СТАНДАРТИ ЖІНОЧОЇ КРАСИ В КОНТЕКСТІ МЕДІАТИЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-30

Ключові слова:

краса, стандарт краси, медіакультура, соціальні мережі, засоби масової інформації, мода, кіно, реклама

Анотація

Феномен краси має багато філософських вимірів у культурі, в даному дослідженні розглянуто культурологічний аспект стандартизації жіночої краси в контексті сучасної медіакультури. Метою розвідки є здійснення культурологічного аналізу стандартів жіночої краси ХХ–ХХІ століть в контексті медіатрансформацій у культурі. Методологією дослідження слугують теорії аналітики культури й антропології медіа. Мета нашої розвідки зумовила застосування комплексу загальнонаукових та культурологічних методів. Зокрема, було залучено метод аналізу відкритих джерел, аналізу візуального контенту, структурно-функціональний та історичний методи, метод порівняння і синтезу, герменевтичний та семіотичний підходи. Наукова новизна. Авторами здійснено культурологічний аналіз стандартизації жіночої краси в ХХ столітті в контексті західної медіакультури, виявлено вплив соціальних мереж на розвиток сучасної індустрії краси та визначено роль «нових» медіа у формуванні критеріїв жіночої краси в культурі ХХІ століття. Висновки. Уявлення про стандарти краси в ХХ столітті змінювалися з кожним десятиліттям, зовнішній вигляд став способом самовираження, а медіа – його транслятором. Найяскравіші приклади стандартизації жіночої краси спостерігаються в контексті масової культури, зокрема моди, кіно та реклами. На основі здійсненого дослідження запропоновано виділити наступні стандарти жіночої краси у ХХ столітті: «дівчата Гібсона», «флеппери», «гламур», образ «сильної жінки», «хранителька домашнього вогнища» із пропорціями «90–60–90», «твіггі», «спортивна статура» та «героїновий шик». На початку ХХІ століття головним майданчиком для поширення стандартів краси стають соціальні медіа, які не лише надають нові можливості для комунікації та переосмислення ідеалів через інклюзивність, бодіпозитив і самоприйняття, а й містять нові небезпеки, пов’язані з інтенсивністю розвитку індустрії краси і використанням цифрових технологій. Здійснений аналіз стандартизації жіночої краси демонструє тимчасовість таких ідеалів. Прийняти стандарти – це вибір реципієнта, який повинен здійснюватися усвідомлено та виважено, що актуалізує формування особистісної медіакультури і критичного мислення.

Посилання

Бодріяр Ж. Символічний обмін і смерть. Львів: Кальварія, 2004. 376 с. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printitzip.php?tid=2266 (дата звернення: 10.06.2024).

Ковальова Г. П., Даніл’ян В. О. Трансформація жіночої гендерної ідентичності в сучасному медіа-просторі. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого № 11, 2012. С. 148–158.

Петрушенко В. Л., Сурмай І. M., Мазур Л. І. та ін. Етика та естетика : Навчальний посібник. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2006. 308 с.

Реклама Cosmopolitan. «Yardley Advertisement», травень 1971.

1920s Beauty Standards and Coping Mechanisms. 2018. URL: http://surl.li/ttphd (access : 15.03.2024).

AAFPRS Survey says the selfie endures and is stronger than ever. American academy of facial plastic and reconstructive surgery, Inc. 2020. URL: http://surl.li/ttqma (access : 21.04.2024)

Beauty Ideal Over The Decades part 10: The 30’s. 2014. URL: http://surl.li/ttpie (access : 17.03.2024).

Beauty Ideal Over The Decades part 4 : The 90’s. 2014. URL: http://surl.li/tyfeq (access : 26.05.2024).

Beauty Ideal Over The Decades part 9 : The 40’s. 2022. URL: http://surl.li/ttpmy (access : 24.03.2024).

Brown, J. Ladies, Lipstick, and Libert: Beauty Trends Within Women’s Social Movements in 1960s America, 2016.

Craig S. Feminism, Femininity, and the “Beauty” Dilemma: How Advertising Co-opted the Women’s Movement. The Feminist eZine, 1998.

Gonzalez, Felicia. Media Today: Unattainable Beauty Standards. Girls Empowerment Network. 2016. URL: http://surl.li/ttquh (access : 17.04. 2024).

How Women Look: Standards of Beauty and Female Stereotypes in Product Advertising. 2017. URL: http://surl.li/ttply (access : 17.03.2024).

Lawing, Ch. Irene Langhorne Gibson (1873–1956). Encyclopedia Virginia, 2020.

Matelski, Elizabeth M., The Color(s) of Perfection: The Feminine Body, Beauty Ideals, and Identity in Postwar America, 1945–1970. 2011. 158 p.

McCann H. Look good, feel good. Overland literary journal. 237, 2019.

McLuhan Marshall Understanding Media: The extensions of man. 1964. URL: https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/understanding-media-mcluhan.pdf (access :18.05.2024).

Social media influences attitudes towards cosmetic surgery. URL: http://surl.li/ttqod (access : 21.04. 2024).

The 1960s–70s American Feminist Movement. URL: http://surl.li/ttree (access : 01.04.2024).

The Beauty Rules: 1980s. URL: https://www.divinemv.com/the-beauty-rules-1980s (access : 27.05.2024).

Wolf, Naomi. The beauty myth : how images of beauty are used against women. HarperCollins Publishers Inc., 2002. 368 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ГРИЦИНА, К., & МОСКВИЧ, О. (2024). СТАНДАРТИ ЖІНОЧОЇ КРАСИ В КОНТЕКСТІ МЕДІАТИЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ КУЛЬТУРИ. Fine Art and Culture Studies, (3), 221–229. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-30

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ