ОБДАРОВАНІСТЬ – ТАЛАНТ – ГЕНІАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИКИ КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ В МИСТЕЦЬКО-ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-34

Ключові слова:

концепти: «обдарованість», «талант», «геніальність»; мистецько-освітній простір.

Анотація

Мета статті – дослідити багатогранність сформованих у зарубіжній та вітчизняній науковій думці концепцій феноменів: «обдарованість», «талант», «геніальність». Закцентувавши увагу на наукових поглядах вітчизняних культурологів, сформувати уявлення про означені поняття як головну рушійну силу культуротворення в сучасному мистецько-освітньому просторі. Методологія дослідження. Досягнення поставлених задач уможливили загальнонаукові методи дослідження, зокрема історико-ретроспективний, структурний, концептуальний та компаративний аналіз, а також метод синтезу. Культурологічний підхід сприяв розгляду понять «обдарованість», «талант» і «геніальність» як ключових культуро-формуючих факторів в системі мистецької освіти. Наукова новизна полягає у створенні авторського погляду на застосування єдиного багатовимірного концепту «Обдарованість – Талант – Геніальність» як феномену, що характеризує «ідеал людини мистецтва» та являє собою чинник культуротворення у сфері мистецької освіти в процесі формування творчої особистості. Висновки. У статті висвітлено теоретичні концепції зазначених понять у зарубіжному та вітчизняному гуманітарному дискурсах. Представлено наукові погляди на тлумачення виокремлених феноменів в контексті їх ієрархії у відповідності до історичної появи: геніальність –талант – обдарованість та відповідно до ієрархії їх теоретичного змістовного наповнення: обдарованість – талант – геніальність. Аналіз робіт вітчизняних вчених-культурологів сприяв виявленню взаємозалежності виокремлених феноменів. Сформовано культурологічне уявлення про те, що в процесі розвитку творчих здібностей в мистецько-освітньому просторі, за умов едукаційної триєдності в ході навчального процесу, творча особистість виступає одночасно суб’єктом і об’єктом розвитку культури, сприяє формуванню комунікації через мистецтво та активізації процесів інтеріоризації культурних цінностей. Доведено, що художньо обдаровані, талановиті та геніальні особистості формують уявлення про «ідеал людини» в мистецькій сфері, являючи собою її системо-утворюючі універсалії. Сформований та розглянутий у статті багатовимірний концепт «Обдарованість – Талант – Геніальність» дав змогу констатувати, що він має не лише теоретичний, а й орієнтовно-практичний характер в процесі формування та розвитку творчих здібностей особистості в сучасному мистецько-освітньому просторі.

Посилання

Вишина А. Ю. Розвиток музичних здібностей обдарованих особистостей в юнацькому віці. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : монографія / В. О. Моляко, О. Л. Музика. Житомир, 2006. 320 с.

Гавеля О. М. Методологія дослідження понять «обдарованість» та «інтеріоризація культурних цінностей обдарованої особистості» у працях українських і зарубіжних вчених. Вісник НАКККІМ. 2014. № 4. С. 17–21.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Гоцуляк Ю. В. Законодавчі підстави для впровадження системи освіти обдарованих дітей в Україні. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 6 (49). С. 11–15.

Добіна Т. Г. Діяльність як вирішальний чинник реалізації потенціалу творчої особистості. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія «Культурологія». 2017. № 12(34). С. 15–18.

Єременко Ю. В. Самореалізація обдарованих учнів у сучасній Україні: основні чинники та ризики : дис. … канд. соціологічних наук : 22.00.04. Харків, 2018. 279 с.

Коваленко О. А. Філософський підхід до визначення сутності поняття «обдарованість». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Збірник наукових праць / Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2011. № 20 (73). С. 137–142.

Колісник-Гуменюк Ю. Дефінітивний аналіз понять культуротворчість, культуротворче середовище, культуротворча компетентність. Молодь і ринок. 2019. № 6 (173). С. 65–70.

Комаровська О. А. (2009). Художньо-освітній простір навчального закладу як передумова розвитку художньо обдарованої особистості. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. С. 135–141.

Комаровська О. А., Просіна О. В. Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (1). С. 1–6.

Литвиненко І., Жук В. Геніальність як девіантна поведінка. Наукова міжнар. конф. молодих учених аспірантів, студентів Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті, 23–24 квітня 2015 року. С. 121–123.

Ляшенко Л. Л. Феномен таланту в культурологічному дискурсі (на матеріалі життя та творчості Еріха Корнгольда) : дис. … канд. культурології : 26.00.01. Київ, 2018. 245 с.

Музика В. О. Структура творчого потенціалу. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : монографія / В. О. Моляко, О. Л. Музика. Житомир : Вид-во Рута, 2006. 320 с.

Овчарук О. В. Парадигмальні виміри ідеалу людини у просторі культури ХХ – початку ХХІ століття : дис. … доктор. культурології (доктора наук) : 26.00.01. Київ, 2018. 426 с.

Овчарук О.В. Особистість у просторі культури : навчальний посібник. Київ : НАКККіМ, 2019. 136 с.

Полюга В.В. Феномен «геніальності» в мистецтві (синергетичні моделі). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 262–266.

Попович О. В. Соціоґенезис психічних розладів та механізми компенсації в культурі. Культура і сучасність. 2015. № 2. С. 60–65.

Рибалка В. В. Словник із психології та педагогіки обдарованості і таланту особистості. 2016. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 426 с.

Сирота З. М. Сутність понять «творчість», «творча особистість», «творчий розвиток». Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навчально-методичний посібник. Умань, 2015. С. 18–26.

Сирота З. М., Сирота В.М. Особливості художньо-творчого розвитку обдарованих дітей в мистецькій освіті. Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навчально-методичний посібник. Умань, 2015. С. 14–16.

Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації в мистецькій освіті. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Серія 14. «Теорія і методика мистецької освіти». Вип. 26. С. 22–28.

Філософський словник / за ред. В. І. Шинкарука. 2. вид. доп. Київ : голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.

Чорний Р. В. Особливості культуротворення як домінанти гуманітарної цілісності української культури. Освітній дискурс: збірник наукових праць, 2020. № 26(9). С. 39–49.

Шульгіна В. Д., Рябінко С. М. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти України: європейський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. С. 80–85.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

ШУМЕЙКО, Л. (2024). ОБДАРОВАНІСТЬ – ТАЛАНТ – ГЕНІАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИКИ КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ В МИСТЕЦЬКО-ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 273–282. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-34

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ