СИМВОЛІКА ТА ІКОНОГРАФІЯ ЛОТОСА В САКРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ КИТАЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-21

Ключові слова:

лотос, Китай, сакральне мистецтво, іконографія, символіка, скульптура, розписи

Анотація

У статті розглянуто твори сакрального мистецтва Китаю (скульптура та розписи), що відносяться до династичних періодів: Династія Північна Вей (386–534 рр.), Західна Вей (535–557 рр.), Суй (581–618 рр.), Тан (618– 907 рр.), Юань (1271–1368 рр.), у композиції яких є зображення квітки лотоса. З огляду на буддійську символіку проаналізовано зображення лотосу в скульптурних рельєфах печери Лотосової квітки у гротах Луньмень та фрески в печерних храмах Моґао. Особлива увага акцентується на іконографії та буддійських конотаціях лотоса, як складової образа Чистої землі – метафізичного простору, з яким пов’язана концепція лотосового Раю на західному небі за традицією Махаяни та вченням про Будду Амітабху. Мета статті – дослідження особливостей символіки та іконографії квітки лотоса в сакральному мистецтві Китаю на прикладах релігійної скульптури і розписів з зображеннями Будди й ритуальних сцен підношення дарів божеству. Мета та завдання дослідження обумовили застосування компаративістики, герменевтики, іконографічного та іконологічного і порівняльного аналізу як основних методів дослідження. Наукова новизна даного дослідження полягає в комплексному вивченні символіки та іконографії лотоса в китайському сакральному мистецтві в контексті особливостей його ритуальної спрямованості та релігійно-філософського змісту. В результаті дослідження були зроблені наступні висновки. Встановлено, що лотос в китайському сакральному мистецтві має складну багатошарову символіку, пов’язану з його унікальними природними здібностями: квітка росте у мутних болотяних водах, але виринає на поверхню, залишаючись чистою, незаплямованою багном. З’ясовано, що ці природні якості лотоса використані в сакральному китайському мистецтві як метафора найвищої трансцендентності духа; квітка лотоса є символом вічного безперервного часу, в якому темпоральні межі минулого, дійсності та майбутнього не визначаються.

Посилання

Ван Шижу. Національна ідентичність і зовнішні впливи в архітектурі храмового комплексу Дуньхуана (ІV–XIV ст.): дис. ... доктора філософії: 191 – архітектура та містобудування; 19 – архітектура та будівництво. Київ: Київський національний університет будівництва і архітектури, 2024. 394 с.

Лай Юеге. Образ і символ квітки у мистецтві Китаю та Європи: дис. ... доктора філософії: 023 – образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Одеса: ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», 2020. 394 с.

Brown R. L. God on Earth: the walking Buddha in the art of South and Southeast Asia. Artibus Asiae. Artibus Asiae Publishers. Vol. 50. No. 1–2. 1990. Pp. 73–107.

Burckhardt Titus. Sacred Art in East & West: Its Principles and Methods. New York: Perennial Books. 1986. 176 р.

Brereton Joel P. Lotus. Encyclopedia of Religion. 1987. URL: https://www.encyclopedia.com/plants-and-animals/plants/plants/lotus (date of access: 20.12.2024).

Digital Dunhuang. URL: https://www.e-dunhuang.com/cave/10.0001/0001.0001. 0254 (date of access: 21.12.2024).

Coleman Fletcher. Fragments and Traces: Reconstituting Offering Procession of Empress as Donor with her Court. Orientations. 49. 2018. Pp. 94–101.

Xurong Kong. The Lotus: Becoming a Chinese Icon. Fu Poetry Along the Silk Roads: Third-Century Chinese Writings on Exotica. Arc Humanities Press. 2022. Pp. 111–130.

Guo, W. The Image of Women in Cross-cultural Perspective: The Case of Dunhuang Mural Paintings. International Journal of Social Sciences and Public Administration. 4 (1). 2024. Pp. 495–502. https://doi.org/10.62051/ijsspa.v4n1.59

The Eight Immortals of Taoism: Legends and Fables of Popular Taoism. Editors: Kwok Man Ho, Joanne O’Brien. London: Meridian Books. 1991. 156 р.

Zhou J. A Study of the Faith in the Lotus Sutra in Biography of Bhikshunis. Communications in Humanities Research. 2023. 16. Pp. 20–28.

Smith Jo D. The Essence of Buddhism. London: Arcturus Publishing Limited. 2017. 240 р.

The Story of Buddhism: A Concise Guide to Its History & Teachings. Ed. by Donald S. Jr. Lopez. San Francisco, 2001.

李霖灿. 中国美术史. 河南大學出版社. 2005. 385 页. [Лі Лінкан. Історія мистецтва Китаю. Henan University Press. 2005. 385 c.].

Mogao Caves. World Heritage Convention. Unesco. URL: https://whc.unesco.org/en/list/440 (date of access: 22.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Як цитувати

ПОНОМАРЕНКО, М. (2025). СИМВОЛІКА ТА ІКОНОГРАФІЯ ЛОТОСА В САКРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ КИТАЮ. Fine Art and Culture Studies, (6), 173–181. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-21

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ