РЕЛІГІЙНО-КАТЕХИТИЧНА СУТНІСТЬ ПОЕТИЧНИХ ТЕКСТІВ ХОРОВИХ ОБРОБОК УКРАЇНСЬКИХ ДУХОВНИХ ПІСЕНЬ XVII–XIX СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2021-1-6

Ключові слова:

духовна пісня, хорова обробка, композиторські творчість, «Богогласник», поетичний текст, катехізація

Анотація

Українські духовні пісні в обробках композиторів є однією з пріоритетних тем сучасного музикознавства. Одне з них – це питання аналізу поетичних текстів духовних пісень, його кореспондування з теологічною та бого- службовою літературою, християнською гимнографією. Мета статі полягає у тому, щоб у загальному окресли- ти коло питань, які необхідно розв’язати, щоб збагнути сутність поетичного слова українських духовних пісень, їх теолого-катехітичну спрямованість, виховну сутність тощо. У статті йдеться про те, що духовні пісні XVII – XIX ст. зацікавили українських композиторів наприкінці ХІХ ст. З цією метою вони створили чимало хорових обробок духовних пісень. Звернено увагу на те, що найбільш плідним етапом роботи українських композиторів над обробками духовних пісень припадає на період від 90-х рр. ХІХ і аж до середини ХХ ст. Також у статті наголошується на тому, що процес дослідження обробок духовних пісень, здійснених композиторами, в українському музикознавства тільки розпочинається. На сьогодні вже є декілька вагомих розвідок, однак поки немає цілісної наукової візії про ці тексти, відсутні монографії, дисертації тощо. Основну увагу у статті зосереджено довкола питань аналізу сутності пое- тичних текстів духовних пісень, їх релігійно-дидактично, богословської та катехітичної значимості. З цією метою проаналізовано вибрані тексти страсного циклу та так звані покаянні пісні, в яких йдеться про сутність земного життя людини, її віру в християнські цінності, згідно канонів церковної гимнографії та догматики. Акцентовано також на тому, що надійним музично-джерелознавчим текстологічним матеріалом для дослідження цього жан- ру стала б антології хорових обробок духовних пісень в обробках українських композиторів. Основним матеріалом для аналізу поетичних текстів стали монографічні дослідження Ю. Медведика разом з факсимільними перевидання Почаївського співаника 1773 та «Богогласника» (Почаїв, 1790–1791). Аналіз вибраних поетичних текстів обробок духовних пісень дозволяє зробити висновок про те, спільними для них їх канонічна релігійна тематика, діалогізм співця/ піснетворця з Богом. Системний аналіз поетичних текстів духовних пісень тільки-но розпочинається і у подальшому можна буде зробити більш якісні теоретичні узагальнення, однак для цього необхідна інтердисциплінарна співпраця як музикознавців, так і теологів (богословів) та літературознавців і культурологів.

Посилання

Іванов В. Микола Леонтович. Духовні хорові твори / ред. упор. В. Іванов. К.: Музична Україна, 1993. 128 с.

Медведик Ю. Пісні до Почаївської Богородиці: перевидання друку 1773 року / транскрипція, коментарі і дослідження Ю. Медведика. Львів: Місіонар,2000. 148 с. (Серія «Історія української музики». Вип. 6: Джерела).

Славич А. Духовні композиції Михайла Гайворонського. Дрогобич: Пусвіт, 2015. 52 с.

Шкільник Б. Українська наукова думка ХХ ст. про різдвяні барокові духовні пісні. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ ім. І. Франка. Вип. 11. Дрогобич, 2015. С. 104–109.

Юрченко М. Микола Лисенко. Релігійні твори для мішаного хору / Упор., ред. nа вступна стаття М. Юрченка. Дрогобич: Відродження, 1992. 34 с.

Rothe H., Medvedyk J. Bogoglasnik. Pesni blagogovejnyja (1790/1791). Eine Sammlung geistliche Lieder aus Ukraine. Herausgegeben von Hans Rothe in Zusammenarbeit mit Jurij Medvedyk. – Band 1: Facsimile. Kцln-Weimar Wien: Bцhlau Verlag, 2016. 602 S; Band 2: Darstellung. Kцln-Weimar Wien: Bцhlau Verlag, 2016. 432 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-03

Як цитувати

ШКІЛЬНИК, Б. (2021). РЕЛІГІЙНО-КАТЕХИТИЧНА СУТНІСТЬ ПОЕТИЧНИХ ТЕКСТІВ ХОРОВИХ ОБРОБОК УКРАЇНСЬКИХ ДУХОВНИХ ПІСЕНЬ XVII–XIX СТ. Fine Art and Culture Studies, (1), 37–42. https://doi.org/10.32782/facs-2021-1-6

Номер

Розділ

Статті