramírez J.- A. El objeto y el aura. (Des)orden visual del arte moderno, Akal, Madrid, 2009. 224 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

ПОПІНОВА, О., & КРЮК, О. (2024). ЕТИЧНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ВИКЛИКИ ІНТЕГРАЦІЇ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЖИВОПИСУ. Fine Art and Culture Studies, (1), 137–141. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-17

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ