СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРНИХ АРХЕТИПІВ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВІЗУАЛЬНОГО ІНТЕРНЕТ-КОНТЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-36

Ключові слова:

архетип, культурний архетип, базові елементи культури, Інтернет, візуальний інтернет-контент, уявлення, культурні трансформації, медіакультура

Анотація

Мета статті – виявити сутність поняття «культурні архетипи» та окреслити перспективи використання сучасних концепцій закордонних науковців у досліджені візуального інтернет-контенту. Методологія. Застосовано аналітичний, системний та типологічний метод для вивчення феномену культурного архетипу та його осмислення в контексті сучасного візуального інтернет-контенту; метод термінологічного аналізу, інтерпретації та операціоналізації понять, для розуміння та осмислення змісту понять «архетип» та «культурний архетип»; метод узагальнення. Наукова новизна. Розглянуто та узагальнено представлені у наукових працях сучасних закордонних та українських дослідників визначення понять «архетип» та «культурний архетип»; розглянуто провідні традиційні та новітні концепції культурних архетипів та окреслено перспективи їх екстраполяції в процесі дослідження проблематики використання культурних архетипів у візуальному інтернет-контенті. Висновки. Узагальнюючи теоретичні праці, присвячені дослідженню феномену культурного архетипу можна констатувати, що базуючись на традиціях культурні архетипи виробляють стереотипи – вбираючи в себе уявлення про навколишню дійсність, акумулюють історичний досвід народу, звички минулих поколінь і закріплює це в схематичному образі власної або чужої етнічної спільноти внаслідок неодноразового сенсового та емоційного акцентування свідомості людей на певних явищах. Екстраполяція представлених у сучасному науковому вимірі дефініцій поняття «культурний архетип» на проблематику візуального інтернет-контенту дозволяє розглядати його як певне глибинне налаштування, що не піддається змінам і не усвідомлюється людиною, але актуалізується в нових історичних ситуаціях та визначає уявлення про людину, її місце в світі, моральні ідеали та ціннісні налаштування, що задають взірці життєдіяльності людей, пройшовши крізь багатовікові шари історії та культурних трансформацій та зберігаючи своє значення та сенс в нормативно-ціннісному просторі сучасної медіакультури. Сучасні концепції культурного архетипу (М. Марка та К. Пірсона, Д. Лі, Х. Аднана, Я. Гонга, Д. Мідглей, С. Венеік, Д. Хріспотулос та ін.) можуть посприяти розумінню та осмисленню процесів сприйняття інших людей, персонажів та сюжетів, представлених у візуальному інтернет-контенті. Зокрема, перспективним напрям подальших наукових досліджень вбачається розробка проблематики особливостей побудови фото та відео в соціальних мережах на культурних архетипах.

Посилання

Грицюта Н. Репрезентація етнокультурних архетипів у рекламних повідомленнях на ТБ України. Вісник Львівського університету. Серія журналістика. 2013. Вип. 38. С. 257–264.

Доній Т.М. Архетипи і топоси постмодерністської поезії України та США : дис. канд. філол. наук : 10.01.05 / Київський національний університет імені Тараса Шевченка Міністерства освіти і науки України, Київ, 2018. 230 с.

Куліш О. Архетипи інтернету в контексті сучасного культурного поля України. Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. 2015. № 1 (вип. 33). С. 208–215.

Лисюк Н. Поняття архетипу в народній культурі. Дух і літера. 2001. № 7–8. С. 262–276.

Наумець І. В. Культурний архетип як психокультурна складова менталітету ба базовий елемент культурного коду. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Культура і соціальні комунікації». 2009. Вип. 1. С. 109–119.

Росінська О. Архетип у медіатексті: просторові образи. Інтегровані комунікації. 2016. № (2). С. 86–90.

Турчина М. О. Архетип трікстера та його інтерпретація в українській музичній культурі кінця XX ст. – початку XXI ст. : дис. канд. доктора філософії за спеціальністю 034 «Культурологія» (03 «Гуманітарні науки») . Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2023. 200 с.

Brien D. E. Archetypes of the Internet. The Jung page. 2013. URL: https://jungpage.org/learn/articles/technologyand-environment/680-archetypes-of-the-internet (дата звернення: 20.06.2024).

Bukina N. Trickster archetype in modern media culture: showization and demonism. Accents and Paradoxes of Modern Philology. 2021. № 1 (6). pp. 39–60.

Dominick J.R. The dynamics of mass communication: Media in the digital age. 2002. The Jung page. URL: https://jungpage.org/learn/articles/technology-and-environment/680-archetypes-of-the-internet (дата звернення : 20.06.2024).

Jung C. G. The archetypes and the collective unconscious. R. Hull, Trans. 2nd ed. Princeton, NJ: Princeton, 1968.

Kowal J., Węgłowska-Rzepa K., Bem P., Lee Park H. Symbole archetypowe a kultura. Badania porównawcze (Archetypal symbols and culture. Comparative research), in: Krystyna Węgłowska-Rzepa, Don Fredericksen (red.), Między świadomością a nieświadomością , Wyd. Eneteia, Warszawa 2007. рp. 293–325.

Kowal J. How information on archetypal symbolism in Internet can affect the modern man travel as a kind of the self-therapy? ICTM 2016. Proceedings of the International Conference on ICT Management for Global Competitiveness and Economic Growth in Emerging Economies. 7–8 November, University of Wrocław, Poland, Polish Chapter of Association for Information Systems (PLAIS); Linköping University, Sweden, The College of Management “Edukacja”, Poland, University of Zielona Góra, Poland, Polish Association of Analytical Psychology (PTPA), Poland, Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden, Germany. 2016. рр. 277–300.

Li J., Adnan H., M., Gong J. Exploring Cultural Meaning Construction in Social Media: An Analysis of Liziqi’s YouTube Channel. Journal of Intercultural Communication. 2023. Issue 23(4). рр. 1–12.

Mark M., Pearson С. The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes. McGraw Hill, 2001. 400 р.

Midgley D., Venaik S., Christopoulos D. A New Theory of Cultural Archetypes Capturing Global Unity and Local Diversity. Palgrave Macmillan, 2023. 112 р.

Stefik М. Internet Dreams: Archetypes, Myths and Metaphors. The MIT Press, 1996.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ОВЧАРЕНКО, А. (2024). СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРНИХ АРХЕТИПІВ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВІЗУАЛЬНОГО ІНТЕРНЕТ-КОНТЕНТУ. Fine Art and Culture Studies, (3), 267–273. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-36

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ