ОСОБЛИВОСТІ СЮЖЕТНО-ТЕМАТИЧНОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОБЛЕМИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В СУЧАСНОМУ ІСТОРИЧНОМУ ІГРОВОМУ КІНО УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-29Ключові слова:
український кінематограф, візуальна мова кіно, національні образи та символи кінематографа України, історичне кіно, сюжетно-тематична репрезентація, національна ідентичність, етапи розвитку кіно, семіотичний аналізАнотація
Метою статті є аналіз сюжетно-тематичної репрезентації проблеми національної ідентичності в сучасному історичному ігровому кіно України. Методологія ґрунтується на принципах історизму та об’єктивності. Використані спеціальні методи аналізу: історико-хронологічний, метод періодизації, метод семіотичного аналізу. Наукова новизна. У статті запропоновано актуальний погляд на сюжетно-тематичний репертуар сучасного українського історичного ігрового кіно. Проведено періодизацію за критеріями звернення до історичного часу та способу репрезентації історичного змісту художніми засобами кінематографічної мови. Висновки. Історичний час в екранних наративах та репрезентація історії в ігровому кінематографі має різні типологічні моделі втілення на рівні сюжетно-тематичного репертуару. В ігровому кінорепертуарі України у контексті розглянутих нами кінострічок слід визначити типові жанрові ситуації, які є більш репрезентативними, ніж конкретні типи в традиційному таксономічному значенні. Серед них ключовими є наступні жанрові ситуації: 1) коли між історією і кіно є посередник (передусім, літературний твір), що регламентує моделі взаємодії екранного та літературного контекстів; 2) коли історія в кіно (у персонологічній або узагальненій формі) присутня як самостійний та визначений «герой», що має усі належні ознаки дієвого персонажу; 3) коли минуле категоризоване за історичним масштабом та ракурсом; за допомогою відповідних прийомів репрезентації узгоджені дві форми часу: (а) історичного часу кіно-наративу та (б) екранного часу кіно-оповіді; 4) коли історія має власну форму існування, яка від самого початку визначає норми взаємодії між історичним фоном, ігровою риторикою та виражальними засобами репрезентації минулого.
Посилання
Бреславець Г. Особливості музичної драматургії А. Загайкевич (на матеріалі музики до кінофільму «Мамай»). Культура України. 2012. Вип. 38. С. 166–174.
Брюховецька Л. Богдан Зиновій Хмельницький. Кіно-Театр / Києво-Могилянська академія. 2003. № 3. С. 28–29.
Брюховецька Л. Давня і сучасна Україна в кіно Польщі / Лариса Брюховецька. Кіно-Театр / Києво-Могилянська академія. 2016. № 3. C. 15–18.
Брюховецька Л. Контроверсійне кіно. Кіно-Театр / Києво-Могилянська академія. 2003. № 2. С. 36–37.
Брюховецька Л. Мамай. Кіно-Театр / Києво-Могилянська академія. 2003. № 4. С. 38–42.
Брюховецька О. Українське поетичне кіно в контексті національного питання в СРСР. Наукові записки НаУКМА. Теорія та історія культури, 2012. № 127. С. 40–45.
Грабович І. Суперечливе та сюрреалістичне українське кіно грудня-січня 2020 року. ДетекторМедіа. 6.02.2021 / URL: https://is.gd/Th1Uv9 (дата звернення: 20.12.2024).
Демиденко М. В., Мархайчук Н. В. Візуальна репрезентація історичного простору в українському ігровому кіно (2000–2020 рр.). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям: культурологія : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманітар. ун-т, Ін-т культурології, Нац. акад. мистецтв України. Рівне, 2024. Вип. 48. С. 256–264.
Демиденко М. (2022). Національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа в роботах зарубіжних дослідників. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (18), 141–150.
Джон Вінн (John Wynn). Фільмографія режисера, сценарні твори, акторська робота / URL: https://ua.kinorium.com/name/5007646/?page=1 (дата звернення: 20.12.2024).
Єпик Д. Реалізація принципу історичної достовірності в українському кінематографі XXI ст. Культурологічний альманах. 2024. № 2. С. 351–358.
Капралова А. Про Мазепу з любов’ю: розбираємо провокативну класику Юрія Іллєнка. Пломінь. 27.06.2022 / URL: https://plomin.club/mazepa/ (дата звернення: 20.12.2024).
Мамай. Довженко-Центр. 2023 р. / URL: https://dovzhenkocentre.org/top-100/mamay/ (дата звернення: 20.12.2024).
Олесь Санін: Хто боїться Мамая? Українська правда. 3.03.2003 / URL: https://www.pravda.com.ua/rus/articles/2003/03/3/4371854/ (дата звернення: 20.12.2024).
Сеітаблаєв А. «Я відкрив для себе багато емоцій всередині «Захара Беркута» / URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2796421-seitablaev-a-vidkriv-dla-sebe-bagato-emocij-vseredini-zahara-berkuta.html (дата звернення: 20.12.2024).
Стрельбицька О. Рецензія на фільм «Захар Беркут». URL: https://www.kinofilms.ua/news/19372/ (дата звернення: 20.12.2024).
Христан Н. «Князь Данило» vs «Король Данило»: кінообраз Данила Романовича в українському культурному просторі. Історичні і політологічні дослідження. 2021. № 2. С. 11–19.
Художній фільм «Гетьманські клейноди» (1993 р.) / URL: https://www.youtube.com/watch?v=81XAfdWq378 (дата звернення: 20.12.2024).
Wollen, P. Signs and Meaning in the Cinema. Bloomsbury Publishing. In Patrick Colm Hogan (ed.), The Cambridge Encyclopaedia of the Language Sciences. Cambridge, U.K: Cambridge University Press. 2019. Р. 367–368.