МЕТОДИКА ВИХОВАННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ АКОРДЕОНІСТА (БАЯНІСТА) В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СЕМЕНА КОЗЛОВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-7

Ключові слова:

Семен Козлов, педагогічна діяльність, духовно-естетичне виховання, технічні навички, дзеркальні нейрони

Анотація

У статті представлено дослідження творчої та педагогічної діяльності представника буковинської регіональної акордеонно-баянної школи Семена Михайловича Козлова. Особлива увага акцентується на його методах виховання творчих здібностей виконавців, які в силу останніх наукових напрацювань у сфері нейробіології та нейропсихології набувають особливого значення. У дослідженні подані біографічні дані педагога, що допомагає краще зрозуміти специфіку та методи роботи вироблені ним протягом творчої кар’єри. Розглядаються основні етапи в процесі навчання виконавця в педагогічних підходах С. Козлова, що спрямовані на розвиток творчих здібностей акордеоніста та баяніста. Зокрема виділяються такі напрямки, як робота над технічною майстерністю музиканта, куди відноситься розроблена педагогом система опанування гам та вправ на розвиток різних видів техніки. Інший напрямок пов’язаний з роботою учня над своїм духовним розвитком, де на головний план виходять високоморальне та культурно-естетичне виховання як основа виконавської творчо-художньої самостійності. Також проміжною ланкою тут виступає метод наслідування, при якому учень вчиться точно відтворювати запропоновану педагогом модель виконання. Метою роботи є вивчення та аналіз педагогічної діяльності Семена Михайловича Козлова, визначення компонентів його методики і основних підходів, які він використовував у процесі навчання задля сприяння формуванню високого рівня професійної майстерності учнів. Методологія дослідження включає використання таких методів як системний підхід для аналізу педагогічної діяльності Семена Михайловича Козлова. Він дозволяє виявити яким чином такі взаємопов’язані елементи, як морально-естетичне виховання та розвиток технічної майстерності взаємодіють між собою та сприяють ефективному формуванню творчих здібностей виконавців. Також, для оцінки його педагогічної діяльності були застосовані методи документального аналізу, бібліографічний, інтерв’ювання, спостереження та задіяний міждисциплінарний підхід із залученням знань різних наукових галузей, таких як нейрофізіологія, педагогіка і психологія. Наукова новизна полягає в тому, що вперше було розглянуто педагогічну діяльність Семена Козлова та детальному розкритті взаємодії зазначених компонентів у його методиці виховання творчих здібностей виконавців. Висновки. Педагогічна діяльність Семена Козлова сприяла формуванню цілої плеяди високопрофесійних виконавців завдяки його ефективному системному підходу щодо виховання професійних музикантів. Подальші дослідження можуть зосередитися на аналізі впливу цих методів на сучасну музичну освіту та можуть бути використані в педагогічній практиці.

Посилання

Rizzolatti G., Craighero L. The mirror-neuron system. Annu. Rev.Neurosci. 2004; 27: 169–192.

Алексеєв I. Д. Методика викладання гри на баяні. К.: Муз. Україна, 1957.

Бабак С.В. Про деякі нейробіологічні аспекти розвитку здібностей та обдарованості: Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. VІ: Психологія обдарованості. Вип. 11. Київ – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 415 с.

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. / І.Д. Бех. – Київ – Чернівці : «Букрек», 2018. 320 с.

Власенко О.М. Роль музики у формуванні духовності особистості // Педагогіка і психологія професійної освіти // Науково-методичний журнал . 2008. № 5. 271 с. (С. 224–230).

Гордій, В. А. (2023). Застосування дзеркальної терапії в реабілітаційній практиці. Медсестринство, (4), 50–52. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.4.13777

Давидов М. А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста). Київ: Музична Україна, 2004. 290 с.

Іванов Є. Акордеонно-баянне мистецтво України / Є. Іванов // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. Чайковського: Музичне виконавство. К., 1999. С. 25–37.

Костогриз О.М. Методика викладання гри на баяні (акордеоні). Початковий етап навчання. К.: ДАКККіМ, 2004. 24 с.

Паньков В. Гами, тризвуки, арпеджіо для виборного баяну. К.: Муз. Україна, 1982

Тарасенко Ю. М. Дозвілля в контексті мистецтвознавчих практик. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 3. С. 134–139.

Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. К.: Либідь, 2002. 560 с. URL: https://eduknigi.com/ped_view.php?id=279 (дата звернення: 20.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

МИКИТЮК, О. (2024). МЕТОДИКА ВИХОВАННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ АКОРДЕОНІСТА (БАЯНІСТА) В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СЕМЕНА КОЗЛОВА. Fine Art and Culture Studies, (3), 43–49. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-7

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО