GIFTEDNESS – TALENT – GENIUS AS FACTORS OF CULTURE CREATION IN THE ARTISTIC AND EDUCATIONAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-34

Keywords:

concepts: «giftedness», «talent», «genius»; artistic and educational space.

Abstract

The purpose of the article to explore the diversity of the concepts of phenomena formed in foreign and domestic scientific thought: «giftedness», «talent», «genius». By focusing on the scientific views of domestic cultural studies, the article aims to form an idea of these concepts as the main driving force of culture creation in the contemporary artistic and educational space. Research methodology. General scientific research methods, in particular historical and retrospective, structural, conceptual and comparative analysis, as well as the method of synthesis, made it possible to achieve the set tasks. The cultural approach contributed to the consideration of the concepts of «giftedness», «talent» and «genius» as key culture-forming factors in the system of art education. The scientific novelty lies in the creation of the author's view on the application of a single multidimensional concept «Giftedness-Talent-Genius» as a phenomenon that characterises the «ideal of an artistic person» and can be used as a factor of culture creation in the field of art education in the process of forming a creative personality. Conclusions. The article highlights the theoretical concepts of these concepts in foreign and domestic humanitarian discourses. The article presents scientific views on the interpretation of the distinguished phenomena in the context of their hierarchy in accordance with their historical appearance: geniustalent- giftedness and in accordance with the hierarchy of their theoretical content: giftedness-talent-genius. The analysis of the works of domestic cultural studies scholars has helped to identify the interdependence of the identified phenomena. A cultural idea has been formed that in the process of developing creative abilities in the artistic and educational space, under conditions of eductive unity in the educational process, a creative personality acts both as a subject and an object of cultural development, contributes to the formation of communication through art and activation of the processes of internalisation of cultural values. It is proved that artistically gifted, talented and brilliant individuals form the idea of the «human ideal» in the artistic sphere, representing its system-forming universals. The multidimensional concept of «giftedness-talent-genius», formed and discussed in the article, has made it possible to state that it has not only a theoretical but also an indicative and practical character in the process of formation and development of creative abilities of an individual in the modern artistic and educational space.

References

Вишина А. Ю. Розвиток музичних здібностей обдарованих особистостей в юнацькому віці. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : монографія / В. О. Моляко, О. Л. Музика. Житомир, 2006. 320 с.

Гавеля О. М. Методологія дослідження понять «обдарованість» та «інтеріоризація культурних цінностей обдарованої особистості» у працях українських і зарубіжних вчених. Вісник НАКККІМ. 2014. № 4. С. 17–21.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Гоцуляк Ю. В. Законодавчі підстави для впровадження системи освіти обдарованих дітей в Україні. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2016. № 6 (49). С. 11–15.

Добіна Т. Г. Діяльність як вирішальний чинник реалізації потенціалу творчої особистості. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія «Культурологія». 2017. № 12(34). С. 15–18.

Єременко Ю. В. Самореалізація обдарованих учнів у сучасній Україні: основні чинники та ризики : дис. … канд. соціологічних наук : 22.00.04. Харків, 2018. 279 с.

Коваленко О. А. Філософський підхід до визначення сутності поняття «обдарованість». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Збірник наукових праць / Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2011. № 20 (73). С. 137–142.

Колісник-Гуменюк Ю. Дефінітивний аналіз понять культуротворчість, культуротворче середовище, культуротворча компетентність. Молодь і ринок. 2019. № 6 (173). С. 65–70.

Комаровська О. А. (2009). Художньо-освітній простір навчального закладу як передумова розвитку художньо обдарованої особистості. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. С. 135–141.

Комаровська О. А., Просіна О. В. Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (1). С. 1–6.

Литвиненко І., Жук В. Геніальність як девіантна поведінка. Наукова міжнар. конф. молодих учених аспірантів, студентів Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті, 23–24 квітня 2015 року. С. 121–123.

Ляшенко Л. Л. Феномен таланту в культурологічному дискурсі (на матеріалі життя та творчості Еріха Корнгольда) : дис. … канд. культурології : 26.00.01. Київ, 2018. 245 с.

Музика В. О. Структура творчого потенціалу. Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень : монографія / В. О. Моляко, О. Л. Музика. Житомир : Вид-во Рута, 2006. 320 с.

Овчарук О. В. Парадигмальні виміри ідеалу людини у просторі культури ХХ – початку ХХІ століття : дис. … доктор. культурології (доктора наук) : 26.00.01. Київ, 2018. 426 с.

Овчарук О.В. Особистість у просторі культури : навчальний посібник. Київ : НАКККіМ, 2019. 136 с.

Полюга В.В. Феномен «геніальності» в мистецтві (синергетичні моделі). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 262–266.

Попович О. В. Соціоґенезис психічних розладів та механізми компенсації в культурі. Культура і сучасність. 2015. № 2. С. 60–65.

Рибалка В. В. Словник із психології та педагогіки обдарованості і таланту особистості. 2016. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 426 с.

Сирота З. М. Сутність понять «творчість», «творча особистість», «творчий розвиток». Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навчально-методичний посібник. Умань, 2015. С. 18–26.

Сирота З. М., Сирота В.М. Особливості художньо-творчого розвитку обдарованих дітей в мистецькій освіті. Художньо-творчий розвиток обдарованих дітей у мистецькій освіті : навчально-методичний посібник. Умань, 2015. С. 14–16.

Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації в мистецькій освіті. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Серія 14. «Теорія і методика мистецької освіти». Вип. 26. С. 22–28.

Філософський словник / за ред. В. І. Шинкарука. 2. вид. доп. Київ : голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.

Чорний Р. В. Особливості культуротворення як домінанти гуманітарної цілісності української культури. Освітній дискурс: збірник наукових праць, 2020. № 26(9). С. 39–49.

Шульгіна В. Д., Рябінко С. М. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти України: європейський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. С. 80–85.

Published

2024-04-26

How to Cite

ШУМЕЙКО, Л. (2024). GIFTEDNESS – TALENT – GENIUS AS FACTORS OF CULTURE CREATION IN THE ARTISTIC AND EDUCATIONAL SPACE. Fine Art and Culture Studies, (1), 273–282. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-34

Issue

Section

CULTURAL STUDIES