ТРИ ПІСНІ Ґ. ДОНІЦЕТТІ З ЦИКЛУ «NUIT D’ÉTÉ À PAUSILIPPE» В АСПЕКТІ МУЗИЧНО-ТЕОРЕТИЧНОГО ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-3Ключові слова:
Ґ. Доніцетті, пісенна творчість, вокальні цикли, музично-теоретичний аналіз, інтерпретаціяАнотація
Мета роботи. Стаття присвячена музично-теоретичному та інтерпретаційному аналізу трьох пісень з циклу «Літні ночі в Позіліппе» («Nuit d’été à Pausilippe») Ґаетано Доніцетті, видатного представника італійської романтичної оперної школи, який поряд з плідною оперною творчістю звертався і до пісенного жанру. Камерні твори є прикладом яскравого творчого обдарування композитора, що, безумовно, викликає зацікавлення виконавців його вокальної спадщини, а також дослідників діяльності митця у цій сфер композиторських здобутків. Методологія дослідження продиктована характером досліджуваної проблеми і полягає у використанні суми методів – теоретичного, текстологічного, описово-аналітичного та традиційно музикознавчого, які уможливлюють виявлення специфіки пісенного жанру Ґ. Доніцетті. Наукова новизна визначається ракурсом заявленої теми, її актуальністю та місцем в структурі як музично-теоретичного, так і виконавського процесу. Проблема досліджується вперше з позиції інтерпретаційного аналізу заявлених творів. Висновки. Камерні вокальні твори Ґаетано Доніцетті є взірцями яскравого обдарування композитора та викликають зацікавлення дослідників й виконавців його вокальної спадщини. Значною мірою це стосується китайських музикантів та співаків у сенсі пізнання й вивчення європейських культурних традицій, що видається потрібною сферою для розширення мистецьких горизонтів на сучасному етапі творчих контактів між Сходом та Заходом. У пропонованих для розгляду камерних творах Ґ. Доніцетті з вокального циклу «Nuit d’été à Pausilippe» на основі детального музично-теоретичного аналізу спостерігаємо риси яскравого мелодичного обдарування композитора, його глибоко поетичного таланту і відчуття театральності. В кожній з проаналізованих пісень наявні виразові прикмети жанрової диференціації, а також очевидний вплив оперної естетики митця, стилістики bel canto та методів формотворення. Перспективи подальших наукових пошуків полягають у продовженні дослідження багатої пісенної спадщини видатного італійського композитора Ґ. Доніцетті крізь призму музично-теоретичного аналізу та виконавського процесу.
Посилання
Ван Мінцзе. Лірична семантика жіночих образів в оперній творчості (Ґ. Доніцетті, Ш. Гуно, Дж. Пуччіні). 17.00.03 – музичне мистецтво. ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса. 2020. 179 с.
Ван Мінцзе. Твори Ґ. Доніцетті у втіленні ліричної експресії вираження «божевілля від любові». Трансформація музичної освіти і культури: традиція і сучасність: тези і матеріали Міжнародної науково-творчої конференції (29–30 листопада 2024. Одеса. С. 21–22).
Гнидь Б. Історія вокального мистецтва. Київ: НМАУ, 1997. 320 с.
Драч І. Ґаетано Доніцетті в італійській опері-буффа. Музична культура Італії та Франції: від бароко до романтизму (проблеми стилю та міжкультурних контактів). Зб. наук. праць. Київ: КДК, 1991. С. 70–78.
Драч І. Класичне бельканто як вокальний стиль і як компонент музичного мислення епохи. Музичне мислення: проблеми аналізу та моделювання: зб. праць. Київ. 1988. С. 87–92.
Драч І. С. Оперна творчість В. Белліні і Ґ. Доницетті в італійській музично-театральній культурі епохи романтизму: автореф. дис…. канд. мистецтвознавства: 17.00.02. Київ. 1990.
Стахевич О. Мистецтво сольного співу в західноєвропейській опері ХІХ століття. 17.00.03 – музичне мистецтво. НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ, 1997.
Су Жуй. Інтонаційна структура опер Ґаетано Доніцетті (на прикладі «Анни Болейн»). Baltic Journal of Legal and Social Sciences, 2022 No. 2. P. 189–194.
Черкашина М. Історична опера епохи романтизму: досвід дослідження. Київ. Муз. Україна, 1986. 182 с.
Ян Фуїнь. Про витоки canzone napoletana: до проблеми вивчення жанру. 2020. https://orcid.org/0000-0002-7942-4695. URL: https://www.researchgate.net/publication/342371376_On_the_Origins_of_Canzone_Napoletana_Studying_the_Genre
Ashbrook W. (1982). Donizetti and his Operas. Cambridge: Cambridge University Press.
Barblan G. (1948). L’Opera di Donizetti. Bergamo: Banca Mutua Popolare di Bergamo.
Donizetti Socienty. URL: https://www.donizettisociety.com/donizettilife.htm
Lippmann F. Die Melodien Donizettis. Analecta Musicologica. Studien zur italienisch-deutschen Musikgeschichte. Köln, Wien. 1966. Bd. 3.
Sandelewski W. Donizetti. Kraków. 1982.
Weinstock H. Donizetti. London: Methuen & Co., Ltd.,. (UK publication date). 1964.