ЕСТЕТИКО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ЖИВОПИСУ МИКОЛИ ГЛУЩЕНКА КІНЦЯ 1940–1950-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-15Ключові слова:
Микола Глущенко, періодизація творчості, твори живопису, живопис, українське мистецтво XX ст., Дніпропетровський художній музей, Дніпровський художній музей, музейна колекція.Анотація
Мета роботи – проаналізувати образотворчі та естетико-стильові засоби живописної манери Миколи Петровича Глущенка (1901–1977) кінця 1940–1950-х років, ґрунтуючись на дослідженні мистецької спадщини художника з колекцій Дніпровського художнього музею, Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького, Національного художнього музею України (м. Київ). Методологія дослідження базується на компаративному, іконографічному й формально-стилістичному методах для здійснення комплексної мистецтвознавчої розвідки; залучено низку загальнонаукових методів, таких як аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна. У дослідженні вперше розглянуто живописні твори М. П. Глущенка «радянського» періоду з погляду сучасного українського мистецтвознавчого дискурсу, презентовано загальні риси художньої мови митця кінця 1940–1950-х років, означено риси естетичної еволюції пейзажного жанру у творчості художника. Уточнено раніше окреслені хронологічні межі творчості й позначено подальші напрями досліджень. Висновки. Спираючись на дослідженні колекцій, що належать до державної частини Музейного фонду України з художніх музеїв Києва, Львова та Дніпра, проаналізовано вибрані твори Миколи Глущенка й визначено період кінця 1940–1950-х років як один з переламних у творчості художника. Протягом цього періоду стилістика й естетика живопису митця зазнали вагомих метаморфоз. За результатами наукової розвідки виокремлено такі ключові етапи: 1) кінець 1940-х – початок 1950-х років – намагання реалізуватися як майстер соцреалістичного напряму в галузі пейзажного жанру, створення низки пейзажів-картини – узагальнених образів країни; 2) друга половина 1950-х років – відмова від створення «програмних» краєвидів і зосередження на пейзажі-етюді як провідному жанрі у творчості М. П. Глущенка. У межах цього етапу, протягом 1950-х років, зафіксовано зміну в естетиці мистецтва художника, а саме перехід від скрупульозної фіксації мотиву до його суб’єктивного втілення.
Посилання
Барви XX століття: спільний мистецький проєкт Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького та Галереї Ню Арт (м. Київ). Львів, 2021. URL: https://nml.com.ua/exhibition/mikola-glushhenko-barvi-hh-stolittya/ (дата звернення: 13.08.2024).
Бугаєнко І. Н. Микола Глущенко. Альбом. Київ : Поліграфкнига, 1973. 82 с.
Верба І. І. Микола Глущенко. Каталог. Київ : Поліграфкнига, 1976. 32 с.
Гординський С. Я. Ковжун П. М. Глущенко. Львів : Друкарня Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1934. 56 с.
Дорогами мандрів. Каталог виставки відреставрованих і досліджених творів Миколи Глущенка з фондів НХМУ / упоряд.: І. Демидчук-Демчук, Н. Чамлай, Ю. Литвинець. Київ, 2009. 154 с.
Карклінь Г.М. Сонячний світ художника. Всесвіт. 1978. №12. С. 164–176.
Каталог виставки творів заслуженого діяча мистецтв УРСР М. П. Глущенка / упоряд. В. Альтерман. Київ, 1956. 78 с.
Лебедєва К. В. Микола Глущенко – художник і шпигун. Харків – Київ : Видавець Олександр Савчук; Бібліотека українського мистецтва, 2022. 160 с.
Павленко В. Ліричний щоденник Миколи Глущенка. Київ : Товариство Україна, 1972. 38 с.
Первомайський Л. Микола Глущенко. Альбом. Київ : Мистецтво, 1968. 32 с.
Пінчевська Б. М. Микола Глущенко. Харків : ЛА «Час читати», 2021. 127 с.
Ситник І. В. Творча діяльність Тетяни Яблонської у контексті культурно-мистецьких процесів України середини ХХ – початку ХХІ ст. : дис. … канд. мист.: 17.00.05. КУБГ. Київ, 2023. 379 с.
Шпаков А. П. Микола Петрович Глущенко. Київ : Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1962. 92 с.