МАДРИГАЛІЗМ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА ЗАКОРДОННОМУ МУЗИКОЗНАВСТВІ: ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АПАРАТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-6

Ключові слова:

мадригал, мадригалізм, музична риторика, термін, word paynting

Анотація

Стаття присвячена вивченню термінологічного апарату для опису зв’язків між музикою та текстом в мадригалах XVI – початку XVII ст. Мета роботи – розкрити значення терміну мадригалізм в українському та закордонному музикознавстві, а також уточнити загальні способи його використання та відмінності від понять «риторичні фігури» і «word painting». Методологію дослідження складають загальні теоретичні засади, які стосуються дослідження мадригалів в українському та закордонному музикознавстві. Для виявлення спільного та відмінного між категоріями термінологічного апарату використовувались: герменевтичний, етимологічний методи та метод порівняльного аналізу. Для розкриття походження жанру мадригалу використано загальноісторичний метод. Наукова новизна статті складається з підходу до термінологічного апарату дослідження мадригалів з огляду позицій історично орієнтованого музикознавства через аналіз та порівняння найсучасніших тенденцій в роботах науковців, у чиї інтереси потрапляє музика епохи Відродження та раннього Бароко. Обумовлюється дане дослідження тим, що наразі не існує єдиного підходу в аналізі мадригалів та виявленні специфічних жанрово-стильових ознак, найяскравішою та найважливішою серед яких є взаємодія музики та слова в межах жанру. Висновки. Аналіз досліджень, в яких розглядається музика періоду XVI – початку XVII ст., демонструє абсолютну розбіжність між підходами в українському та зарубіжному музикознавстві. При цьому в закордонному музикознавстві мадригалізм використовується рівноправно з word painting. В українських працях термін «мадригалізм» майже витіснений музичною риторикою та риторичними фігурами. Спільним для розглянутих праць є те, що в них не наводиться визначення, яке допоможе відрізнити мадригалізм від звичайного нотного тексту. Відмінними рисами вище згаданих термінів, які краще зорієнтують у найдоцільнішому використанні одного з них, є наявність чи відсутність тексту, що для риторичних фігур не суттєво; глибина та очевидність образу у вербальному тексті, який передається через музику, а також рівень чуттєвого сприйняття.

Посилання

Башмакова Н. Музична риторика в мандолінних концертах А. Вівальді: герменевтичний підхід. Культура України. Випуск 57. 2017. С. 7–16.

Жаркова В. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навчальний посібник. Київ : ArtHuss, 2022. 548 с.

Жаркова В. Мадригали Клаудіо Монтеверді як феномен музичної культури ХVІІ століття. Мистецтвознавство України. Вип. 12. 2012. С. 91–96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2012_12_14

Мішин В. Орфей – символ нової музичної епохи. Вісник Львівського університету. Серія мист-во. Вип. 20. 2019. С. 20–28.

Мішин В. «Dichiarazione» (роз’яснення) Джуліо Монтеверді (1607) (коментарі та переклад). Вісник Львівського університету. Серія мист-во. Вип. 20. 2019. С. 223–237.

Пєшкова В. Мадригал у творчості Клаудіо Монтеверді: авторське прочитання тексту: дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2021. 271 с.

Холодкова О. Концерти для чотирьох скрипок без басу Г. Ф. Телемана в аспекті ономатопеїчної та фігуративної риторики. Аспекти історичного музикознавства: зб. наук. ст. Вип. XXIV. Харків. нац. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського; ред.-упоряд. Ю. П. Величко; Л. В. Русакова. Харків : ХНУМ, 2021. C. 54–70.

Godt Irvin. An Essay on Word Painting. College Music Symposium, Vol. 24, No. 2. 1984. P. 118–129. URL: https://www.jstor.org/stable/40373748 (дата звернення : 08.05.2024).

Pinkham Daniel. Words to Music. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences. Vol. 48, No. 2. 1994. P. 24–34. URL: https://www.jstor.org/stable/3824770 (дата звернення : 08.05.2024).

Thomas Wimberly Grace. Devotional Love in the Late Spiritual Madrigal Cycles of Orlando di Lasso and Giovanni Pierluigi da Palestrina, 2009. p. 69. URL: https://www.academia.edu/3765751/Devotional_Love_in_the_Late_Spiritual_Madrigal_Cycles_of_Orlando_di_Lasso_and_Giovanni_Pierluigi_da_Palestrina. (дата звернення : 10.09.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

МЕЛЬНИК, Д. (2024). МАДРИГАЛІЗМ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА ЗАКОРДОННОМУ МУЗИКОЗНАВСТВІ: ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АПАРАТ. Fine Art and Culture Studies, (3), 37–42. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-6

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО